Husqvarna "Flinta" kolv till ilo vid ombor
-
Husqvarna "Flinta" kolv till ilo vid omborrning.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver du borra om din ilo cylinder och det inte räcker att borra upp till 38,5 mm, funkar det bra med kolv från hva flinta.
Kolven har samma storlek på kolvbulten och finns från 39 mm och upp till 40 mm.
När du väl sätter dit flinta kolven, märker du att kolven är högre vilket gör att det blir som en ordentligt jackad kolv.
Ett MÅSTE är att slipa ur topplocket, annars tar kolven i!
Efter att man bytt ut till flinta kolv får man en starkare motor med bättre kompression.
Lycka till!
Jag kör själv med flinta kolv, har ilo motor på min Monarscoot 61Ã .
M.v.h Henrik <!-- </EdIndex> --></div>
Kolven har samma storlek på kolvbulten och finns från 39 mm och upp till 40 mm.
När du väl sätter dit flinta kolven, märker du att kolven är högre vilket gör att det blir som en ordentligt jackad kolv.
Ett MÅSTE är att slipa ur topplocket, annars tar kolven i!
Efter att man bytt ut till flinta kolv får man en starkare motor med bättre kompression.
Lycka till!
Jag kör själv med flinta kolv, har ilo motor på min Monarscoot 61Ã .
M.v.h Henrik <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en 39,50mm och tryckte i och portade ganska mycket! Men började knacka direkt! Då var det att de tog i toppen (som du sa)
Annars gick den riktigt fint! Och vilken komp
Gjorde om toppen lite också samtidigt, breddade det mest
Sen skar den...vart lite mitt fel men ändå inte! Kolvclipset var gammalt! <!-- </EdIndex> --></div>
Annars gick den riktigt fint! Och vilken komp

Gjorde om toppen lite också samtidigt, breddade det mest

Sen skar den...vart lite mitt fel men ändå inte! Kolvclipset var gammalt! <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kanske dem gör! Jag ska köra med en K50 kolv nu jag!
efter lite mod av kolven ska de gå
41mm hamnar den på. vågar inte ta 42mm
<!-- </EdIndex> --></div>
Jaa det blir de! Ja det är klart! 54cc blir det med en 40mm kolvMMonarscoot skrev:Ja blir en rejäl skillnad, man ökar cylindervolymen också, som mest blir det väl 55cc om jag inte minns fel, men är lite osäker på det.
Har även hört att ciao kolv ska funka den är 41 mm, men har inte prövat själv.
Kanske dem gör! Jag ska köra med en K50 kolv nu jag!

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får vi hoppas det funkar, lägg gärna ut hur det fungerade, är intressant!
Många sätter ju dit Puch Maxi Cylindrar, själv kör jag med borrad tysk cylinder 39mm och passande pallas förgasare (p14/10, fungerar mkt bra, sedan har jag glasblästrat kanalerna....
Finns ju även bing 15 mm, och encarwi som heter kl3 eller kl7 som också är 15 mm.
Bing 15 finns ju att köpa nytillverkade överallt, även bing 12.
Dom andra förgasarna är ju lite svårare att hitta, men brukar dyka upp på Tradera då och då.
Är ju smidigt med förgasare som passar rakt på, om man inte orkar göra eget insug, som du gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
Många sätter ju dit Puch Maxi Cylindrar, själv kör jag med borrad tysk cylinder 39mm och passande pallas förgasare (p14/10, fungerar mkt bra, sedan har jag glasblästrat kanalerna....
Finns ju även bing 15 mm, och encarwi som heter kl3 eller kl7 som också är 15 mm.
Dom andra förgasarna är ju lite svårare att hitta, men brukar dyka upp på Tradera då och då.
Är ju smidigt med förgasare som passar rakt på, om man inte orkar göra eget insug, som du gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jepp, är ganska enkelt och du får en stark moppe! Men de är fegt
Okej, låter som en trevlig cylinder
Jag har kört med original 8,5mm förgasare, puch 12mm, 16mm motorsågs och 19mm till en derbi senda.
Men en 12mm får man bra vrid enkelt! Med motorsågs blev de ungefär samma, fast jobbigare att sätta dit den. 19mm har gått bäst för mig!
Ganska smidigt att köpa en sån som passar rakt på jaa! En 12mm puch passar rakt på om man sätter på några extra packningar, ganska tjocka.
Jag återkommer hur det blev med nya cylinder! Kan nog ta ett tag
Det gör jag också! Det kommer jag!MMonarscoot skrev:Då får vi hoppas det funkar, lägg gärna ut hur det fungerade, är intressant!
Är ju smidigt med förgasare som passar rakt på, om man inte orkar göra eget insug, som du gjort.
Jepp, är ganska enkelt och du får en stark moppe! Men de är fegt

Okej, låter som en trevlig cylinder

Jag har kört med original 8,5mm förgasare, puch 12mm, 16mm motorsågs och 19mm till en derbi senda.
Men en 12mm får man bra vrid enkelt! Med motorsågs blev de ungefär samma, fast jobbigare att sätta dit den. 19mm har gått bäst för mig!

Ganska smidigt att köpa en sån som passar rakt på jaa! En 12mm puch passar rakt på om man sätter på några extra packningar, ganska tjocka.
Jag återkommer hur det blev med nya cylinder! Kan nog ta ett tag

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint. ja ska köra med en cylinder från en yamaha dt, på 40mm(till en början)
och då blir de ett fel dt har 12mm kolvbult, så en kolv till minarelli skoter på 10mm passa perfekt, fast man får ju höja cylindern ca 5mm då dt har kortare slag.
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
och då blir de ett fel dt har 12mm kolvbult, så en kolv till minarelli skoter på 10mm passa perfekt, fast man får ju höja cylindern ca 5mm då dt har kortare slag.
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
- Veteranaren
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hastigheten blir ca 55-60 ärliga km/h, då har jag drevat 15-24 hade 14-24 förut.
Framdrev köper du på Mopedfanasterna och bakdrev på Rösebäcken.
Kan inte påstå att man har en stark moped men går perfekt att åka långt med!
Kommer gå ytterliggare ett steg till nästa sässong med större kanaler och större förgasare.
Har du äldre ilo motor med trampor har jag för mig att 16 drev funkar i fram.
Mopedfantasterna säljer även billiga bing 15 mm som passar rakt på!
Har även testat på en annan moped att borra upp en orginal cylinder till 15 mm svarvat av kolven i botten så den får samma höjd som en flinta kolv och efter det planat toppen. Kör även här med pallas 14 mm, den går nästan lika bra som de 2 jag borrat upp till 40 mm!
Framdrev köper du på Mopedfanasterna och bakdrev på Rösebäcken.
Kan inte påstå att man har en stark moped men går perfekt att åka långt med!
Kommer gå ytterliggare ett steg till nästa sässong med större kanaler och större förgasare.
Har du äldre ilo motor med trampor har jag för mig att 16 drev funkar i fram.
Mopedfantasterna säljer även billiga bing 15 mm som passar rakt på!
Har även testat på en annan moped att borra upp en orginal cylinder till 15 mm svarvat av kolven i botten så den får samma höjd som en flinta kolv och efter det planat toppen. Kör även här med pallas 14 mm, den går nästan lika bra som de 2 jag borrat upp till 40 mm!

- Veteranaren