Jag kör på en mkt dyr olja blandar med aspen 2 takt race blandar 3%
Går iallafall att köra in grejjerna tillsammans med ett galet zundapp gäng

I A. Graham Bells gamla tvåtaktsbibel finns ett ganska intressant test med någon gammal luftkyld 125cc hoj som körs i bromsbänk med olika mängder Castrol R40 i soppan, och i det fallet ger den betydligt mer effekt när oljemängden ökas. Har upplevt samma sak när jag körde ordentligt trimmad MB5 för några år sedan (lyftkylt & 5% R40, tappade toppfart med mindre olja).VRM Roffe skrev: En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.
Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!
Roffe
Sätt tappkran på pipan så kan du först smörja motorn med denfatchance skrev:Det resulterade i att det mesta av oljan låg oförbränd på garagegolvet
och att ljuddämparen + krök hade viktökning av ett par hundra procent...
Då jag har en skvätt kvar återstår 2 alternativ!
Antingen att kasera den (var dyr som f-n) men eftersom man är snål och jävlig går ju det bort.
Då återstår att trimma ifatt dess kapacitet!
Men det går också bort, behöver nog inte förklara varför...
Lutar nog åt att jag smörjer ungarnas cykelkedjor med den.
Nej Jag har inte gjort några vetenskapliga tester på det viset och för mig är det inte viktigt att veta.G-son skrev:I A. Graham Bells gamla tvåtaktsbibel finns ett ganska intressant test med någon gammal luftkyld 125cc hoj som körs i bromsbänk med olika mängder Castrol R40 i soppan. Har du möjligtvis samma slags data från dina bromsbänkstester som du vill dela med dig av? Skulle mycket gärna se effektskillnaden mellan olika oljemängd och olika oljor i några olika sorters motorer (tam vs. vass luftkyld & tam vs. vass vattenkyld exempelvis).VRM Roffe skrev: En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.
Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!
Roffe
Det finns två missförstånd här..zappafan skrev:Så då är alltså olja, typ oktanhöjande?På tvåtakt....
& om man "känner" det då man kör, då måste ju göra en del..
Vad snackar du för skit!!!G-son skrev:3/ Oktanhalt är fel då soppan inte behöver innehålla ämnet oktan alls. Oktantalet är däremot en jämförelse med ett bränsle bestående av oktan & heptan, eller vid oktantal över 100 (som motsvarar 100% oktan) används helt enkelt en förlängd skala.
Ursäkta, kan inte låta bli när någon säger vissa saker fel.