kan man mäta om en ljusspole är hel??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NiklasHögberg

kan man mäta om en ljusspole är hel??

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan man mäta om en ljusspole är hel eller trasig? i så fall hur? funderar lite på vad som kan ha havererat angående strömmen för häromdagen när mopeden startade lite med dåliga tänddelar så hade ja iaf tuta på den. efter att ja idag svetsat några loppor för o montera stödet så e strömmen puts väck. kan ju iofs ha gått sönder innan svetsningen. hoppas någon har tips o råd hur jag skall göra!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan resistansmäta spolen, det ska ligga på några tiondels ohm i de flesta generatorspolar.

Eftersom en spole bara består av ett antal meter virad koppartråd är det inte direkt något som brukar gå sönder. Lödningen där kabeln till den sitter, och andra kabelkopplingar/skarvar lär vara mer troligt fel. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oki doki. mätte lite o får inga direkt värden mer än att de räknar ner till o,o1 typ. svårt o veta om den e kass eller inte! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De flesta multimetrarna är inget vidare på att mäta i området 0-1 ohm, så det är lite svårt att veta om det är friskt eller kortslutet. Men eftersom kortslutning hör till ovanligheterna och avbrott är uteslutet kan man anta att spolen bör vara okej. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oki jag får leta genomelsystemet på den lite mer o se om ja kan finna något fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I värsta fall är det att prova ljuspolen med nya kablar och lödningar och koppla på. Och sen se om lampan lyser eller ej. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag har funderat på o löda dit nya längre kablar på spolen/ spolarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Bert

Inlägg av Bert »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan enkelt kolla den genom att koppla in ett batteri och en glödlampa i serie, lyser lampan är spolen hel. Den kan iof. vara kortsluten men då bör du se om den är bränd. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bert skrev:Du kan enkelt kolla den genom att koppla in ett batteri och en glödlampa i serie, lyser lampan är spolen hel. Den kan iof. vara kortsluten men då bör du se om den är bränd.
Eftersom resistansen är nära noll har han redan gjort det testet, men med en mätare istället för en glödlampa. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Bert skrev:Du kan enkelt kolla den genom att koppla in ett batteri och en glödlampa i serie, lyser lampan är spolen hel. Den kan iof. vara kortsluten men då bör du se om den är bränd.
Eftersom resistansen är nära noll har han redan gjort det testet, men med en mätare istället för en glödlampa.
har visserlige ingen dyrbar multimeter. endast enkel från biltema med summer. har den mest o mäter spänning med. men den mätte ju ner till 0,01-0,00. så avbränd verkar den inte vara iaf spolen!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hittade en burk bland all min bråte. med massa brytarspetsar i. bland annat nya te compacten sen en modell ja ej känner igen. vad e dom till??

Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar