oljeblandad bensin
oljeblandad bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej , har funderingar på hur mycket olja jag skall blanda i soppan , har en flaka 1189 , om jag ex kör på 95 blyfri (kanske fel ? skall det vara mera oktan ?) hur många % olja skall jag hälla i ? 2-4 % ? kör jag på miljöbensin med 2% färdigblandat .. hur mkt olja skall i där? förr var det väl 4 % olja i bensinen som gällde vad gäller idag ? jag har ställbart munstycke och man får vrida som fasen fär att den skall gå bra ! kör väl på ca 3% idag ,är det för lite olja ? ni som vet kan ni ge ett enkelt svar snälla !
Dessan266 <!-- </EdIndex> --></div>
Dessan266 <!-- </EdIndex> --></div>
oljblandad bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej tack men skall jag blanda in mera olja i den den är bara på 2%
Dessan <!-- </EdIndex> --></div>
Dessan <!-- </EdIndex> --></div>
-
Re: oljblandad bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nej, köper du färdigblandad miljöbensin. Tex: Aspen 2T (2%), behöver du inget tillskott i olja. Dom 2% som redan finns i bensinen är fullt tillräckligt. <!-- </EdIndex> --></div>dessan266 skrev:hej tack men skall jag blanda in mera olja i den den är bara på 2%
Dessan
Har inte vettet att sluta med moppar.
Re: oljblandad bensin
Går utmärkt .. <!-- </EdIndex> --></div>dessan266 skrev:hej tack men skall jag blanda in mera olja i den den är bara på 2%
Dessan
- SachsMekarn
- pangerva
- Forumsponsor
Menar du att du blandar i mer i alkylatbensin?
Köper du olja från Aspen då eller?
<!-- </EdIndex> --></div>
Snålt i alkylatbensin?SachsMekarn skrev:Själv kör jag på 4%. 2% funkar men jag tycker det är lite snålt.
Menar du att du blandar i mer i alkylatbensin?
Köper du olja från Aspen då eller?

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2% duger gott till orginal och lättare modifieringar.
På mina högvarviga +10 000 kör jag på 4% <!-- </EdIndex> --></div>
På mina högvarviga +10 000 kör jag på 4% <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4% rekommenderas i instruktionböckerna, men idag finns oljor med bättre smörjförmåga. Jag rekommenderar att köra på 3%.
För det är precis som fatchance skrev: "2% är lite snålt för smörjningen av kolvbultsbussningen". <!-- </EdIndex> --></div>
För det är precis som fatchance skrev: "2% är lite snålt för smörjningen av kolvbultsbussningen". <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blandar man mindre olja i soppan går motorn (i teorin) fetare på soppa. Det är när man ökar oljemängden drastiskt utan att se över förgasarinställningar som det finns risk att det går magert.
Dagens oljor är betydligt bättre än de på den tiden det rekommenderades 4%, så baserat på det är det ofta inga problem att köra 2%. Å andra sidan leder mycket olja inte till mer än sot i avgasröret och lite högre risk att tändstiftet dör, så har man trimmat ser jag ingen anledning att vara snål med olja...
<!-- </EdIndex> --></div>
Dagens oljor är betydligt bättre än de på den tiden det rekommenderades 4%, så baserat på det är det ofta inga problem att köra 2%. Å andra sidan leder mycket olja inte till mer än sot i avgasröret och lite högre risk att tändstiftet dör, så har man trimmat ser jag ingen anledning att vara snål med olja...

oljeblandad bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Josefine för ett bra svar <!-- </EdIndex> --></div>