"Jacka" Kolv?
"Jacka" Kolv?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej..har rivit isär motorn på min Älgläpp å bytt kedja till trampmekanismen,å nu tänkte jag passa på att jacka kolven när jag ändå har isär den eftersom den e jäkligt slö,men det är ungefär trettio år sedan jag gjorde detta så jag skulle gärna vilja ha tips på hur mycket man ska fila upp... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den är slö så hade jag nog tagit reda på värför det är så innan jag trimmar.Att trimma en motor som inte går riktigt är ingen större ide.
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag hänger på denna tråd lite .. Tog nyss isär en äldre motor för renovering, när jag lyfte cyllen var kolven jackad vid både insug OCH AVGAS Jack vid avgas har jag aldrig sett eller hört talas om ?
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan <!-- </EdIndex> --></div>
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jo det e klart man kan ju byta cylinder osv. men hade bara tänkt mig en liten upplyftning...sotat avgas,tändning har jag gjort..me nya packboxar kan ju vara en ide å byta..tack för tipsen. <!-- </EdIndex> --></div>2takt68 skrev:Om den är slö så hade jag nog tagit reda på värför det är så innan jag trimmar.Att trimma en motor som inte går riktigt är ingen större ide.
Börja med att sota avgassystemet ordentligt,ställ tändningen och sätt i friska delar där och en ordentlig rengörin av förgasaren ,packboxar är ju också något som tar kraft om dom inte tätar ordentligt.Om du sedan tycker att den går som den ska så lägg ett jack som är ca 2-3mm högt i insugets bredd,men varför inte spara orginalgrejerna och köpa en 3,5 och en 12mm bing så är det ju klappat och klart
Lycka till
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jacka på kolvkjolen på avgassidan? Det gör inte ett dugg. <!-- </EdIndex> --></div>Lasse väss skrev:Tror jag hänger på denna tråd lite .. Tog nyss isär en äldre motor för renovering, när jag lyfte cyllen var kolven jackad vid både insug OCH AVGAS Jack vid avgas har jag aldrig sett eller hört talas om ?
(mer än uppe på kolvtoppen)
Blir inte det fel ? att jacka vid avgassidan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.
Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.
Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå..... <!-- </EdIndex> --></div>
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.
Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.
Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå..... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Detta låter intressant,kommer fila kolven efter ditt recept...samt att jag får ringa farsan och be om ursäkt...han sa att "jag har för mig att vi filade på ovansidan kolven också på min tid"...vilket jag näst intill idiotförklarade med att det minskar bara kompet..han var moppegrabb under 50-talets andra hälft och körde bara sachs...tack så mycket för tipset <!-- </EdIndex> --></div>Matte skrev:Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.
Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.
Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå.....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kul! Gör en sån snikfilning och dokumentera gärna. Kul att se vilka skillnader du noterar sen. <!-- </EdIndex> --></div>Älgläpp skrev:Detta låter intressant,kommer fila kolven efter ditt recept...samt att jag får ringa farsan och be om ursäkt...han sa att "jag har för mig att vi filade på ovansidan kolven också på min tid"...vilket jag näst intill idiotförklarade med att det minskar bara kompet..han var moppegrabb under 50-talets andra hälft och körde bara sachs...tack så mycket för tipsetMatte skrev:Som ung grabb och "snikfilare" hade vi följande recept på Sachs:
Fila en "lucka" 8 mm hög (dvs mitt för insuget)
"Jacka" kolven 2 mm (ovansidan, alltså) mot spolportarna samt 1 mm mot utblåset.
Detta med orginalfugge samt pluggen i gjorde att man utan problem kunde gå från 11 kugg orginal till 13 kugg fram.
Hmmm; Tror vi kortade avgaskröken 1 dm åxå.....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att man tappar lite komp med mitt recept, men det uppvägs med råge av förbättrad andning. Jag har hjälpt ett par kompisar i somras med samma luckning/jackning.
Resultat? En växel högre i uppförsbackarna (samt att min Flinta inte längre hänger med, har en plan som ska ändra på det åxå) <!-- </EdIndex> --></div>
Resultat? En växel högre i uppförsbackarna (samt att min Flinta inte längre hänger med, har en plan som ska ändra på det åxå) <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Scannade ett par sidor med trimtips i en reservdelskatalog från farsans moppeålder, bör vara tidigt 60-tal (står inget årtal i katalogerna). Tips från "Mopedägarnas inköpscentral, Box 19, Malmö", håll till godo! (Någon som har en susning om vad som hände med företaget förresten, alltid kul att veta!)
[Klicka för möjlighet att zooma]
<!-- </EdIndex> --></div>
[Klicka för möjlighet att zooma]
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tackar..jäkligt roligt att se och läsa <!-- </EdIndex> --></div>G-son skrev:Scannade ett par sidor med trimtips i en reservdelskatalog från farsans moppeålder, bör vara tidigt 60-tal (står inget årtal i katalogerna). Tips från "Mopedägarnas inköpscentral, Box 19, Malmö", håll till godo! (Någon som har en susning om vad som hände med företaget förresten, alltid kul att veta!)
[Klicka för möjlighet att zooma]
jacka kolven
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej att slipa ner topplocket lite då, hjälper det? ger det någonting här dvs plana toppen...
dessan <!-- </EdIndex> --></div>
dessan <!-- </EdIndex> --></div>