en liten kolvringsfundering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

en liten kolvringsfundering

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nu så att jag pular lite med en 98:a å har nu lyckats att hitta en frisk cylle/kolv så jag kan färdigställa skiten..
Problemet är dock att kolven hade bara en kolvring kvar..Nya ringar har jag men av fel dim. :evil: eftersom kolven å cyllen är av 1a överdim.

Då till min fundering.. kolven har en diam på 50,5 mm å jag har nu lyckats hitta en kolvring som är av överdim på 51,5 eftersom hålet är ganska nött i cyllen å även säkerligen den lätt begade ringen så går det nästan att pilla ner ringen utan att fila glipan. å om jag skulle ta & fila ca 1,5 mm så löper den större ringen galant i hålet å med en honig av cyllen borde det ju funka. Men då är frågan..Klarar den större ringen denna stress i längden eller kan skiten gå av av värme eller av att materialet blir för mkt påverkad?
du garagemurvel som pulat med diverse hopikok å trim. Har kanske ngn gång stoppat överdim ringar å bara filat upp glipan i tron på att få ett högre komp eller dyligt vad vet jag hur som helst.. tror ni det funkar
& ska jag montera den "mindre originalringen" högst upp eftersom värmen blir högst där eller var tycker ni ?
hade velat smälla ihop skiten å få ut den ur garaget. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde funka men det går att köra med en ring ochså. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det "går" och köra med 1 kolvring, men kan ju förlora en del styrka i det hela... <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går bra ! Ringen är svarvad med en annan diameter, spelar ingen roll. Förmodar att ringen är av gjutjärn då är den okänslig för "stess" <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar