Puch 3-växlad trampmotor, lite frågor...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Puch 3-växlad trampmotor, lite frågor...

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att snygga till och gå igenom motorn lite lätt till min Packy.
Motorn ska vara genomgången med några lager bytta m.m. men jag kollar nu skickat och gör en lite grundligare service.

Fråga ett, trampaxeln glappar endel när jag tagit bort kåpan över kopplingen, ska det vara så?
Det sitter ju glidlager i kåpan så när den satt på var det inget glapp.

Fråga två, hur sitter pluggen fast och hur drar man enklast ur den på en Puchcylinder?

Fråga tre, växellådsoljan luktade mycket starkt MEN inte direkt bensin.
Har av erfarenhet av en Sachsmotor där packboxen till vevaxeln var trasig så luktade det bensin av oljan och jag är lite orolig för samma problem här...
Kan växellådsoljan lukta starkt ändå och borde jag känna skillnad på om det är bensin i oljan eller om det är ok?

Tacksam för svar och tips! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på vilket sätt luktar oljan..
petrolium typ.. nafta bensin diesel thinner
eller luktar den amoniak bittert.. om det är det sistnämnda kan det vara ngn som slagit i atf den luktar fan. Även vissa transoljor luktar kack. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pluggen är punktsvetsad precis som på en Sachs (fast underifrån), borra bort svetsen, knacka ur pluggen o svetsa igen hålet. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->STOPP OCH BELÄGG Enligt lag får man inte förstora kanalerna i cylinder och förgasare för då har det blivit en motorcykel som är oregistrerad då skall man göra en registreringbesiktning så låt grejerna i hålen sitta kvar du .. :whistle2: :imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Cobra han ska nog bara sota bakom pluggen sen sätta tillbaks den igen
slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok det är nog inom lagen tror jag men man skulle ju kunna borra hål runt pluggen så hålen aldrig blir större än sina 8.5 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att nån när jag var 15 hade borrat och satt i cykeleker som ett kors
i insuget
Då gick inte kling och klangs kula , som dom "tolkade" med , igenom och dom trodde pluggen satt kvar
Men tolkarna används väl inte lägre så det är nog onödigt jobb <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:på vilket sätt luktar oljan..
petrolium typ.. nafta bensin diesel thinner
eller luktar den amoniak bittert.. om det är det sistnämnda kan det vara ngn som slagit i atf den luktar fan. Även vissa transoljor luktar kack.
Har svårt att bestämma lukten men det är ganska stickande som tex. Amoniak... <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har funderat vidare och oljan är lite väl lös så jag är rädd för att det ÄR bensin i oljan...
Vad tror ni är detta ett problem eller kan det berror på att motorn stått i många år?
Funderar på att montera ihop den och hälla i ny olja och provköra...

Ingen som skruvat Puch och har koll på om trampaxeln ska glappa när kopplingskåpan är borttagen? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar