lagar och regler kring patinerat skick?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Oldie

lagar och regler kring patinerat skick?

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När man pratar patinerat skick vad är då tillåtet att göra?
tvätt och rengöring är ok vad jag förstår
men att gå på motorkåpor mm med våtslip och autosol är det ok? <!-- </EdIndex> --></div>
Trottelfeber
Kontakt:

Inlägg av Trottelfeber »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fattar inte hur du menar. Menar du hur man ska kunna definiera patinerat orört skick och hur mycket "fix" som är tillåtet innan man måste säga att den har fått en lättare renovering?

Patinerat skick för mig är en ganska trött moppe med matt sliten lack, dock ej rostig.

Ordet Patinerad missbrukas hejvilt av folk som vill bädda in sin skrotmoped i en charmbubbla i tron att trånande nostalgiker skall kasta sig över den. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svenska akademiens ordbok:
PATINA pa⁴tina (jfr BERGROTH FinlSv. 50 (1916)), sbst.³, r. l. f.; best. -an; pl. (mera tillf.) -or (CEDERCREUTZ Typ. 1: 99 (1908, 1917)).
[jfr t. o. eng. patina, fr. patine; av it. patina, äv.: fernissa, blanksmörja, beläggning; av ovisst urspr.]
(grön l. blå l. brun) beläggning som uppstår på koppar- l. bronsföremål gm en längre tids invärkan av luft l. fukt o. som består av basiska kopparkarbonat; antikärg, ädelärg; äv. om dylik beläggning åstadkommen med konst (gm behandling med syror o. d.). ALMROTH Kem. 599 (1834). Konstgjord patina på koppar. 2NF 18: 247 (1912). Den vackra patinan (på bälteprydnaden från bronsåldern). Västerb. 1941, s. 183. jfr ANTIK-, MOSS-PATINA. – särsk. i utvidgad l. bildl. anv., om beläggning l. överdrag o. d. på (ytan av) ngt (l. ngn); särsk. om dylik beläggning osv. som skänker en ålderdomlig prägel; äv. allmännare, om ålderdomlig (förfinad) prägel l. karaktär o. d.; särsk. i uttr. ålderns patina. Idun 1890, s. 536. Jag hade fått en hemskt mulattisk patina af vulkaniskt damm under ridten. ENGSTRÖM Häckl. 77 (1913). Städer, som fått patina utan att förlora livets färg. FOGELQVIST ResRot 69 (1926). Ett herresäte med årens och ålderns patina över sig. KyrkohÅ 1933, s. 123. jfr GLÖD-, MOSS-PATINA.
– PATINA-BILDNING. jfr bildning 4 a, b.
– PATINA-FÄRG.
Avledn.:
– PATINERA , v., -ing.
[jfr t. patinisren, fr. patiner, it. patinare]
överdraga (ngt) med patina l. åstadkomma patina på (ngt); särsk. (med subj. betecknande person): med konst (gm behandling med syror o. d.) åstadkomma patina på (ngt); äv. i utvidgad l. bildl. anv., särsk.: åstadkomma en beläggning l. ett överdrag o. d. på (ngt l. ngn), i sht i fråga om beläggning osv. som skänker en ålderdomlig prägel; ofta i p. pf. med mer l. mindre adjektivisk bet. ALMROTH Karmarsch 523 (1839).
Koppar, som man .. på åtskilliga sätt patinerar. TT 1877, s. 104. Gamla fästningsmurar, som tiden patinerat i rostrött och ockra. BERG Spanskt 37 (1915). Parkettgolvet har patinerats av åratals smuts. ROGBERG Portug. 154 (1931). De väl patinerade bronser som grävdes fram i Rom och Pompeji. HantvB I. 1: 402 (1934). jfr moss-patinerad. särsk. ss. vbalsbst. -ing i konkret(are) anv., övergående i bet.: patina (äv. i utvidgad l. bildl. anv.). (En bronsstatys) rätts prydnad är .. en patinering, som kommer så småningom, alldeles af sig själf. GHT 1897, nr 69 A, s. 2. Brottytornas (på stenhällen) patinering. AntT XXII. 1: 36 (1917). jfr mosspatinering.
<!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Re: lagar och regler kring patinerat skick?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oldie skrev:När man pratar patinerat skick vad är då tillåtet att göra?
tvätt och rengöring är ok vad jag förstår
men att gå på motorkåpor mm med våtslip och autosol är det ok?
Våtslip och autosol tar snarare bort patina. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

Trottelfeber skrev:Fattar inte hur du menar. Menar du hur man ska kunna definiera patinerat orört skick och hur mycket "fix" som är tillåtet innan man måste säga att den har fått en lättare renovering?

Patinerat skick för mig är en ganska trött moppe med matt sliten lack, dock ej rostig.

Ordet Patinerad missbrukas hejvilt av folk som vill bädda in sin skrotmoped i en charmbubbla i tron att trånande nostalgiker skall kasta sig över den. :roll:
det djävliga är att alla kastar sig över den :D
Har ibland kommit med snygga originalare.. å ibland har jag kör en jämnrostig orörd moped å vilken tror ni drar mest folk? Å det är inga sura miner vill jag lova dom flesta säger. Fyfan va läcker å vad kul att se en moppe som ngn gett fan i å kladda på :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart att rost ingår i patina! <!-- </EdIndex> --></div>
Trottelfeber
Kontakt:

Inlägg av Trottelfeber »

dr.novolette skrev:
det djävliga är att alla kastar sig över den :D
Har ibland kommit med snygga originalare.. å ibland har jag kör en jämnrostig orörd moped å vilken tror ni drar mest folk? Å det är inga sura miner vill jag lova dom flesta säger. Fyfan va läcker å vad kul att se en moppe som ngn gett fan i å kladda på :wink:
Ja, jag är en sån som också tycker det är fränast att titta på hur tidens tand nött på fordonet ifråga. Om man fixar i ordning en gammal rosthög men fixar allt det osynligt mekaniska som motor och bromsar och lager, men ger fan i lack och krom och dylikt, då har man gjort sig en sk. Sleeper... och dom är ju helt underbart läckra, så är det ju bara....

Har en polare som gjorde i ordning en gammal moppe med JB motor, den hade stått under en gran i 40 år och var helt rostfärgad, inte en gnutta lack kvar, han renoverade motorn och var väldigt noga med att inte putsa bort nån lort... fantastiskt läckert. :o <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Trottelfeber skrev:
Om man fixar i ordning en gammal rosthög men fixar allt det osynligt mekaniska som motor och bromsar och lager, men ger fan i lack och krom och dylikt, då har man gjort sig en sk. Sleeper... och dom är ju helt underbart läckra, så är det ju bara....
Det måste vara pulver i maskinen för att det ska kunna kallas sleeper :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Trottelfeber
Kontakt:

Inlägg av Trottelfeber »

SachsMekarn skrev:
Trottelfeber skrev:
Om man fixar i ordning en gammal rosthög men fixar allt det osynligt mekaniska som motor och bromsar och lager, men ger fan i lack och krom och dylikt, då har man gjort sig en sk. Sleeper... och dom är ju helt underbart läckra, så är det ju bara....
Det måste vara pulver i maskinen för att det ska kunna kallas sleeper :wink:
Haha! Ok, sorry! Blandar ihop begreppen här... finns det inget namn för den sortens moped som jag skrev om då? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Porr? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Trottelfeber skrev:
SachsMekarn skrev:
Trottelfeber skrev:
Haha! Ok, sorry! Blandar ihop begreppen här... finns det inget namn för den sortens moped som jag skrev om då?
Det du skrev om är väll att klassa som Rat Rod. När bara det grundläggande mekaniska och elektriska funkar och resten får förfalla fritt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Pop

Inlägg av Pop »

Nymans2013 skrev:
Trottelfeber skrev:
SachsMekarn skrev:
Trottelfeber skrev:
Haha! Ok, sorry! Blandar ihop begreppen här... finns det inget namn för den sortens moped som jag skrev om då?
Det du skrev om är väll att klassa som Rat Rod. När bara det grundläggande mekaniska och elektriska funkar och resten får förfalla fritt.
även så ska ju motordelar och hjulupphägning och sånt vara i bättre skick än nytt om möjligt... men behövs långt ifrån det.

patina används ju på bultar som gärnpajj på av vissa människor, allt för att få ut mesta möjligt för sina grejer.

det syns väldigt ofta när folk varit på och våtslipat, det blir lätt och ofta för mycket, det tycker ajg alltid, och på helt konstiga ställen, som naturligt inte hade blivit <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Nymans2013 skrev:Det du skrev om är väll att klassa som Rat Rod. När bara det grundläggande mekaniska och elektriska funkar och resten får förfalla fritt.
Ratbike när det har två hjul, ratrod är en sunkig hotrod. <!-- </EdIndex> --></div>
Trottelfeber
Kontakt:

Inlägg av Trottelfeber »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ratbike it is alltså. Själv skulle jag dock inte klara av att ha en sån, det skulle klia för mycket i fingrarna av iver att få börja fixa, lacka, slipa och dona... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Trottelfeber skrev:Själv skulle jag dock inte klara av att ha en sån, det skulle klia för mycket i fingrarna av iver att få börja fixa, lacka, slipa och dona...
Det har tagit 40-50 år för mopeden att få sitt unika utseende, och det går förstöra genom att återgå till dussinutseendet den hade från början med några helgers arbete. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar