Bildtråd - Mopedbilder

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja hur tänkte han där..
Men det är skoj när ungdomarna har skaparglädje å gör annat än hänger på sta'n..
Eftersom man har tonåringar själv så har jag fått se liknande byggen som dessa. Baserade på ngt så svennigt som en Ciao :shock: Grabben berättade att det finns hur mkt trim som helst till dessa tantmoppar å onekligen har dom fått bort det tråkiga utseendet. :D Eftersom du gurra är i samma ålder som min grabb så har väl även du byggt ngt på moderna plastankor eller liknade..det hör ju till vilken tidsepok man lever i.
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom va ju riktigt fräna, men vilka pungkrossare... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett par bilder på min favorit, tyvärr sålde jag den i somras och det ångrar jag, Sport Combinette 65:a med kort sadel från 68:an, 4 vxl rundmotor med 70cc superterm, matchportat block och 24 mm Dellorto, en underbar moppe att åka på med bra fartresurser :wink:
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Mopeden finns nu mer på västkusten. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Compacten med Am6 motorn och Ciao-mopparna kommer alla ifrån Moppenet Forum. :)

Vi har ju även en projektavdelning för Veteranmoppar där, så kolla gärna in där då och då!

http://www.moppenet.nu/forumdisplay.php/43-Projekt-Veteran <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet inte.. jag hittade dom bara på Gogglan å kopierade..Compacten var på ngn Epatraktor meksida å den ena Ciao:en på nåt som hette twostrokerider.se Men som rexxy säger fnnns det nog många driftiga byggare på deras site kanske mer av det ungdomligare slaget. Har själv aldrig kollat där men det kanske är värt ett försök :) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är ju caio och maxi av dom där mordernare veteranarna som trimmas och härjas, billiga delar om ungdomar som använder sig av internet för att få in delar från europa, så vips så har man ett monster ur kartong för 1000 kr... det va vad min 70 cc, topp, insug, plus förgasare, avgasrör, kostade...

aja, här till något annat än mopeder, coolaste motorcykeln, och en lite trevlig historia bakom den:

Bildinte exakt samma, men exakt likadan i modell och färg och finnish.

Motorcykeln är en Nimbus model C, och kördes in i Sverige via en kompis farsas far. någon gång under nazi tiden från Danmark med heeela familjen, 2 barn plus fru och gubbe. farfarn ägde under några år motorcykeln, men avyttrades så småningom, orsak vet jag ej, men förmodligen för pengarnas skull, detta va runt 50. sen långt senare på 90 talet så började min väns pappa släktforska och hittade massor av bilder på nimbusen som tagit hans familj in i sverige, alltså något som skulle vara otroligt skoj att äga just på grund av det, han började då leta bland papper och bråten hemma hos hans mor som fortfarande levde och hade lite av sånt kvar, bland annat fotografi på reggskylten av gammal modell. sedan försökte han få tag på vägverket och hade lite frågor om hur man kunde få reda på nya reggnumret. total stop och dom tänkte inte hjälpa till... och alla planer på att jaga rätt på motorcykeln stannade och lades i glömska.

Ja, tiden har ju gått sedan 90 talet, och hans son, min vän hade börjar intresserat sig för fordon och motorcyklar minst sagt, även fast hans far gett upp drömmen om sin egna farsas nimbus, så fanns motorcykel intresset kvar så han köpte sig en harley någon gång i början på 2000 talet som han ägt. så sonen tog efter, fick en suzuki från 80 talet och tog själv mc kort. och nu började under alkoholkombinerade tillstånd hans pappa prata om hans fars nimbus och hans försök att spåra den och allt sånt, och min vän vart eld och lågor och satte fart på sin far, som precis sålt sitt företag och hade massor med dö tid över och började igen försöka spåra den, så istortsätt såhär gick det till enligt hans farsa:

måndag, ringer transportstyrelsen (som förra gången va total stop), han får då prata med en äldre herre som säger att någon förening i norrland har fått hela gamla registret och där stod tydligen vilka fordon hade före, samt efter dom gamla reggskyltarna, så där skulle han få svar på sin fråga om vilket ny reggskylt den har, om den inte försvann innan dom nya kom villsäga...

tisdag, ringer upp denna förening, får svar att dom kan spana upp det.

torsdag, visst har dom hittat den, och nya reggnumret också såklart!

fredag, försöker via transportstyrelsen få tag på ägaren, går ej! den har tagit ut registret någon gång 80 talet och dom vägrar berätta vem som ägde den sist, hon som sitter i andra sidan luren vill inte berätta... så då berättar han sin berättelse om sin pappa som åkt från danmark med hela familjen och hur han letat efter den... och kvinnan i telefonen sitter och gråter(tänjt på sanningen?) och säger att det strider egentligen mot reglerna men går med på att säga vart senaste ägaren bor.

lördag, spårar upp senaste ägaren, inget svar...

söndag, ringer igen, inget svar... men... vi har ju addresen? gör en galet åk grej och kör upp till dalarna någonstans och får tag på gubben som sist ägde den... men han ägde den ej längre... han hade sålt den! men... han som köpt den bodde i samma by! så bara slänga sig i bilen och jaga rätt på honom, vilket visade sig vara otroligt svårt! men när dom svänger ut i från hans uppfart så möter dom honom. och dom snackar lite, och visst, han har hojjen kvar, allt stämmer!! men ska renoveras såklart, det har han tänkt i 20 år och är inte intresserad av att sälja..
llite snack fram och tillbaks om hojjen så säger han att han tänker tänka på det, han har lovat sin granne att få köpa den om han någon gång skulle sälja den...

ska en vresig gammal gubbe få sätta stopp nu när dom äntligen har hittat hans fars gamla motorcykel?

dom åker hem igen och väntar en vecka innan dom ringer igen, han svarar inte... så då hoppar min vän och hans farsa in i bilen igen, med ett hyrt transport flak, och kör upp. dom kommer inte lämna dalarna utan den...

så dom kommer dit, sitter och häckar utanför hans bostad, som dom beskrev som något av en privat skrot... men han kommer aldrig... så dom bestämmer sig för att ta in på hotel och vänta tills nästa dag... men vänta! när dom närmar sig statskärnan så ser dom honom glida förbi i en bil och gör blixtvändning och stannar han och säger

"jag har 50 000 innanför min jackficka, om din granne vill ha motorcykeln säg då till honom om han hostar upp 50 000 tills imorgon så får han köpa den, annars ska jag ha den"

så nästa dag åker dom dit, och ingen granne har hostat upp pengar, och gubben verkade inte så ointresserad att inte sälja längre. så dom drog upp hojjen på flaket och åkte nöjt hem... familjehistora är värt varenda krona i såna här fall, riktigt glad över min väns far fick möjligheten att köpa tillbaks någon som tidigare tillhört hans familj och hjälpt dom till sverige.... kan säga att dom numera sedan i somras puttrar runt på en helt nyrenoverad nimbus model C som togs in i sverige av hans farfar och hela hans familj red in på :wink:

ville bara skriva det, bara för det ser mörkt ut, behöver man inte alltid ge upp sina drömmar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På moppenet.nu har vi nu "Moppenets snyggaste moped 2010". Klasserna scooter, Cross/SM, Racing och veteran!

Jag leder rätt så mycket med min GLX nu. :)
Bild
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy jag tycker du ska måla bromsoket silver
Det passar liksom inte in nu <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv tycker jag det är en snygg utstickande detalj! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
puch maxi!

fan så folk i centraleuropa håller på.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Maxi går aldrig få snygg... :no_no: :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:En Maxi går aldrig få snygg... :no_no: :whistle2:
Jorå den här :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

alf-johan skrev:
Jorå den här :wink:
Nädu Alf.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle önskade få se bilder på mina 2000 chassien..
Som jag sade så är ju dessa byggen kanske inte det snyggaste som finns men det var delarna som jag hade till övers som fick bestämma utseende :wink:

Först har vi då här en modell baserad på en sönderkapad 2000s (inte jag som kapat sönder) toppkåpan snajdade jag till eftersom den var avkapad i nederkant iden var att montera infällda mätare i panelen..
Bakdelen på denna moppe var även den kapad under lyktan därför tillverkade jag ett nytt lite längre & mer svepande bakparti..
Bild
Även sadeln är hemmagjord med egen plåtstomme å lågt handformat skum
Bild
öppningen för baklyktan förminskades sedan försänkte jag den nya botten sisådär 2cm å monterade en cykelbaklykta (tager vad man haver..)
Bild

Sedan kommer nummer två som har compact framhjul å försänkt asea cykelyse ha..ha plåtfästet för benskyddet lät jag vara kvar som fäste till ett klubbemblem eller dyligt svingen är kortad 2cm för att få hjulet att bättre passa mot skärmen..(tager vad man haver..)
Bild

sadeln kommer från en Ciao å baklyktan från en BM430 (traktor)
Bild

Å här har vi nummer tre..(min personliga favorit) Den har framhjul från en puch magnum styrstam från en BMX å styre från en Larven.
Bild

sadeln är en omgjord Crescentstomme med rostfria bärstag
Bild

Handgjord bakskärm med en gammal moppeskärm som grund omstukad nedskuren breddad ca 4cm samt integrerat hemmasnickrad baklykta.
Alla tre mopparna gjordes med stum bakdel eftersom mina gummiblock var trasiga sedan blir dom ju snyggare när dom är sänkta å dessutom syggare att titta på än dom där fula kantiga gummiplattorna..
Bild

Här kommer även en bild på min bolton bakstänka har format plåten efter svingen där man borrar å gängar in 3st kullriga insex i rostfritt den har även ett förstäkt fäste för att montera i övre bulthålet på fjädringsblocket sedan är den färdig med urtag för originalfjädringen/kedja..såldes med monteringskit :wink:
även min bolt on sadel syns på bilden
Bild

Å slutligen har vi sadeln med monteringskit & rostfria stag (borstade på bild går att få polerade) anpassad för orörd 2000 ram..
"Kör custom på träffen å montera tebacks på en timme" för att sedan kunna lufsa på i originalstuk när du pendlar till jobbet var min tanke med dessa 2st bolt-on-kit samtidigt kul för dom som vill men inte kan :wink:
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

zappafan skrev:
alf-johan skrev:
Jorå den här :wink:
Nädu Alf.. :wink:
Det är inte lätt att hitta en snygg puch, men den här är det bästa jag sett på Länge :P
2000 ovan är inte fyskam heller :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar