Crescent 50-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Crescent 50-talare

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JEPP, nu ska den fixas till! Köpte denna oväxlade damcykel billigt på en loppis för åtta år sedan, linoljade den mot rosten och har använt den som sommarhoj vid behov (=inte så ofta) vid sommarstugan, en mycket svag broms till trots. Men jag har hela tiden gillat den skarpt, reklamen på ramen om "Lättgångsnav" är inte bara tomma ord, den är väldigt lättrampad och skön att åka på.
När nu min 70-talare är i princip klar så får denna klassiker bli mitt nästa fall, ja efter att jag fixat till dotterns Triplexnav. Och avslutat renoveringen av hallen... Men i alla fall: FORTSÄTTNING FÖLJER! :D
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En klassiker i härlig patina vi har en blå sån stående i uthuset som reservcykel..
Har ju bara typ 10-11 cyklar så man måste ju ha en reserv eller.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken härlig Crescent! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar! Ångrar bara att jag inte samtidigt köpte samma cykel i herrutförande. Verkar ha varit något gammalt pars arbetshästar, samma färg och allt. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skrev att att det var (Nymas) Sachs baknav i ett annat inlägg. Det håller jag inte med om, Nymans har gjort framnav, aldrig baknav. En annan sak på bilden med baknavet och överskriften Lättgångslager att det går lätt o.s.v. är att det menas framnavet (Fauber) inte baknavet. Jag hoppas att du inte tycker att jag märker texten och bilden för mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väldigt fin! Jag gillar 50-talare... Men de har faktiskt börjat bli rätt dyra. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Du skrev att att det var (Nymas) Sachs baknav i ett annat inlägg. Det håller jag inte med om, Nymans har gjort framnav, aldrig baknav. En annan sak på bilden med baknavet och överskriften Lättgångslager att det går lätt o.s.v. är att det menas framnavet (Fauber) inte baknavet. Jag hoppas att du inte tycker att jag märker texten och bilden för mycket.
Intressant! Jag har bara utgått från att det var baknavet som avsågs för att det är där drivningen är. Men framnavet är deras eget, alltså? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Raketsport skrev:Väldigt fin! Jag gillar 50-talare... Men de har faktiskt börjat bli rätt dyra.
Tackar! Ja, utbudet har väl minskat samtidigt som fler ser dem som mer än bara slit o släng. Men man ser ändå förvånansvärt många handmålade och rostiga 50-talare i cykelställen. Jämför med bilar, det är skillnad,det! <!-- </EdIndex> --></div>
christian

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tror faktiskt det är en 60-talscykel. sadel, handtag och pakethållare tydar på det, tycker jag. men fin är den ju i alla fall! <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag skrivit lite dåligt. Framnavet (vid hjulet) är deras egnatillverkade, "framnav" som jag uttryckt mig är alltså vevpartiet Fauber. Vid den punkten är jag lite osäker om det är egentillverkat, jag vet iallafall att vevkransen har Nymans/MCB alltid gjort själv

Christian skrev att allt tyder på att det är en 60-talare. Där säger jag mot. Jag kan lätt se på dekalerna att det är 50-talare (närmare år kan jag ej tyda). <!-- </EdIndex> --></div>
christian

Inlägg av christian »

Rolle skrev:Nu har jag skrivit lite dåligt. Framnavet (vid hjulet) är deras egnatillverkade, "framnav" som jag uttryckt mig är alltså vevpartiet Fauber. Vid den punkten är jag lite osäker om det är egentillverkat, jag vet iallafall att vevkransen har Nymans/MCB alltid gjort själv

Christian skrev att allt tyder på att det är en 60-talare. Där säger jag mot. Jag kan lätt se på dekalerna att det är 50-talare (närmare år kan jag ej tyda).
jag är visserligen inte expert, så dekalvetenskapen har jag inte koll på! men om du jämnförar med brochyrarna http://www.raketsport.com/crescent_broschyrer.htm tycks den fattas pakethållarens plåta (och om den är riktigt gammal, låda), samt lyft-handtaget (kallas det så på svenska?). sadel och styrets handtag är ju ochså i den där typiska ljusa gråa fråan 60-talet, tycker jag. men de kan ju ha bytats senare, kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
W.baum

Re: Crescent 50-talare

Inlägg av W.baum »

JanneHagnell skrev:JEPP, nu ska den fixas till! Köpte denna oväxlade damcykel billigt på en loppis för åtta år sedan, linoljade den mot rosten och har använt den som sommarhoj vid behov (=inte så ofta) vid sommarstugan, en mycket svag broms till trots. Men jag har hela tiden gillat den skarpt, reklamen på ramen om "Lättgångsnav" är inte bara tomma ord, den är väldigt lättrampad och skön att åka på.
När nu min 70-talare är i princip klar så får denna klassiker bli mitt nästa fall, ja efter att jag fixat till dotterns Triplexnav. Och avslutat renoveringen av hallen... Men i alla fall: FORTSÄTTNING FÖLJER! :D
Bild

Bild
Om orginal baknav sitter på hojen så står tillverkningsåret instansat på navhylsan (nav och cykel brukar vara tillverkade sammtidigt) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du och jag, Christian kan båda ha rätt. Du pratar om att pakethållaren tyder på 60-tal enligt broschyren. Jag ser på dekalerna att denna inte har pepita mönstret som kom 1960. Då kan vi komma fram till att antingen är det en mycket sen 50-talare eller en mycket tidig 60-talare. <!-- </EdIndex> --></div>
christian

Inlägg av christian »

Rolle skrev:Du och jag, Christian kan båda ha rätt. Du pratar om att pakethållaren tyder på 60-tal enligt broschyren. Jag ser på dekalerna att denna inte har pepita mönstret som kom 1960. Då kan vi komma fram till att antingen är det en mycket sen 50-talare eller en mycket tidig 60-talare.
nu har jag trawlad genom brochyrarna, och kann faktiskt inte hitta en enda som påminnar om den modell. det är ganska mystiskt. det mest förvånande är att jag själv för en del år sedan hade en modell som påminnade mycket om den, på torpet. kanske det producerades modellar som inte fanns i katalogen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pepitamönstret kom 1959.... När jag kollar närmare i broschyrerna så skulle jag säga att den är från 1960. En Crescent Populär 233. Ser likadan ut. Det året fanns Nymans cyklarna med 2 modeller av pakethållare och med vita eller bruna handtag och sadlar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar