motorn dör

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det svårt att följa tipsen ? Skruva av flåtörlocket och ur med munstycket och blås rent. Återmontera. Tag en pyts eller balja och skruva bort bensinkranen så allt rinner ut. Blås rent bensinkranen och återmontera. Kolla om det är vattenpärlor på botten i pytsen. Tag en stor tratt och en tät trasa eller kaffefilter och filtrera bensinen.
Öppna munstycket trekvarts varv och justera för bra gasrespons när den är varm. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jake skrev:Goda vinkar, tackar. Nu har jag ett ställbart munstycke på plats, men kan den vara trasig då? Den är nästan ny. Nyförtiden får man bara allaslags kinakopier som är sk**t kvalitet!
Är nog inget fel på munstycket om du inte skruvat fast det för hårt
Risken finns att man "plattar" till det längst fram så hålen runt om blir täta
Det bästa är att dra nålen i botten när man drar åt <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Är det svårt att följa tipsen ? Skruva av flåtörlocket och ur med munstycket och blås rent. Återmontera. Tag en pyts eller balja och skruva bort bensinkranen så allt rinner ut. Blås rent bensinkranen och återmontera. Kolla om det är vattenpärlor på botten i pytsen. Tag en stor tratt och en tät trasa eller kaffefilter och filtrera bensinen.
Öppna munstycket trekvarts varv och justera för bra gasrespons när den är varm.
Okkei gör detta, tackar mycket!! <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hann du kolla motorn någe mera jake :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla jobbar inte nattetid Grannen :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte hunnit ännu, jag raporterar genast :). Nu när jag funderar på saken så vattnet kan vara problemet, för att jag pysslade med moppe inne i garaget och tog den ut (-15C), för provkörning. När jag tog igen moppen in(flera gånger) så var tankens utsida rimfrostig, altså samma sak inne i tanken-->vatten, hoppas så 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är förgasaren, mustycket och bensinkranen putsat. Bensintanken är tom och jag låtar den avdunsta. Den synnes inga pärlor i bensinen, hoppas det här är lösningen. Startar den på kvällen.

Om detta är inte felet kollar jag förpackningen bakom magnetet och att kolvringarna är inte sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okkei, startade moppen nu. På första sparket, varvade och gick bra. Men samma problem, när jag försöker köra framåt stumpar den.
Tips?
Nästa vad jag ska kolla är kolvringarn, kolven, och packningarna. Låter någonslags luft läckning. Pinsamt. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om moppen stått ett tag och man börjar köra kan sot mm släppa i ljuddämparen och täppa till hålen längre bak i den samma. <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pipan är helt ny. Packningen bakom svänghjulet var torr och på plats. Kanske det är förgasaren som är problemet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många bra idèer, :roll: och nu återstår snart bara frågan : Hur många Julbord åt du.. :roll:

(Skoja bara.. :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Filma den så vi får se och höra när den dör så löser vi nog problemet <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du fortfarande membrancylinder? Kolla så läpparna är täta och hela. <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte för mycke julmat ;)..
Ok jag filmar problemet, kanske på söndagen. Har inte kollat ännu membranet. Men jag tror att den sku göra detta på neutral om läpparna är trasiga.
Kolvringarna o kolve var i bra skick. <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huh, problemet är löst nu! Det var ganska underligt fel. Hörs dumt men orsaken var svarta kablet som går till brytaren som är fast i stongan. Alltså den som man trycker att släckna motorn. Vet inte hur det är mögligt att moppen gick bra på tomgången osv, konstigt. Idag när jag startade motorn gick den dåligt och kändes att nåt fel på tändingen. Tänkte att den tar i "jord" genom brytaren och det var felet. Jag urkoplade svarta kablet under motorn och nu går den fint. Brytaren kan vara trasig eller kablarna tar i varann där innan. Hade inte tid och kolla dom för att jag måste köra med moppen :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar