Vilken Veteranskoter passar oss bäst?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Vilken Veteranskoter passar oss bäst?

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi måste ju skaffa oss skoter nu när vi bor i ödemarken... Men någon ny blir det nog inte. MCB lockar ju oerhört, men vi ska först och främst ha en bruksskoter.
Har bara kört 70-tals Ockelbo under uppväxten så jag har inte så bred erfarenhet om egenskaperna på de olika märken & modeller.
Vad vi behöver är en skoter med back, kanske hög och låg växel för vi tänkte dra lite timmer också.
MEN vi bor mitt ibland en massa berg och det är rätt mycket lössnö. Grannarna har en -79'as Ockelbo och de har i stort sett burit den över hela berget för det går inte att ta sig fram med den.

Dr. Novolette, du som kan skotrar och har sett hur vi bor... Vad ska vi kolla efter? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har erfarenheter av Lynx 5900 som finns till rätta pengen och har allt
det ni behöver redan som original och går förträffligt i lössnö.
Ni kan även köpa er en Skidoo Alpin dubbelbandare som finns med förlängda mattor och 640 motor till bra pris.
Då det gäller Lynxen så väljer ni en årsmodell över 1990 och vad det gäller Alpinen
så sikta på årsmodeller nyare än 1985
Detta gäller naturligtvis skotrar i redan bra skick som är väl farit med.
Mvh Grannen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra tips! Har kollat runt på blocket. Det verkar som att båda modellerna ligger på 25.000:- och uppåt beroende på årsmodell.
Ski-doo Alpin var ju cool, snacka om arbetshäst. Den kan nog dra mycket timmer.
Lynxen är mer komfortabel om man ska ta en tur till grillstugan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror ju på hur ny ni kan tänka er?

Men en Lynx 5900 är ju en väldigt bra kombinerad bruks och arbetsskoter.

Ska ni ha en äldre så är ju en Lynx 535 eller 635 en bra arbetshäst, men även som bruks.

Ockelbo 5000 är en väldigt bra skoter också, likaså Aktiv Alaska och Panther Lång, Ockelbo 4500 är inte heller så tokig, dock smalbandare.

Sen finns ju såklart dom gamla Ockelbo 600 och 6000 (undvik Mag/Kohler motor på en sån), Aktiv 600 (med Rotax motor, inte spirit), Rajd 60 (undvik även där Mag/Kohler).
Egentligen rätt så likvärdiga skotrar, men jag tycker Aktiv 600 är lite bättre.
Har dom Gummimatta så är dom faktiskt bra alla tre, men med plastmatta är dom värdelösa.

Dubbelbandare är ju en ren arbetsmaskin med dålig styrförmåga, så ska man använda som bruks också skulle jag aldrig välja en sån.

Edit, glömde ju en underskattad skoter, Yamaha Viking, väldigt slitstark skoter. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Re: Vilken Veteranskoter passar oss bäst?

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vi måste ju skaffa oss skoter nu när vi bor i ödemarken... Men någon ny blir det nog inte. MCB lockar ju oerhört, men vi ska först och främst ha en bruksskoter.
Har bara kört 70-tals Ockelbo under uppväxten så jag har inte så bred erfarenhet om egenskaperna på de olika märken & modeller.
Vad vi behöver är en skoter med back, kanske hög och låg växel för vi tänkte dra lite timmer också.
MEN vi bor mitt ibland en massa berg och det är rätt mycket lössnö. Grannarna har en -79'as Ockelbo och de har i stort sett burit den över hela berget för det går inte att ta sig fram med den.

Dr. Novolette, du som kan skotrar och har sett hur vi bor... Vad ska vi kolla efter?
Hej Jossan å Mona!

ja nu har ju redan Grannen klämt in sin välbantade lekamen emellan å kommit med ngr förslag. Dessa skotrar är ju grymma på att ta sig fram med. Men är otroligt tunga å klumpiga maskiner. Å lyckas man mot förmodan sätta en sådan i drivan så e det bara att ta på sig snöskorna å traska hem i spåret. (Grannen föreslår nog farkoster beräknat efter sin egen styrka å kondition.)

Däremot en bruksis som jag hört en hel del positivt om är Polaris Widetrak
Den har dom krav ni ställer å ligger även i hyffsade pengar ser bra ut (så man slipper skämmas iaf..)å har en riktigt beprövad motor den går hyffsat i snön utan att för den delen vara en bandvagn med styre helt enkelt kanske det bästa ur två världar..Jag har dock inte ägt en själv men har hört att dom e bra..
Å vill ni ha en billig veteranare som ändå funkar så är ju en ockelbo 600 kanske ngt. :roll:
Hur som helst är det bara tänka långt, brett å lätt så funkar det..jag vet även en annan skoter som rosats ngt djävulskt av min brorsas svärfar som är same! Han har en å det är en lång, smidig å lätt tingest som går som en dröm i djupsnön. Den gubben har kört mkt Larven i sina dagar men puttrar numera på med den här ist. Jag har sett den men.. jag kommer fan inte ihåg vad den heter men jag kan fråga brorsan om ni vill senare <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Re: Vilken Veteranskoter passar oss bäst?

Inlägg av Pälle »

dr.novolette skrev:
Raketsport skrev:Vi måste ju skaffa oss skoter nu när vi bor i ödemarken... Men någon ny blir det nog inte. MCB lockar ju oerhört, men vi ska först och främst ha en bruksskoter.

Dr. Novolette, du som kan skotrar och har sett hur vi bor... Vad ska vi kolla efter?
Hej Jossan å Mona!

ja nu har ju redan Grannen klämt in sin välbantade lekamen emellan å kommit med ngr förslag. Dessa skotrar är ju grymma på att ta sig fram med. Men är otroligt tunga å klumpiga maskiner. Å lyckas man mot förmodan sätta en sådan i drivan så e det bara att ta på sig snöskorna å traska hem i spåret. (Grannen föreslår nog farkoster beräknat efter sin egen styrka å kondition.)

Däremot en bruksis som jag hört en hel del positivt om är Polaris Widetrak
Den har dom krav ni ställer å ligger även i hyffsade pengar ser bra ut (så man slipper skämmas iaf..)å har en riktigt beprövad motor den går hyffsat i snön utan att för den delen vara en bandvagn med styre helt enkelt kanske det bästa ur två världar..Jag har dock inte ägt en själv men har hört att dom e bra..
Å vill ni ha en billig veteranare som ändå funkar så är ju en ockelbo 600 kanske ngt. :roll:
Hur som helst är det bara tänka långt, brett å lätt så funkar det..jag vet även en annan skoter som rosats ngt djävulskt av min brorsas svärfar som är same! Han har en å det är en lång, smidig å lätt tingest som går som en dröm i djupsnön. Den gubben har kört mkt Larven i sina dagar men puttrar numera på med den här ist. Jag har sett den men.. jag kommer fan inte ihåg vad den heter men jag kan fråga brorsan om ni vill senare
Widetrack är bra grejer men har man satt fast en sån så är det verkligt jobbigt. Å andra sidan är det svårt att köra fast en dylik pjäs.

Polaris Fighter vill jag slå ett slag för :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->polaris fighter what :shock: :roll:
menade du Ockelbo fighter :roll:
jo som sagt det är synd att det går hand i hand det där med att tar dom sig fram så är dom svåra att få lös när dom väl sitter. Men Wide Trak är ju inte värst väger väl ungefär som en vanlig modern sportskoter.. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Widetrack är väl inte mycket lättare än en 5900?

Men ska man ha en Veteranskoter ska den ju vara äldre än 30 år, och då faller ju bägge dom modellerna.

Ockelbo Fighter är ju i princip en Ockelbo 5000 <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vi har en skojig sak på jobbet som e oslagbar i framkomlighet.

Bild

En fyrhjuling kommer det också att bli i framtiden :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

dr.novolette skrev:polaris fighter what :shock: :roll:
menade du Ockelbo fighter :roll:
jo som sagt det är synd att det går hand i hand det där med att tar dom sig fram så är dom svåra att få lös när dom väl sitter. Men Wide Trak är ju inte värst väger väl ungefär som en vanlig modern sportskoter..
Sorry, Ockelbo Fighter :D Min hjärna har inte återhämtat sig efter gårdagen..... <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aktiv karibo lät smidig otrolig fram komlighet går att dra timer med om man trampar först och made in sweden
a-c bercat-550 wt mycket trevlig familje maskin och otrolig dragare har en mycket nöjd med den <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Karibon är ju br som en skote rman ska köra ensam med, men ska man dra timmer är det ju inte nån superskoter direkt med sin encylindriga Rotax (en Ockelbo 3500 är ju i princip samma skoter, men mer bekväm tycker jag), då är en Alaska bättre, bredare matta och starkare. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var inte så negativ kära doktorn - Det är ju ett nytt underbart år.. :D
Mitt förslag är att köp en riktig snömaskin, dom kan man oftast använda till
att dra ved etc. Börsen får förmodligen bestämma vad det blir i slutändan.
Lycka till J o M med erat skoterköp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla tips! Fortsätt gärna att skriva mer förslag.. Jag är helt novis på skotrar, förutom hur man kör dom.

Ja, en veteran skulle vara trevligt, men är de egentligen praktiska för vad vi vill använda maskinen till? Misstänker att vi får tänka om och köpa en nyare skoter och skaffa veteranen för nöjeskörning vid senare tillfälle.

Apropå vikten på skotern så är det nog bäst om den inte tillhör de tyngsta. Jag har längd, men är en knottviktare. Mona är riktigt stark, men är inte mer än tre äpplen hög så det hjälper inte till precis.

Om man säger så här:
  • 1. Vi måste kunna dra ner timmer från berget i vinter. Kommer inte lasta speciellt mycket i taget.
    2. Ha back, ej ölback den har vi redan.
    3. Vi vill kunna åka två för någon enstaka nöjestur.
    4. Den bör inte vara supertung.
    5. Den bör klara lössnö hyfsat i alla fall.
    6. Och vi är inte miljonärer.
<!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag säger fortfarande en Lynx 5900, om ni gör avkall på veterandelen, ska ni ha typ mitten av 80-talet o äldre så är en Panther lång (eller senare Aktiv Alaska) eller Ockelbo 5000 (senare Fighter) utmärkta val.
Lynxen är rätt så dyr då den är så populär, och finns ju i ett väldigt spann på årsmodell. Dom andra ligger under 10000kr.

Det som gör det svårt med vikten är just att ni vill kunna dra nåt ibland, samt kunna skjutsa utan större problem.
Annars är ju en Yamaha ET340 av förlängd modell också en bra skoter, och relativt lätt.

Ocj jag tycker att man ska ha ROtax om man vill ha driftsäkerhet samt kunna få tag i delar billigt och lätt, Yamaha har också bra motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar