3vxl Hand.
3vxl Hand.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälp!
H´åller på och pillar med en sachs 3växel hand till mitt ratbike projekt. Den verkar vara ett saligt hopplock av diverse prylar. För tillfället ses växelmekanismen, som funkade riktigt dåligt, över.
Nåt skumt är det. Växelstången verkar vara utbytt mot nåt hemtillverkat, och mutter som sitter i "klykan" var utbytt med låsmuttrar på vardera sida. Nu undrar jag om man kan anta att växelstången är utbytt om en nytillverkad mutter inte passar på den stången. Och kan man få ur växelstången utan att klyva?
tacksam om nån orkar fundera över detta! <!-- </EdIndex> --></div>
H´åller på och pillar med en sachs 3växel hand till mitt ratbike projekt. Den verkar vara ett saligt hopplock av diverse prylar. För tillfället ses växelmekanismen, som funkade riktigt dåligt, över.
Nåt skumt är det. Växelstången verkar vara utbytt mot nåt hemtillverkat, och mutter som sitter i "klykan" var utbytt med låsmuttrar på vardera sida. Nu undrar jag om man kan anta att växelstången är utbytt om en nytillverkad mutter inte passar på den stången. Och kan man få ur växelstången utan att klyva?
tacksam om nån orkar fundera över detta! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom din motor verkar vara ett saligt hopkok så är det vettigast att klyva och se efter vad och hur
den ser ut inifrån och ut, det troliga är att den behöver mer än en genomgång...
Ingenting att pruta på - arbetsinsats krävs definitivt.hugg i.
<!-- </EdIndex> --></div>
den ser ut inifrån och ut, det troliga är att den behöver mer än en genomgång...
Ingenting att pruta på - arbetsinsats krävs definitivt.hugg i.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, men nu ville jag gärna se om det gick att åtgärda utan ett hästjobb. Vill bara se hur motorn verkar funka, innan det eventuellt blir renovering.
Kan man få ut växelstången utan klyvning?
<!-- </EdIndex> --></div>

1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.raketsport.com/sachs_50_3ls.htm
Jag säger nej.
stången kan du nog få ut... men få dit den igen kan bli problematiskt... den ska i detalj 13 på skissen när 13 ligger lös. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag säger nej.
stången kan du nog få ut... men få dit den igen kan bli problematiskt... den ska i detalj 13 på skissen när 13 ligger lös. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- SachsMekarn
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack för tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Låter enkelt nog. Men nu är hela växelmekanismen redan borta. Är då trean i när axeln är längst ut?Conrad Engström skrev:Lägg moppen på höger sida och lägg i trean, skruva ut axeln och rör (snurra) inte utgående drevet, skruva i nya axeln med locktite (stavning?)
Tack för tips! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är inget hästjobb att klyva en sachs. Har du lust kan du ta en tur till sudret så hjälper jag dig att klyva, inspektera och sätta ihop. Det klarar vi på en timme. <!-- </EdIndex> --></div>Naeri skrev:Ok, men nu ville jag gärna se om det gick att åtgärda utan ett hästjobb. Vill bara se hur motorn verkar funka, innan det eventuellt blir renovering.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->]
Det är inget hästjobb att klyva en sachs. Har du lust kan du ta en tur till sudret så hjälper jag dig att klyva, inspektera och sätta ihop. Det klarar vi på en timme.[/quote]
Det ska jag ta och göra! Vart bor du och när passar det? <!-- </EdIndex> --></div>
Det är inget hästjobb att klyva en sachs. Har du lust kan du ta en tur till sudret så hjälper jag dig att klyva, inspektera och sätta ihop. Det klarar vi på en timme.[/quote]
Det ska jag ta och göra! Vart bor du och när passar det? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt