Vilken Veteranskoter passar oss bäst?
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Varför inte en sån här ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min "skoter" står till vänster och polarens till höger. Chrysler snorunner, 13 hk väger 50 kilo. Helkul att köra, men kanske inget at dra ved med.
Den högra skotern känner ni väl igen ?
Lasse
<!-- </EdIndex> --></div>
Den högra skotern känner ni väl igen ?
Lasse

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ha-ha jo den pistmaskinen skulle nog väcka lite uppmärksamhet Jossan..
står ett liknande åk hos grannen här hos mig..

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var och kikade på skotrar på en lokal firma idag.
Där fanns en Polaris XLT 600 -97 som gått strax över 400mil. Vad vet ni om modellen?
Finns en av samma modell på blocket just nu: http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_XLT_600_SKS__96_31450861.htm?ca=2&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Där fanns en Polaris XLT 600 -97 som gått strax över 400mil. Vad vet ni om modellen?
Finns en av samma modell på blocket just nu: http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_XLT_600_SKS__96_31450861.htm?ca=2&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en sådan maskin(årsmodell 97) fram till för 2 år sedan.
En mycket bra skoter men sablar så TUNG, min hade elstart och back.
Gick suveränt bra i snön och även fint på leden.
Grym att dra med men krävde lite högre kammar på mattan (44mm) för att
komma till sin rätt vid startögonblicket med lass baktill.
Normal bränsleförbrukning runt 1.5/2 liter milen.
Motormässigt går dom sött.
Om man planerar åkningen och då även planerar vägen att dra fram ved/timmer så fungerar
den maskinen mycket bra.
En brasklapp är att skotern är svårsåld över 20000:- av någon anledning.
Rätt pris ligger runt 15/17 tusen på en 96a.
Ska ni satsa på en polaris så välj en sådan maskin som har elstart och back.
Lättare att sälja den dagen ni vill bli av med den.
En mycket bra skoter men sablar så TUNG, min hade elstart och back.
Gick suveränt bra i snön och även fint på leden.
Grym att dra med men krävde lite högre kammar på mattan (44mm) för att
komma till sin rätt vid startögonblicket med lass baktill.
Normal bränsleförbrukning runt 1.5/2 liter milen.
Motormässigt går dom sött.
Om man planerar åkningen och då även planerar vägen att dra fram ved/timmer så fungerar
den maskinen mycket bra.
En brasklapp är att skotern är svårsåld över 20000:- av någon anledning.
Rätt pris ligger runt 15/17 tusen på en 96a.
Ska ni satsa på en polaris så välj en sådan maskin som har elstart och back.
Lättare att sälja den dagen ni vill bli av med den.

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja tror vi ska fara och provköra den i alla fall så man får känna på modellen. Den var lite dyr, men i bra skick. Ska kolla vilka kammar det är på mattan.
I övrigt så såg den betydlig mycket mindre ut än Yamaha Yeti som också fanns inne. <!-- </EdIndex> --></div>
I övrigt så såg den betydlig mycket mindre ut än Yamaha Yeti som också fanns inne. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Yamaha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm lägger in lite bilder när jag var på tur med dom snabba grabbarna... med min Yamha 440 GP - 77,
Den gick som tusan tror den hadde 52HP, men i djupsnö ska man inte vara å åka med denna först....
utan att någon åkt före å språrat som man hadde nåt att åka på **L**.

Dom var förvånde att jag hängde med så bra i skogen...men blev det rakor så var det tack å gonatt...![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)

Som jag tyvärr sålt det ångrade jag, köpte jag denna Lynx 3300R -86 istället mycket tyngre men går mycket bättre i djupsnö.

Har givetvis renoverat allt på egen hand, lackering, sytt dyna å kudden bak mm. Öhlin stötdämpar på den.

Utom dom stora orage/röda dekalerna som en tryck frima special gjort åt mig, tiggde åt mig spil bitar av dom, sen bra hem å klippa, pula test...**L** .

Har gjort kortat av dyna och gjort en låda att lägga termosen i plus dv. Kan tro att jag funderat å räknat för att göra denna då det inte finns en rät vinkel på lådan..

Dubbla trimpipor naturligt viss orginal på denna Racer...

Comet 108 variator....Ny

Å dubbla förknasare...ogrinal på Racern
Och så här låter den nu mera....
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-3hhhIaBhNc"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-3hhhIaBhNc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
Den gick som tusan tror den hadde 52HP, men i djupsnö ska man inte vara å åka med denna först....
utan att någon åkt före å språrat som man hadde nåt att åka på **L**.

Dom var förvånde att jag hängde med så bra i skogen...men blev det rakor så var det tack å gonatt...
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)

Som jag tyvärr sålt det ångrade jag, köpte jag denna Lynx 3300R -86 istället mycket tyngre men går mycket bättre i djupsnö.

Har givetvis renoverat allt på egen hand, lackering, sytt dyna å kudden bak mm. Öhlin stötdämpar på den.

Utom dom stora orage/röda dekalerna som en tryck frima special gjort åt mig, tiggde åt mig spil bitar av dom, sen bra hem å klippa, pula test...**L** .

Har gjort kortat av dyna och gjort en låda att lägga termosen i plus dv. Kan tro att jag funderat å räknat för att göra denna då det inte finns en rät vinkel på lådan..

Dubbla trimpipor naturligt viss orginal på denna Racer...

Comet 108 variator....Ny

Å dubbla förknasare...ogrinal på Racern
Och så här låter den nu mera....
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-3hhhIaBhNc"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-3hhhIaBhNc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns två saker som jag undviker när det gäller skotrar det ena är tripplar. Och det andra är insprut (vet inte om den modellen har det)
sen gillar jag ju inte heller vattenkylt. På vårens välpreppade leder å slingriga skogspromenader får man maniskt kolla tempmätaren.. Det behöver man aldrig på en fläktis som tex widetrak/Trail gamla mod. men däremot är ju fläktisarna betydligt klenare så det är ju alltid för å nackdelar..
Jag har under 4år ägt en 500 sks dvs. exakt samma utseende som den på er bild men med en lite lättare maskin. å min skoter gick riktigt skit i djupsnö
Som en pråm med nosen före överstyrd å vickig.. Den gick bara att backa på preppat underlag så fort det var löst så grävde den ner sig
å jag har aldrig fått bära så mkt som när jag hade den 
Men jag har bara provat den gamla modellen som den på bilden (utan blinkersglas) grannen hade den nyare modellen å talar för den. Så kanske grannens modernare raket gick bättre å jag kan samtidigt förstå grannen för han har körde alltid med fulla spjäll å har alltid tur som en tokig när det gäller motorer inget pajjar förän han sålt dom
sen gillar jag ju inte heller vattenkylt. På vårens välpreppade leder å slingriga skogspromenader får man maniskt kolla tempmätaren.. Det behöver man aldrig på en fläktis som tex widetrak/Trail gamla mod. men däremot är ju fläktisarna betydligt klenare så det är ju alltid för å nackdelar..
Jag har under 4år ägt en 500 sks dvs. exakt samma utseende som den på er bild men med en lite lättare maskin. å min skoter gick riktigt skit i djupsnö

Men jag har bara provat den gamla modellen som den på bilden (utan blinkersglas) grannen hade den nyare modellen å talar för den. Så kanske grannens modernare raket gick bättre å jag kan samtidigt förstå grannen för han har körde alltid med fulla spjäll å har alltid tur som en tokig när det gäller motorer inget pajjar förän han sålt dom

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det ju inte bara skotern som avgör om man kör fast i tid och otid...
förarens skicklighet,föret, snödjup,puder eller packat, mm..avgör åxå men
har sett diverse fastkörningar,snörullningar mm under åren med doktorns
goda minne..
Jag har kört och ägt otaliga skotrar genom åren och då även tävlat med diverse snöskotrar,
så erfarenhet har jag i massor och då även på temat fastsättningar i djupsnö..
Det trista är att ska flickorna ha en snöskoter som kombinerar veddragning
och lite nöjesåkning och enkel på och avlastning ur släpvagn, men även
in och ut ur ladan utan att förstöra rygg etc så blir det till att
köpa sig en skoter med back och kanske elstart, tyvärr blir dessa
skotrar som då även är förlängda i mattan och kanske lite bredare dito
så blir dom ju lite tyngre än små smala farkoster som gör sig bäst
vid eldstaden eller på slätisen...duger inte till det flickorna ska ha den till..
Håll oss underättade hur er provkörning gick. <!-- </EdIndex> --></div>
förarens skicklighet,föret, snödjup,puder eller packat, mm..avgör åxå men
har sett diverse fastkörningar,snörullningar mm under åren med doktorns
goda minne..

Jag har kört och ägt otaliga skotrar genom åren och då även tävlat med diverse snöskotrar,
så erfarenhet har jag i massor och då även på temat fastsättningar i djupsnö..

Det trista är att ska flickorna ha en snöskoter som kombinerar veddragning
och lite nöjesåkning och enkel på och avlastning ur släpvagn, men även
in och ut ur ladan utan att förstöra rygg etc så blir det till att
köpa sig en skoter med back och kanske elstart, tyvärr blir dessa
skotrar som då även är förlängda i mattan och kanske lite bredare dito
så blir dom ju lite tyngre än små smala farkoster som gör sig bäst
vid eldstaden eller på slätisen...duger inte till det flickorna ska ha den till..
Håll oss underättade hur er provkörning gick. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
för min Lynx....blev nog för dyrt för den köparen hörde alldrig av sig mera ***L**....har iaf kosta mig mycket mer...
Historia jag vet är att Lynx hottade upp denna model med kända Rotax 503 motor, dubbla
förknasare/pipor filade cyllar för att på den tiden tävla med dom andras märken snabba värsting skotrar!...
Ångrar verkligen att jag sålde Yamahan, men som samlar av rang, av den större skalan måste jag iaf periotera
vad som skall sparas på grund av jag inte har plast för allt.....
Den är renoverad till orginal skick, ser orginal ut som på bilden. Har faktist ringt på en köpes annos, begärde 15000krGrannen skrev:Snygg och ovanlig Lynx - du kanske vet skotermodellens historia..
R modellen är rare och eftertraktad i originalskick men även en iordninggjord som din.
Faan vad avis jag blidde på din Jamaha 440 - GP å allt...hujedamig..
för min Lynx....blev nog för dyrt för den köparen hörde alldrig av sig mera ***L**....har iaf kosta mig mycket mer...

Historia jag vet är att Lynx hottade upp denna model med kända Rotax 503 motor, dubbla
förknasare/pipor filade cyllar för att på den tiden tävla med dom andras märken snabba värsting skotrar!...

Ångrar verkligen att jag sålde Yamahan, men som samlar av rang, av den större skalan måste jag iaf periotera
vad som skall sparas på grund av jag inte har plast för allt.....