Compacttråd!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
mallgroda

Re: tändningslås

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Benke skrev:Gärna bild på kopplinen.
Först en bild på hur låset sitter placerat utifrån. Har svarvat en ny mutter i rostfritt som håller låset

Bild

Jag har tagit bort anslutningsblecken för kabelskorna i bakkant (klippt av med avbitare så det bara blir en liten kontaktyta kvar) sedan lödde jag fast anslutningskablarna och försglade det hela med epoxylim så det inte kan komma i kontakt med något. Det är ju lite andra kablar och wirar som skall samsas om utrymmet bakom den kåpan

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mycket snygg och snitsig placering av tändinglåset.. 8) hoppas du inte blir arg på mig om jag kopierar iden.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varsågod :D . Roligt att någon annan kan få nytta av en sak man har gjort :idea: Att kopiera en ide är gratis :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Compact

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->..................................................................................................

Lägger väl in 2 bilder på min senaste renoverad Compact Nr.2

Bild

Är inte nöjd med lacken på ramen, skaffat en ny Compact ram som skall lackeras i samma färg o kulör. delarna flytas till denna.. :!:

Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Re: tändningslås

Inlägg av zappafan »

mallgroda skrev:
Benke skrev:Gärna bild på kopplinen.
Först en bild på hur låset sitter placerat utifrån. Har svarvat en ny mutter i rostfritt som håller låset
Lacken har ju släppt vid styrstoppen, slarver.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte hunnit "dutta" i ev lackskador än. Men det ska åtgärdas :wink: cocos_acc.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mallgroda: Åhh, en skövdebo! Trevligt med lokala medlemmar :lol: För 4 mil är väl ändå lokalt? 8)

Får väl lägga upp bild på mor o fars mopeder...
Ja e ju bara lite avis på dom!

Mors moppe är bonnatrimmad, filat insug tror jag det är :P
Dock behöver den ett nytt magura gashandtag :oops:
Beg går bra, o behöver ej vara original! fungerande och billigt är de bästa;)

Fars moppe är inte trimmad (förutom ställbart munstycke) Tydligen iordninggjord till originalskick men ja vet inte...
Han har pratat om att den inte vill starta när han kickar...
Och när jag provat funkar det ibland, när de inte funkar så är de jättelätt att kicka, borde vara kickdrevet med andra ord?

Mors är orange o fars röd, ignonera oljeläckaget på fars moppe :P Han har ingen tid o fixa, o vet ej heller vart de kommer ifrån... O ge mig den uppgiften finns inte på kartan.... Dammigt ska vi inte börja tala om, bilden är nytagen :lol:
Bild:
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

PipaZ skrev:
Dock behöver den ett nytt magura gashandtag

Mors är orange o fars röd, ignorera oljeläckaget på fars moppe.
Först och främst är det en Sachs. Fråga Lasson här på forumet och du får veta anledningen till läckaget: "En Sachs läcker aldrig olja, den markerar revir"

Ett gashandtag tror jag att jag har liggande. Ska kolla i lådorna någon dag. vad är det för fel på det nuvarande? <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

Nymans2013 skrev:
PipaZ skrev:
Dock behöver den ett nytt magura gashandtag

Mors är orange o fars röd, ignorera oljeläckaget på fars moppe.
Först och främst är det en Sachs. Fråga Lasson här på forumet och du får veta anledningen till läckaget: "En Sachs läcker aldrig olja, den markerar revir"

Ett gashandtag tror jag att jag har liggande. Ska kolla i lådorna någon dag. vad är det för fel på det nuvarande?
Okej, då får far o mor ny info :)
Haha, bra läkagesvar :wink:
När man är 14år och det är sommar och man inte vill cykla och tycker det är skitfränt o åka moppe så lånar man gärna mors moppe o åker på, man tröttnar lite på de tills man kommer på att man kanske skulle åka lite bakhjul :lol: Gas,släpp,gas,släpp,gas,släpp alltså dra handtaget fram o tillbaka.. Det resulterar att wiren sliter sönder "plasthylsan" som då får för stort hål och de inte vill gasa :wink: Har för mig att det är de problemet :P <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->av bilden att döma verkar det vara bensindroppar , om man kollar på motorn samt ner på den yttersta fläktkåpan... Alltid kul med dammsamlande mopedbilder <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

PipaZ skrev: Han har pratat om att den inte vill starta när han kickar...
Och när jag provat funkar det ibland, när de inte funkar så är de jättelätt att kicka, borde vara kickdrevet med andra ord?
Eftersom kicken tar ibland så kan man konstatera att motorn slirar på lamellerna. Detta kan bero på felaktig olja i den, slitna kopplingslameller, men kopplingen kan också vara för hårt ställd.

Kolla först så att kopplingen inte är för hårt ställd. Kopplingsjustering: http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
Hjälper inte det så provar du att byta olja, rak motorolja SAE 30 men helst växellådesolja SAE 80. Sachsolja finns på mopedbutiker men du kan också köpa i större mängder (1 liter) på andra ställen som säljer olja.
Fungerar inte det så kanske du måste byta lameller också.. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

Raketsport skrev:
PipaZ skrev: Han har pratat om att den inte vill starta när han kickar...
Eftersom kicken tar ibland så kan man konstatera att motorn slirar på lamellerna. Detta kan bero på felaktig olja i den, slitna kopplingslameller, men kopplingen kan också vara för hårt ställd.

Kolla först så att kopplingen inte är för hårt ställd. Kopplingsjustering: http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
Hjälper inte det så provar du att byta olja, rak motorolja SAE 30 men helst växellådesolja SAE 80. Sachsolja finns på mopedbutiker men du kan också köpa i större mängder (1 liter) på andra ställen som säljer olja.
Fungerar inte det så kanske du måste byta lameller också..
Tack för hjälpen!
Lamellerna är nybytta, oljan kan dock vara fel! Samma sak med kopplingen... Ska ta o prata med far om det! Ja kan ju få meka lite o han får sin moppe fixad, kan de bli bättre? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
1252_Compact

Compact 1252

Inlägg av 1252_Compact »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

Fick tag på denna compacten för 300 kr när vi köpte vårt hus, är rätt så risig men den fungerar

Bild

Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vicket kalaspris :shock: men det är klart att huset kostade en aning mer.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
1252_Compact

Inlägg av 1252_Compact »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man blev ju lite chockad att den startade när man betalat 300 kr. Har ju kollat lite på blocket för vad dom säljs för.

Huset var ju lite dyrare kan man ju säga! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar