<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det någon här på forumet som har en aning om hur man ska förvara ett gäng med svänghjul. kan man stapla dom i en trave eller t.ex sätta dom på en plåtstolpe, eller på undersidan av en plåthylla?
nu har jag dom fina ligger i vadderade påsar och en bit ifrån varandra för att vara säker.
jag skulle gärna vilja samla alla på samma plats.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
förvaring svänghjul
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det där har även jag fundererat över... Tror det är bra att ha dom på ett rör med hyffsat avstånd mellan varann. Röret har man vågrätt hängande i kedja i vardera änden kedjan sitter i sin tur fast i vanliga krokar i väggen.. Man trär bara på svänghjulen på röret med lämpligt avstånd & kan förvara alla sina svänghjul på ngr sådana rör ovanför varann. Behöver man ett s-hjul så hakar man bara ner kedjan på ena sidan tar sitt s-hjul å hänger fast kedjan på kroken igen
<!-- </EdIndex> --></div>

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förvaras gärna med tändplatta i svänghjulet, magneter sägs må bäst när järnkärnor leder magnetismen mellan magnetpolerna. Inte för att jag upplevt några problem med de grejer som inte hanterats på det viset... I övrigt, låt bli att tappa svänghjulen. Förutom det ser jag ingen anledning att inte packa dom efter egna önskemål... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir de avmagitiserat så gör man bara såhär
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhorna/article181697.ece <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhorna/article181697.ece <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Å jag som inte ens var född då har haft en drös med avmagnetiserade
svänghjul.
Jag vet att dom var avmagnetiserade för dom funkade allihop efter att dom varit inlämnade på magnetisering. även brorsan hade en ArmeJava som endast startade när man sprang igång den. Han lämnade in s-hjulet i övrigt gjorde han ingenting. skruvade bara tillbaka det å den startar på första kicken sen dess..
Jag har läst i ngn bok om hur viktigt det är med förvaringen av s-hjul men kommer inte ihåg var..men hur som helst hade inte Jims mekarhörna en del synpunkter om förvaring av hjulen i sitt repotage om bygge av en magnetisör..? <!-- </EdIndex> --></div>
vilket flytConrad Engström skrev:Bra eller dåligt, jag har mina hjul i ett par travar på varandra. Sedan 1961 har jag aldrig varit med om ett avmagnitiserat svänghjul.

Å jag som inte ens var född då har haft en drös med avmagnetiserade
svänghjul.

Jag vet att dom var avmagnetiserade för dom funkade allihop efter att dom varit inlämnade på magnetisering. även brorsan hade en ArmeJava som endast startade när man sprang igång den. Han lämnade in s-hjulet i övrigt gjorde han ingenting. skruvade bara tillbaka det å den startar på första kicken sen dess..
Jag har läst i ngn bok om hur viktigt det är med förvaringen av s-hjul men kommer inte ihåg var..men hur som helst hade inte Jims mekarhörna en del synpunkter om förvaring av hjulen i sitt repotage om bygge av en magnetisör..? <!-- </EdIndex> --></div>