motorn dör

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jake

motorn dör

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är problemet när motorn går fint utan tanklock men dör genast när jag skruvar den fast. Får inte luft i tanken, är det bara tanklocken som är trasig eller? <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luftningshålet i tanklocket är igensatt, pilla rent med en nål och blås med tryckluft, har du inget luft hål blir det vakum. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag glömde är det en compakt har du en luftskruv längst upp på ramröret.... <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt tanklock till ett splitternytt så slipper du fortsatta problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HAde samma problem i somras. Så här i efterhand känner jag mig riktigt dum att jag inte kopplade vad felet var från början. Varje gång den stannat och jag öppnade tanklocket kom ett pysande ljud.
JAg trodde att det var övertryck i tanken på grund av att den stått i solen, och att anledningen att det stannade var att bensinkranen var igensatt av rostflagor.

I efterhand fattar jag att det var ett sugande ljud. :shock:

Problemet löstes enkelt genom att inte dra åt tanklocket helt. Så länge man håller sig från bakhjulsåka när man e nytankad är det inget som rinner ut :D <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar! Jag försökte ta reda på felet en hel dag på början. Bytte tändstift, kontrollerade tändningen etc..och felet var tanklockan :D ..Tror att jag köper en hel ny. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätt Jake, problemfritt direkt och till en billig peng.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men fel patiiina :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okei, nu har jag ett annat problem. Motorn dör nu på riktigt! Startar fint på första varvar utmärkt, men när jag sättar in ettan och släpper lite koplingen dör motorn eller börjar hosta av pipan. Kan inte köras? Men när växlarna är urkoplade funkar Sachen normalt. Vad kan de bero på? Har bytat tändstift, kollat tändningen. Kraften saknas..Motorn är sachs 50 2 växlad med membrancylle. Igår funkade den normalt men idag först började den rycka och nu är den helt okörbar? Kan tändspolen vara trasig?
Måste hinna till jobbet men den nästa vecka, kanske :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppna lite på munstycket. Men först blås ur vattnet ur förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vattnet måste ju komma från nånstans - kolla bränsletanken om du har vatten i fuggen. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->någonting kan ju gå tungt - bromsarna ligger på eller nått i motorn som kärvar... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om det är vatten i förgasaren borde den inte påverka också när motorn är på neutral? Den varvar och idlar helt normalt då, men problemet kommer när det kommer lite "last" till motoren. Kan kondensatoren/tändspolen göra så här? Tror inte att det är vatten i tanken just har putsat den. Pinlig problem. Hjularna rullar också bra, i nedbacken kan man köra lite men då hostar och ryckar motorn och tar kanske 20-25km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade samma problem med min Crescent 2000, jag kunde köra ett tag sen dog den och den gick hur bra som hellst när man stod stilla men när man lade i växeln gick den sk*t. Jag köppte ett ställbart munstucke sen dess har den gått problemfritt <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Goda vinkar, tackar. Nu har jag ett ställbart munstycke på plats, men kan den vara trasig då? Den är nästan ny. Nyförtiden får man bara allaslags kinakopier som är sk**t kvalitet! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar