Crescent 1104, 2-hjulig packmoped

Rocket Scientist

Inlägg av Rocket Scientist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ööhh... bilderna visar en bruksmoped med Husqvarnamotor!
Den Televerkare jag körde var med Sachsmotor utan trampor, och pakethållaren fram hade strålkastaren i pakethållaren på ena sidan.
Visste inte att brux-mopparna fanns med Huskymotor...
Om du inte behöver strålkastaren är jag spekulant! <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om Raketforskaren hade kikat närmre så finns två fästen för pakethållare fram på styrhuvudet :) .
Modellen MCB 1183 är en specialare som beställaren kunde speca nästan vad som helst på. Informationsjakten fortsätter....

Strålkastaren kommer att användas tills att jag hittar en pakethållare. Den är numera nära nyskick och har en hastighetsmätare som aldrig har varit använd....! <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också en 1183 a med hvamotor <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är den i originalutförande?
Vad har den gått som (militär, post, tele, banverket)?
Foton? <!-- </EdIndex> --></div>
Rocket Scientist

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roberto skrev:Om Raketforskaren hade kikat närmre så finns två fästen för pakethållare fram på styrhuvudet :) .
Modellen MCB 1183 är en specialare som beställaren kunde speca nästan vad som helst på. Informationsjakten fortsätter....

Strålkastaren kommer att användas tills att jag hittar en pakethållare. Den är numera nära nyskick och har en hastighetsmätare som aldrig har varit använd....!
Roberto, jag förstår inte riktigt vad du menar? Jag har kikat närmare, dina foton går ju att förstora, dessutom vet jag att många bruksmoppar har dessa fästen på styrhuvudet.
Min egen fetbrux-renoveringmoppe tex, men jag har ingen pakethållare och funderar på att ta bort fästena som jag tycker är fula....
Kommer inte att ha pakethållare fram, så om/när du hittar en pakethållare till din köper jag gärna strålkastaren!
(Behöver pakethållare bak och kromad/rostfritt stålbakskärm också!) <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visste inte att bruksmoppar i allmänhet har fästen för pakethållare fram....

Hur som haver, jag har aldrig sett en MCB1183 utan pakethållare fram om man bortser från mitt extremt misshandlade exemplar.
Utöver det så sitter där en extra hastighetsmätare på styret. Det jag hört är att man inte kunde ha hastighetsmätare i lampan på styret då vajern då skulle gå rakt igenom pakethållaren fram och förstöra möjligheten att lasta.
På mitt exemplar misstänker jag att lampan satts på när man fimpat pakethållaren fram. Hastighetsmätaren i lampan var övermålad och mätarställningen står på noll.
Summa summarum, jag tror att det faktiskt har varit pakethållare på mitt åk.

För närvarande finns en militär-MCB1183:a på blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg/Mcb_1183_30362906.htm?ca=23_11&w=3&last=1

På denna finns då inga väskor bak, helsvart sadel, större framlampa och militärgrön = militärens variant på MCB1183 enligt min uppfattning. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På militärens 1183a ska det vara väskor bak <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Rocket Scientist

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roberto skrev:Visste inte att bruksmoppar i allmänhet har fästen för pakethållare fram....

Hur som haver, jag har aldrig sett en MCB1183 utan pakethållare fram om man bortser från mitt extremt misshandlade exemplar.
Utöver det så sitter där en extra hastighetsmätare på styret. Det jag hört är att man inte kunde ha hastighetsmätare i lampan på styret då vajern då skulle gå rakt igenom pakethållaren fram och förstöra möjligheten att lasta.
På mitt exemplar misstänker jag att lampan satts på när man fimpat pakethållaren fram. Hastighetsmätaren i lampan var övermålad och mätarställningen står på noll.
Summa summarum, jag tror att det faktiskt har varit pakethållare på mitt åk.

För närvarande finns en militär-MCB1183:a på blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg/Mcb_1183_30362906.htm?ca=23_11&w=3&last=1

På denna finns då inga väskor bak, helsvart sadel, större framlampa och militärgrön = militärens variant på MCB1183 enligt min uppfattning.
Bruksmopeder i allmänhet var ju just bruksmopeder och inte bara tjänstefordon hos Televerket, Postverket, Banverket och Försvarsmakten.
Användes också av motoriserade springpojkar i näringslivet. Vet åtminstone en lanthandlare som hade en i Skåne i början på sjuttiotalet.
Men visst såldes många utan pakethållare. Undrar om det finns uppgifter på sålda ex med/utan pakethållare?

Intressant med din moppes dubbla hastighetsmätare! Låter rimligt att den målade har suttit där från början och ersatts. Kul, du har alltså en oanvänd mätare i lampan!!

Den där militär-1183:an på blocket är ruskigt ful.
Och samtidigt riktigt tuff!
Strålkastaren kanske är militärens, nåt i stil med: STRLK m-59...
Så stor, och dessutom mittplacerad, var den inte på min Televerkare.
Tror att lyktan satt på höger sida?

Min bruks tror jag varit Televerkare, jag har hittat orange lackrester.
Om jag hittar en främre pakethållare vet jag vem som vill ha!
(Och jag vill ha en strålkastare...:wink:)

PS. Ursäkta att vi stulit tråden! :whistel: DS. <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Ny tråd

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skapade en ny tråd:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=49553&mforum=raketsport#49553 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar