Rost skydds behandla en bensin tank

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
kimpa
Kontakt:

Rost skydds behandla en bensin tank

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Har just syra betat en rostig bensin tank så nu är den plåt ren inni
Är det någon som har något bra tips vad man kan behandla den med mot framtida rost angrepp invändigt ???? TIPS :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se till att ha full tank i den jämt, det är enda sättet. Man kan ju inte lacka då flagor kan släppa (om du hittar en färg som pallar att ligga i bensin jämt hjälper ju inte då färgen kan släppa från tanken ändå).

Det som gör att det rostar är kondens som bildas i tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska faktiskt finnas ett medel som du slår i tanken när den är ren och torr, det ska då bildas en speciell hinna ,, men men , vad hette det nu då ? ska fråga kompisen när jag ser honom..

Edit: Tror det heter "Fuel Tank Repair Kit Motorcycle" :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Edit: Tror det heter "Fuel Tank Repair Kit Motorcycle"

Som släpper efter några år och orsakar stopp i bränsleledningar, filter och förgasare :x <!-- </EdIndex> --></div>
c.impala

Inlägg av c.impala »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gå in på http://www.bikeline.se/ och sök på kreem tanktätare ,kostar lite men det kan det vara värt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte det blir så mkt rost eftersom den olja som är i bränslet bildar en fet hinna i tanken så jag skulle nog skita i medel. Annars vet jag att Bill Hirs tanksealer är djäkligt bra men problemet är att veta om medlet täcker överallt för finns det en öppning så släpper det.. Polarn köpte en sån där kamera som man kopplar till datorn (Klas Olsson) med den kunde han se att medlet täckt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sånt här gäller ju även på bilar, har man full tank när man ställer bort bilen/mopeden, så bildas det mindre kondens i tanken = mindre vatten = mindre rost/ingen rost.

plus att vätskan i sig gör så det inte rostar, olja är mumsan för rostskydd.

alla medel som man kan lägga på insidan av tanken lossnar efter några år, så rådet är väl att se till att ha gott med bensin och 2t olja i den så fort du ska ställa undan den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Re: Rost skydds behandla en bensin tank

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Hej
Har just syra betat en rostig bensin tank så nu är den plåt ren inni
Är det någon som har något bra tips vad man kan behandla den med mot framtida rost angrepp invändigt ???? TIPS :?:
Ett bra tips, kör året runt=nemas problemas... :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här med att fylla tanken full under vintern är väl ok, om man är rädd för rost å sånt,
men på våren har bensinen så dåligt energivärde, så det är nästan bara att hälla ut skiten :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

tompa skrev:Det här med att fylla tanken full under vintern är väl ok, om man är rädd för rost å sånt,
men på våren har bensinen så dåligt energivärde, så det är nästan bara att hälla ut skiten :cry:
ähh, duger att varmköra på och en sväng runt kvarteret, men kanske inte till några race mot grannen :wink: sen kan man spara rästen och använda när man tvättar motor delar! <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så dålig blir inte soppan på ett par månader. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

dr.novolette skrev:Tror inte det blir så mkt rost eftersom den olja som är i bränslet bildar en fet hinna i tanken så jag skulle nog skita i medel. Annars vet jag att Bill Hirs tanksealer är djäkligt bra men problemet är att veta om medlet täcker överallt för finns det en öppning så släpper det.. Polarn köpte en sån där kamera som man kopplar till datorn (Klas Olsson) med den kunde han se att medlet täckt..
Har tagit och renoverat tanken till pvn med det. Tyckte inte det va så fasligt dyrt. Minns inte vad det kostade men kanske 195:- för 1 liter. Inte så mycket mer. Såg dock att det var lite dyrare nu när jag kollade på deras hemsida men jag vill minnas att jag betalade mindre. Får väl hoppas på att det håller :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har behandlat samtliga mina tankar med just Kreem tanklajning. Har inte haft några problem med att det har lossnat eller kläggat igen filter eller förgasare. Tycker att faktisktatt det är en kanonprodukt! <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

Husqvarna 1247

Heja Bill!!

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bill Hirsch tank sealer har funkat bra åt mig i ett antal år. Jag har behandlat nästan 10tankar med detta och ingen har fått problem!!
Viktigt att man inte har bråttom och ha i det när det finns föroreningar i tanken och ser till att det verkligen flyter ut överallt jag har dessutom lagt 2 lager med nån veckas mellanrum.
Som med så mycket annat det blir så bra som man gör det!!
Tips!! Köp en 1liters burk och slå i alltihop skvalpa runt slå tillbaka överflödet i burken.
När du haft i medlet kom ihåg att vända runt tanken flera gånger för det "rinner efter" på nåt konstgt vis.
Hör av dig om du vill ha flera tips!! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar