<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är ju caio och maxi av dom där mordernare veteranarna som trimmas och härjas, billiga delar om ungdomar som använder sig av internet för att få in delar från europa, så vips så har man ett monster ur kartong för 1000 kr... det va vad min 70 cc, topp, insug, plus förgasare, avgasrör, kostade...
aja, här till något annat än mopeder, coolaste motorcykeln, och en lite trevlig historia bakom den:

inte exakt samma, men exakt likadan i modell och färg och finnish.
Motorcykeln är en Nimbus model C, och kördes in i Sverige via en kompis farsas far. någon gång under nazi tiden från Danmark med heeela familjen, 2 barn plus fru och gubbe. farfarn ägde under några år motorcykeln, men avyttrades så småningom, orsak vet jag ej, men förmodligen för pengarnas skull, detta va runt 50. sen långt senare på 90 talet så började min väns pappa släktforska och hittade massor av bilder på nimbusen som tagit hans familj in i sverige, alltså något som skulle vara otroligt skoj att äga just på grund av det, han började då leta bland papper och bråten hemma hos hans mor som fortfarande levde och hade lite av sånt kvar, bland annat fotografi på reggskylten av gammal modell. sedan försökte han få tag på vägverket och hade lite frågor om hur man kunde få reda på nya reggnumret. total stop och dom tänkte inte hjälpa till... och alla planer på att jaga rätt på motorcykeln stannade och lades i glömska.
Ja, tiden har ju gått sedan 90 talet, och hans son, min vän hade börjar intresserat sig för fordon och motorcyklar minst sagt, även fast hans far gett upp drömmen om sin egna farsas nimbus, så fanns motorcykel intresset kvar så han köpte sig en harley någon gång i början på 2000 talet som han ägt. så sonen tog efter, fick en suzuki från 80 talet och tog själv mc kort. och nu började under alkoholkombinerade tillstånd hans pappa prata om hans fars nimbus och hans försök att spåra den och allt sånt, och min vän vart eld och lågor och satte fart på sin far, som precis sålt sitt företag och hade massor med dö tid över och började igen försöka spåra den, så istortsätt såhär gick det till enligt hans farsa:
måndag, ringer transportstyrelsen (som förra gången va total stop), han får då prata med en äldre herre som säger att någon förening i norrland har fått hela gamla registret och där stod tydligen vilka fordon hade före, samt efter dom gamla reggskyltarna, så där skulle han få svar på sin fråga om vilket ny reggskylt den har, om den inte försvann innan dom nya kom villsäga...
tisdag, ringer upp denna förening, får svar att dom kan spana upp det.
torsdag, visst har dom hittat den, och nya reggnumret också såklart!
fredag, försöker via transportstyrelsen få tag på ägaren, går ej! den har tagit ut registret någon gång 80 talet och dom vägrar berätta vem som ägde den sist, hon som sitter i andra sidan luren vill inte berätta... så då berättar han sin berättelse om sin pappa som åkt från danmark med hela familjen och hur han letat efter den... och kvinnan i telefonen sitter och gråter(tänjt på sanningen?) och säger att det strider egentligen mot reglerna men går med på att säga vart senaste ägaren bor.
lördag, spårar upp senaste ägaren, inget svar...
söndag, ringer igen, inget svar... men... vi har ju addresen? gör en galet åk grej och kör upp till dalarna någonstans och får tag på gubben som sist ägde den... men han ägde den ej längre... han hade sålt den! men... han som köpt den bodde i samma by! så bara slänga sig i bilen och jaga rätt på honom, vilket visade sig vara otroligt svårt! men när dom svänger ut i från hans uppfart så möter dom honom. och dom snackar lite, och visst, han har hojjen kvar, allt stämmer!! men ska renoveras såklart, det har han tänkt i 20 år och är inte intresserad av att sälja..
llite snack fram och tillbaks om hojjen så säger han att han tänker tänka på det, han har lovat sin granne att få köpa den om han någon gång skulle sälja den...
ska en vresig gammal gubbe få sätta stopp nu när dom äntligen har hittat hans fars gamla motorcykel?
dom åker hem igen och väntar en vecka innan dom ringer igen, han svarar inte... så då hoppar min vän och hans farsa in i bilen igen, med ett hyrt transport flak, och kör upp. dom kommer inte lämna dalarna utan den...
så dom kommer dit, sitter och häckar utanför hans bostad, som dom beskrev som något av en privat skrot... men han kommer aldrig... så dom bestämmer sig för att ta in på hotel och vänta tills nästa dag... men vänta! när dom närmar sig statskärnan så ser dom honom glida förbi i en bil och gör blixtvändning och stannar han och säger
"jag har 50 000 innanför min jackficka, om din granne vill ha motorcykeln säg då till honom om han hostar upp 50 000 tills imorgon så får han köpa den, annars ska jag ha den"
så nästa dag åker dom dit, och ingen granne har hostat upp pengar, och gubben verkade inte så ointresserad att inte sälja längre. så dom drog upp hojjen på flaket och åkte nöjt hem... familjehistora är värt varenda krona i såna här fall, riktigt glad över min väns far fick möjligheten att köpa tillbaks någon som tidigare tillhört hans familj och hjälpt dom till sverige.... kan säga att dom numera sedan i somras puttrar runt på en helt nyrenoverad nimbus model C som togs in i sverige av hans farfar och hela hans familj red in på
ville bara skriva det, bara för det ser mörkt ut, behöver man inte alltid ge upp sina drömmar

<!-- </EdIndex> --></div>