Puch 3-växlad trampmotor, lite frågor...
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
Puch 3-växlad trampmotor, lite frågor...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att snygga till och gå igenom motorn lite lätt till min Packy.
Motorn ska vara genomgången med några lager bytta m.m. men jag kollar nu skickat och gör en lite grundligare service.
Fråga ett, trampaxeln glappar endel när jag tagit bort kåpan över kopplingen, ska det vara så?
Det sitter ju glidlager i kåpan så när den satt på var det inget glapp.
Fråga två, hur sitter pluggen fast och hur drar man enklast ur den på en Puchcylinder?
Fråga tre, växellådsoljan luktade mycket starkt MEN inte direkt bensin.
Har av erfarenhet av en Sachsmotor där packboxen till vevaxeln var trasig så luktade det bensin av oljan och jag är lite orolig för samma problem här...
Kan växellådsoljan lukta starkt ändå och borde jag känna skillnad på om det är bensin i oljan eller om det är ok?
Tacksam för svar och tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn ska vara genomgången med några lager bytta m.m. men jag kollar nu skickat och gör en lite grundligare service.
Fråga ett, trampaxeln glappar endel när jag tagit bort kåpan över kopplingen, ska det vara så?
Det sitter ju glidlager i kåpan så när den satt på var det inget glapp.
Fråga två, hur sitter pluggen fast och hur drar man enklast ur den på en Puchcylinder?
Fråga tre, växellådsoljan luktade mycket starkt MEN inte direkt bensin.
Har av erfarenhet av en Sachsmotor där packboxen till vevaxeln var trasig så luktade det bensin av oljan och jag är lite orolig för samma problem här...
Kan växellådsoljan lukta starkt ändå och borde jag känna skillnad på om det är bensin i oljan eller om det är ok?
Tacksam för svar och tips! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att nån när jag var 15 hade borrat och satt i cykeleker som ett kors
i insuget
Då gick inte kling och klangs kula , som dom "tolkade" med , igenom och dom trodde pluggen satt kvar
Men tolkarna används väl inte lägre så det är nog onödigt jobb <!-- </EdIndex> --></div>
i insuget
Då gick inte kling och klangs kula , som dom "tolkade" med , igenom och dom trodde pluggen satt kvar
Men tolkarna används väl inte lägre så det är nog onödigt jobb <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har svårt att bestämma lukten men det är ganska stickande som tex. Amoniak... <!-- </EdIndex> --></div>dr.novolette skrev:på vilket sätt luktar oljan..
petrolium typ.. nafta bensin diesel thinner
eller luktar den amoniak bittert.. om det är det sistnämnda kan det vara ngn som slagit i atf den luktar fan. Även vissa transoljor luktar kack.
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har funderat vidare och oljan är lite väl lös så jag är rädd för att det ÄR bensin i oljan...
Vad tror ni är detta ett problem eller kan det berror på att motorn stått i många år?
Funderar på att montera ihop den och hälla i ny olja och provköra...
Ingen som skruvat Puch och har koll på om trampaxeln ska glappa när kopplingskåpan är borttagen? <!-- </EdIndex> --></div>
Vad tror ni är detta ett problem eller kan det berror på att motorn stått i många år?
Funderar på att montera ihop den och hälla i ny olja och provköra...
Ingen som skruvat Puch och har koll på om trampaxeln ska glappa när kopplingskåpan är borttagen? <!-- </EdIndex> --></div>