Renovering av en Husqvarna Roulette Lyx

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
turbozoo

Renovering av en Husqvarna Roulette Lyx

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena alla glada.

Tänkte bara skriva några rader om mitt påbörjade renoverings objekt. En Husqvarna Roulette lyx -58. Första målet är att få igång den så man får köra lite i sommar, sen blir det nog det utvändiga nästa vinter. Har börjat med att plocka ned motorn i molekyler :P för att rengöra allt, byta det som behövs och sen sätta ihop den igen.

På sidan av detta så håller jag också på med en Dakota av än så länge okänt årtal som är en moped som jag hade som 15åring (är 27 idag) den är mycket ombyggd i HD stuk. Den har dock stått utomhus utan förgasare och tändstift så den är ju en hel del renovering på den. även en massa annat på den som måste fixas.

Ska fixa fram bilder så ni får se skönheterna :)

uppdaterar med lite bilder

Rouletten
Bild

Motorn Nerplockad och svänghjulet borttaget

Bild

Framdrevet från Rouletten som hade gjort sitt :P

Bild

Min custom Dakota som är ett sidoprojekt

Bild

Har plockat lös motorn från den för att renovera lite

Bild

Kolv och cylinderlopp har onekligen blivit lite rostiga av att stå utomhus utan tändstift

Bild

Kommer mer bilder eftersom, och om nån är intresserad av att se :P tar gärna emot tips om hur man bäst rengör och fräshar upp motorer. Har väl tänkt att först och främst rengöra alla saker i dieselbad, men sen vet jag inte riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Modig man , du har verkligen något att bita Lycka till Mvh Alf-Johan :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä nu blir jag sur, har ALLA Rouletter utom jag? Det är inte rättvist!
Kul med en riktig värsting på renoveringstråden, DETTA ska jag följa :D
Lycka till!

Mvh
En inte alls avundsjuk Lord :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att det finns intresserade, kanske skulle gjort separata trådar för varje moppe dock. Kanske blir lite rörigt. Tror jag gör det faktiskt.

Det som hänt idag på Rouletten är: har konstaterat att jag måste trycka ut alla lager för att kunna dela på motorn och då den verkar riktigt fräsh i lager och växeldrev m.m börjar det kännas lite överkurs att göra det. Men tyvärr har växelföraren ramlat ner i växelhuset, så frågan är om denna går att få tillbaka ordentligt utan att dela motorn. Nån som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Nä nu blir jag sur, har ALLA Rouletter utom jag? Det är inte rättvist!
Kul med en riktig värsting på renoveringstråden, DETTA ska jag följa :D
Lycka till!

Mvh
En inte alls avundsjuk Lord :roll:
Lordhelmet har du sätt Rouletten på tradera då?
1000:- utropspris <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körmoped: Yesbox den vill jag ha!! <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl inte så långt att åka för att hämta den eller?
Den var väl i falun väl? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dakotan ser ju skithäftig ut :D <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D tackar Bodda <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var på Teknikhistoriska i Köping i går, där står en lika HVA som ny och tre fina Puch moppar :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälp!! Har kört fast, har ju aldrig delat en moppemotor och fattar inte hur jag ska kunna få isär den nu. Ni ser på bilderna vart jag är nånstans (ungefär)

Skruvarna har jag tagit bort.

Bild

Låsbrickorna och det är borttaget från pedalvevaxeln

Bild

Så vad gör jag nu? är ju bara pedalvevaxeln och vevaxeln kvar, förmodar att jag måste banka eller dra nånstan men vart. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägg motorn med magnetsidan uppåt, lyft ngt i övre motorhalvan och knacka samtidigt försiktigt på änden av vevaxel och trampaxeln med en plastklubba eller skruvmejselskaft så ska den släppa isär. Kolla för säkerhets skull en sista gång så ingen skruv är missad innan du provar.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för tipset Lorden, gjorde vissa framsteg men den gled ju inte bara isär riktigt, frågan nu är ju bara hur jag ska bända isär den utan att skada nåt. Kanske får fråga nån polare om hjälp så man kan dra isär den från varsitt håll. <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, fick isär den till slut. krävdes lite mer våld än jag trodde men motorn tog inte nån skada tror jag.

Bild

Skulle bara kolla hur den skulle ihop och blev lite fundersam på hur växelföraren ska sitta.

ska den vara här, se pilen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nää den ska väl in i falsen på medbringaren ca 1,5cm till vänster.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar