Husqvarna "Flinta" kolv till ilo vid ombor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Husqvarna "Flinta" kolv till ilo vid omborrning.

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver du borra om din ilo cylinder och det inte räcker att borra upp till 38,5 mm, funkar det bra med kolv från hva flinta.

Kolven har samma storlek på kolvbulten och finns från 39 mm och upp till 40 mm.

När du väl sätter dit flinta kolven, märker du att kolven är högre vilket gör att det blir som en ordentligt jackad kolv.

Ett MÅSTE är att slipa ur topplocket, annars tar kolven i!

Efter att man bytt ut till flinta kolv får man en starkare motor med bättre kompression.

Lycka till!

Jag kör själv med flinta kolv, har ilo motor på min Monarscoot 61à.

M.v.h Henrik <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en 39,50mm och tryckte i och portade ganska mycket! Men började knacka direkt! Då var det att de tog i toppen (som du sa)
Annars gick den riktigt fint! Och vilken komp :shock:
Gjorde om toppen lite också samtidigt, breddade det mest :)
Sen skar den...vart lite mitt fel men ändå inte! Kolvclipset var gammalt! <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja blir en rejäl skillnad, man ökar cylindervolymen också, som mest blir det väl 55cc om jag inte minns fel, men är lite osäker på det.

Har även hört att ciao kolv ska funka den är 41 mm, men har inte prövat själv. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Ja blir en rejäl skillnad, man ökar cylindervolymen också, som mest blir det väl 55cc om jag inte minns fel, men är lite osäker på det.

Har även hört att ciao kolv ska funka den är 41 mm, men har inte prövat själv.
Jaa det blir de! Ja det är klart! 54cc blir det med en 40mm kolv

Kanske dem gör! Jag ska köra med en K50 kolv nu jag! :) efter lite mod av kolven ska de gå :roll: 41mm hamnar den på. vågar inte ta 42mm :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får vi hoppas det funkar, lägg gärna ut hur det fungerade, är intressant!

Många sätter ju dit Puch Maxi Cylindrar, själv kör jag med borrad tysk cylinder 39mm och passande pallas förgasare (p14/10, fungerar mkt bra, sedan har jag glasblästrat kanalerna....

Finns ju även bing 15 mm, och encarwi som heter kl3 eller kl7 som också är 15 mm.

Bing 15 finns ju att köpa nytillverkade överallt, även bing 12.

Dom andra förgasarna är ju lite svårare att hitta, men brukar dyka upp på Tradera då och då.

Är ju smidigt med förgasare som passar rakt på, om man inte orkar göra eget insug, som du gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Då får vi hoppas det funkar, lägg gärna ut hur det fungerade, är intressant!

Många sätter ju dit Puch Maxi Cylindrar, själv kör jag med borrad tysk cylinder 39mm och passande pallas förgasare (p14/10, fungerar mkt bra, sedan har jag glasblästrat kanalerna....

Finns ju även bing 15 mm, och encarwi som heter kl3 eller kl7 som också är 15 mm.

Bing 15 finns ju att köpa nytillverkade överallt, även bing 12.

Dom andra förgasarna är ju lite svårare att hitta, men brukar dyka upp på Tradera då och då.

Är ju smidigt med förgasare som passar rakt på, om man inte orkar göra eget insug, som du gjort.
Det gör jag också! Det kommer jag!
Jepp, är ganska enkelt och du får en stark moppe! Men de är fegt 8)
Okej, låter som en trevlig cylinder :)
Jag har kört med original 8,5mm förgasare, puch 12mm, 16mm motorsågs och 19mm till en derbi senda.
Men en 12mm får man bra vrid enkelt! Med motorsågs blev de ungefär samma, fast jobbigare att sätta dit den. 19mm har gått bäst för mig! :)
Ganska smidigt att köpa en sån som passar rakt på jaa! En 12mm puch passar rakt på om man sätter på några extra packningar, ganska tjocka.

Jag återkommer hur det blev med nya cylinder! Kan nog ta ett tag :roll: :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har Flintakolv i min JLO.
Slipade lite på kolvens övre kant och då tar den inte i. Funkar bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint. ja ska köra med en cylinder från en yamaha dt, på 40mm(till en början)
och då blir de ett fel dt har 12mm kolvbult, så en kolv till minarelli skoter på 10mm passa perfekt, fast man får ju höja cylindern ca 5mm då dt har kortare slag.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur blir topphastigheten?? eftersom den blir så stark så hur mycket kan jag dreva? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang 56a med zundapp 255 motor


Bild
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hastigheten blir ca 55-60 ärliga km/h, då har jag drevat 15-24 hade 14-24 förut.
Framdrev köper du på Mopedfanasterna och bakdrev på Rösebäcken.
Kan inte påstå att man har en stark moped men går perfekt att åka långt med!
Kommer gå ytterliggare ett steg till nästa sässong med större kanaler och större förgasare.
Har du äldre ilo motor med trampor har jag för mig att 16 drev funkar i fram.
Mopedfantasterna säljer även billiga bing 15 mm som passar rakt på!
Har även testat på en annan moped att borra upp en orginal cylinder till 15 mm svarvat av kolven i botten så den får samma höjd som en flinta kolv och efter det planat toppen. Kör även här med pallas 14 mm, den går nästan lika bra som de 2 jag borrat upp till 40 mm! :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en cylle med org insug med ska borra upp till 40mm å dit me flinta kolv :) så räcker de me 14 drev?? <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang 56a med zundapp 255 motor


Bild
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En undring bara, går det inte att höja cylindern isf att karva i toppen? Har läst att det är ett bra sätt att få motorn att gå bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar