Ställbart munstycke
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
Ställbart munstycke
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachsmeckar, en stilla undran ,hur handskas man bäst med ställbara munstycken, ställer man ned dom vid start och ökar sedan eller, har aldrig kört Sachs förut. Mvh Alf-Johan <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Munstycke
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ställer in en gång för alla,när jag sedan ska starta motorn så flödar jag några sekunder.
efter en liten stunds varmkörning (tar på sig hjälm o dyl ) så är det bara att åka iväg
mvh HillBilly <!-- </EdIndex> --></div>
efter en liten stunds varmkörning (tar på sig hjälm o dyl ) så är det bara att åka iväg
mvh HillBilly <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du monterar munstycket kom ihåg att dra åt ställskruven i botten annars finns risk att du komprimerar konan längst ner på munstycket dom små hålen längst ner blir ovala & konan stukad detta resulterar i att justerskruven blir ocentrerad mot sätet å ett sådant munstycke är bara att kasta i soporna. kolla när ni köper begade munstycken 50% är stukade..
sedan när munstycket monteras dra inte åt för hårt det är ju i mässing (mjukt) å det tätar mkt lätt.
innan motorn startas brukar jag öppna munstycket inte fullt ett varv från botten sedan när motor är varmkörd så är det bara ut å sitta på huk å justera tills det optimala infinner sig..
/Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
sedan när munstycket monteras dra inte åt för hårt det är ju i mässing (mjukt) å det tätar mkt lätt.
innan motorn startas brukar jag öppna munstycket inte fullt ett varv från botten sedan när motor är varmkörd så är det bara ut å sitta på huk å justera tills det optimala infinner sig..
/Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det mesta av nymoderniteterna är skit men så är det ju i allt..
min personlga åsikt är.. bestycka på det gamla hederliga sättet det funkar bäst med fasta munstycken! En del av mina moppar går knappt att köra med ställbart å pinnar på i över 40 utan en tendens på att fyrtakta med ett fast munstycke. Hittar du inga munstycken i överdim är det bara att leta efter en nål i lämplig grovlek (mät med micrometer) snedslipa nålen montera munstycket i chucken på en borrmaskin å borra ur munstycket till lämplig överdim prova dig fram å öka dim. eftersom
/dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>
min personlga åsikt är.. bestycka på det gamla hederliga sättet det funkar bäst med fasta munstycken! En del av mina moppar går knappt att köra med ställbart å pinnar på i över 40 utan en tendens på att fyrtakta med ett fast munstycke. Hittar du inga munstycken i överdim är det bara att leta efter en nål i lämplig grovlek (mät med micrometer) snedslipa nålen montera munstycket i chucken på en borrmaskin å borra ur munstycket till lämplig överdim prova dig fram å öka dim. eftersom
/dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har testat mitt munstycke nu det funkar best med ett halvt varv öppet, har en cylinder med 12mm insug och samma på förgasaren 3.5 hk,altså på min F50 ni kan se den här på raketsport "läsarnas mopeder" Crescent F 50 Off Road. mvh Alf-Johan <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Som du säger funkar bäst stängt och så kan det helt plötsligt vrida upp sig då man kört ett tag. <!-- </EdIndex> --></div>
De nytillverkade ställbara till Encarwi förgasaren är inte bra. Leta efter NOS (ny gammal lagervara).bodda skrev:köpte något ställbart till en trapper förra året
tydligen kina som det mesta nu för tiden
det går bäst helt stängt var köper man kvalitet
någonstans ?
Som du säger funkar bäst stängt och så kan det helt plötsligt vrida upp sig då man kört ett tag. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Innan min Flinta nöp så funkade det dock bra att starta på 3/4 varv öppet, sedan justerade jag ner allt eftersom mtorn började fyrtakta, det blev inte mycket kvar, typ 1/4 varv när den var varm. Å andra sidan verkar det nu som den nupit så man kanske inte ska lyssna för mycket på mina råd...
Går det att köpa bra fasta munstycken i dag eller måste man leta NOS där också? <!-- </EdIndex> --></div>
Hoppsan, där har jag nog syndat och dragit utan att ens ha nålen monterad. Får kolla om min har blivit sådan.dr.novolette skrev:När du monterar munstycket kom ihåg att dra åt ställskruven i botten annars finns risk att du komprimerar konan längst ner på munstycket dom små hålen längst ner blir ovala & konan stukad detta resulterar i att justerskruven blir ocentrerad mot sätet å ett sådant munstycke är bara att kasta i soporna. kolla när ni köper begade munstycken 50% är stukade..
sedan när munstycket monteras dra inte åt för hårt det är ju i mässing (mjukt) å det tätar mkt lätt.
innan motorn startas brukar jag öppna munstycket inte fullt ett varv från botten sedan när motor är varmkörd så är det bara ut å sitta på huk å justera tills det optimala infinner sig..
/Dr.Novolette
Innan min Flinta nöp så funkade det dock bra att starta på 3/4 varv öppet, sedan justerade jag ner allt eftersom mtorn började fyrtakta, det blev inte mycket kvar, typ 1/4 varv när den var varm. Å andra sidan verkar det nu som den nupit så man kanske inte ska lyssna för mycket på mina råd...
Går det att köpa bra fasta munstycken i dag eller måste man leta NOS där också? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->halloj!
jag tycker som vanligt att det bara är dom gamla grejerna som funkar som dom ska..det fuskas i materialen & tummas på kvaliteten. dt är faktiskt inte så djäkla svårt att tillverka ett ställbart munstycke själv om det inte går att få tag i ett nytt. tillverkade ett till min monarscoot av ett gammalt fast munstycke å en gängstång monterat i en fixerad borrchuck mot bandputsen å det funkar bara fint.
dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>
jag tycker som vanligt att det bara är dom gamla grejerna som funkar som dom ska..det fuskas i materialen & tummas på kvaliteten. dt är faktiskt inte så djäkla svårt att tillverka ett ställbart munstycke själv om det inte går att få tag i ett nytt. tillverkade ett till min monarscoot av ett gammalt fast munstycke å en gängstång monterat i en fixerad borrchuck mot bandputsen å det funkar bara fint.
dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Ställbart munstycke
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Öppna lite vid start och sedan vrider du igen det lite tills han går fin fint. / så brukar jag göra och det funkar fint <!-- </EdIndex> --></div>alf-johan skrev:Sachsmeckar, en stilla undran ,hur handskas man bäst med ställbara munstycken, ställer man ned dom vid start och ökar sedan eller, har aldrig kört Sachs förut. Mvh Alf-Johan