
F50 renovering
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack 
För att få bort färgen glasblästrade jag navet, då blir ytan sträv, matt och lite porig, se bilden på blästrade styrkronan, så såg även navet ut efter blästern.

Sen är det bara gå loss med sisalskivan och polervax, i mitt fall i pelarborren. Efter det lumpskiva med autosol eller glänsvax.
Sisalskivan jämnar ut poriga aluminiumytor otroligt bra.

Nya däck och slangar anlände idag.
<!-- </EdIndex> --></div>

För att få bort färgen glasblästrade jag navet, då blir ytan sträv, matt och lite porig, se bilden på blästrade styrkronan, så såg även navet ut efter blästern.

Sen är det bara gå loss med sisalskivan och polervax, i mitt fall i pelarborren. Efter det lumpskiva med autosol eller glänsvax.
Sisalskivan jämnar ut poriga aluminiumytor otroligt bra.

Nya däck och slangar anlände idag.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en timme i garaget även ikväll 
Nu var det dags för framnavet!
Som det satt på F50:n.

Lagerbyte på G, värme, träbit med stort hål i och en redig smäll.

Sisalskivan mättas med polervax

Efter sisalskiva blev det autosol och en snällare lumpskiva.

För att avslutas med lite glänsvax.

Färdig att dela säng med....

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>

Nu var det dags för framnavet!
Som det satt på F50:n.

Lagerbyte på G, värme, träbit med stort hål i och en redig smäll.

Sisalskivan mättas med polervax

Efter sisalskiva blev det autosol och en snällare lumpskiva.

För att avslutas med lite glänsvax.

Färdig att dela säng med....

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte själv såna där polermedel av Pan-produkter men trivdes inte speciellt bra med dom för dom kletar å skitar ner så förbenat å det är dessutom svårt att få bort rester i skrymslen mm detta gör det hela trögjobbat å tidsödande.. Kör numera som grund med en karborundumskiva det är mkt fint karborundum ingutet i ett svampigt formbart gummi efter den kör jag med filtskiva & ett speciellt polermedel från slakteribranchen varvar lite med sydd sisalskiva för att komma åt överallt. Sedan avslutar med en osydd öppen bomullsskiva med lädercentrum & med ett slutpolermedel som påminner lite om krita den tar bort alla vaxrester å polerar fram en djupglans. Denna teknik körde vi med när jag jobbade inom glasögontillverkningsbranchen å jag har även jobbat med den inom silvers/guldsmide. Funkar riktigt bra med dom grejerna men som vanligt är det proffsen som har dom bästa produkterna å vi vanliga får tack vackert köpa 2:a sortering men det går ju att göra som jag prata med företagen å köp lös lite värstingsprylar för en tårta
<!-- </EdIndex> --></div>

- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en sån däringa dieselkanon men sålde den efter en vecka.. Dom är ju rent ut sagt livsfarliga! Dom kräver ngt så djävulskt med luft för att det inte ska bli syrebrist. dessutom drar dom mkt soppa å dom förbrända avgaserna blandas med övrig luft (har inget avgasrör & för att få det måste man upp i 5000kr klassen) slutligen låter dom som ett Jumbojet inomhus..Men nu har jag fått tag i en sån där Polarnvärmare som Televerket/Vattenfall brukar använda. Den är klockren tar ngn dl i timmen & har avgasrör å är dessutom nästan ljudlös. så en sån är att rekommendera
Dock är dom svinigt dyra men jag har varit i kontakt med företaget när jag reparerade min. Och det visade sig att dom brukar sälja begade renofixade till ett bra pris så det är bara att ringa dom om du skulle vara sugen på värme i ditt skjul. Dom är ju tillverkade i Östersund å killen som jobbade där hade en sån som enda värmekälla i sitt enbilsgarage där han höll på med ett bilprojekt. Han berättade att han startade värmaren när han kom hem gick in å tog en kopp kaffe sen när han gick ut till garaget var det T-shirt klimat där..
<!-- </EdIndex> --></div>


<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Projektet fortskrider, dock långsamt.
Jag har lyckats få det kylskåpsvarmt i garaget så det är möjligt att pyssla lite även hemma, vilket kommer behövas om det ska bli körbart till sommaren.
Elräkningen kommer bli en mardröm, men mekarabstinensen vinner över plånboken just nu
En komplett 4-växlad motor har införskaffats och börjats renoveras.
Sitter en membrancylinder och oborrad 12mm förgasare på, samt en sprucken växelkåpa (går att rädda) men både cylinder och kåpor kommer bytas.
Även hjullager och ekrar är beställt så förhoppningsvis kan hjulen påbörjas snart.

Några bra specialverktyg är bra att ha när man klyver rovan, blir så mycket lättare då...

Det var inte första gången någon varit inne i den, men det såg ok ut.

Ut med det gamla, den måste låtit som en skördetröska med kopplingslagret som satt i..

Och strax in med nytt fint NOS kopplingslager mm, men först en grundlig rengöring av blocken nästa vecka.

Är det förresten någon som har tips på hur man sätter fast nya växelkilen, ska det vara någon form av gänglåsning där?
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har lyckats få det kylskåpsvarmt i garaget så det är möjligt att pyssla lite även hemma, vilket kommer behövas om det ska bli körbart till sommaren.
Elräkningen kommer bli en mardröm, men mekarabstinensen vinner över plånboken just nu

En komplett 4-växlad motor har införskaffats och börjats renoveras.
Sitter en membrancylinder och oborrad 12mm förgasare på, samt en sprucken växelkåpa (går att rädda) men både cylinder och kåpor kommer bytas.
Även hjullager och ekrar är beställt så förhoppningsvis kan hjulen påbörjas snart.
Några bra specialverktyg är bra att ha när man klyver rovan, blir så mycket lättare då...
Det var inte första gången någon varit inne i den, men det såg ok ut.
Ut med det gamla, den måste låtit som en skördetröska med kopplingslagret som satt i..
Och strax in med nytt fint NOS kopplingslager mm, men först en grundlig rengöring av blocken nästa vecka.
Är det förresten någon som har tips på hur man sätter fast nya växelkilen, ska det vara någon form av gänglåsning där?
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>