oljeblandad bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det är ett värde, på en skala över bränslets knackningsbeständighet, och den skalan är i grunden baserad att bränslets knackningsbenägenhet jämförs med olika blandningar av oktan och heptan tills man hittar den blandning som börjar knacka samtidigt. Om det är 50% oktan och 50% heptan i blandningen betyder det att bränslet har oktantalet 50.
Man har för länge sedan fått förlänga skalan på annat vis då det av uppenbara skäl inte går ha mer än 100% oktan när man testar.
Alltid trevligt att diskutera motorrelaterade saker med folk som håller diskussionen på hög nivå, är trevliga och sakliga, även om någon skulle råka säga emot. Ser fram emot fortsättningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Man har för länge sedan fått förlänga skalan på annat vis då det av uppenbara skäl inte går ha mer än 100% oktan när man testar.
Alltid trevligt att diskutera motorrelaterade saker med folk som håller diskussionen på hög nivå, är trevliga och sakliga, även om någon skulle råka säga emot. Ser fram emot fortsättningen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det blev fullständigt syrefattigt och jag blev bara såååååå jäkla trött på en Messerschmitt som du.
Jag skiter högaktningsfullt vad du tycker och dessutom så snackar du i nattmössan.
Man mäter RON och MON värden mellan 40 upp till 120 Oktan
Man mäter det förväntade värdet mellan det högsta och det lägsta knackvärdet.
Om man har gafflat in ett bränsle mellan 100 och 98 oktan benämner man det som 99 oktan.
Nu lämnar jag det här och försöker andas någon annan stans..:=(
Skriv en egen tråd om du snacka med nån... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag fattar inte varför du ska klampa in här med helt andra saker än det som diskuterades.!!???G-son skrev:Jo, det är ett värde, på en skala över bränslets knackningsbeständighet, och den skalan är i grunden baserad att bränslets knackningsbenägenhet jämförs med olika blandningar av oktan och heptan tills man hittar den blandning som börjar knacka samtidigt. Om det är 50% oktan och 50% heptan i blandningen betyder det att bränslet har oktantalet 50.
Alltid trevligt att diskutera motorrelaterade saker med folk som håller diskussionen på hög nivå, är trevliga och sakliga, även om någon skulle råka säga emot. Ser fram emot fortsättningen.
Det blev fullständigt syrefattigt och jag blev bara såååååå jäkla trött på en Messerschmitt som du.
Jag skiter högaktningsfullt vad du tycker och dessutom så snackar du i nattmössan.
Om man har gafflat in ett bränsle mellan 100 och 98 oktan benämner man det som 99 oktan.
Skriv en egen tråd om du snacka med nån... <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu tar vi och lämnar här diskussionen bakom oss, grabbar.
Dessan226 som ställde frågan skrev: -Ni som vet kan ni ge ett enkelt svar snälla!
Nu är det allt annat än enkla svar och dessutom blir det tråkig stämning då man rackar ner på andra.
Dessan - 3% oljeblandat i bensinen är alldeles utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Dessan226 som ställde frågan skrev: -Ni som vet kan ni ge ett enkelt svar snälla!
Nu är det allt annat än enkla svar och dessutom blir det tråkig stämning då man rackar ner på andra.
Dessan - 3% oljeblandat i bensinen är alldeles utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Lite högre Respekt tycker jag VRM roffe ska ge andra, alla kan inte lika mycket som dig.
Och om man har fel, rätta det! Istället för att dumförklara en. <!-- </EdIndex> --></div>
Han försöker hålla en diskussion med dig angående detta (Som i högsta grad handlar om ämnet) Och så slänger du skit på han?VRM Roffe skrev:Jag fattar inte varför du ska klampa in här med helt andra saker än det som diskuterades.!!???G-son skrev:Jo, det är ett värde, på en skala över bränslets knackningsbeständighet, och den skalan är i grunden baserad att bränslets knackningsbenägenhet jämförs med olika blandningar av oktan och heptan tills man hittar den blandning som börjar knacka samtidigt. Om det är 50% oktan och 50% heptan i blandningen betyder det att bränslet har oktantalet 50.
Alltid trevligt att diskutera motorrelaterade saker med folk som håller diskussionen på hög nivå, är trevliga och sakliga, även om någon skulle råka säga emot. Ser fram emot fortsättningen.
Skriv en egen tråd om du snacka med nån...
Lite högre Respekt tycker jag VRM roffe ska ge andra, alla kan inte lika mycket som dig.
Och om man har fel, rätta det! Istället för att dumförklara en. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3% brukarar vara bra , 2% är vanskligt om man skvätter utanför.
Oljorna är riktigt bra idag ,
Jag kommer ihåg när veckopengen var slut , då fick man hälla i begagnad motorolja från bilar och blandade det i moppetanken , funkade gjorde det!
men motorn gillade säkert inte den oljan.
Mera veckopeng till ungdomarna främjer miljön !! <!-- </EdIndex> --></div>
Oljorna är riktigt bra idag ,
Jag kommer ihåg när veckopengen var slut , då fick man hälla i begagnad motorolja från bilar och blandade det i moppetanken , funkade gjorde det!
men motorn gillade säkert inte den oljan.
Mera veckopeng till ungdomarna främjer miljön !! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
Re: oljeblandad bensin
vilken djävulsk utsvängning det blev på en stackars enkel fråga ha..ha
Men kör på 3% å på vanlig soppa 95.. Funderar du på Aspen så är den bara dyr å luktar äckligt.. säkert miljövänlig å bra lagringsbeständighet men funkar skit i gamla -30 talare & funkade ej heller i min vespa -57 alla blev grymt svårstartade varm som kall. Å jag gormade å bytte stift knackade ihop gapet ända tills jag kom på att dom var tankade med Aspensoppa. Så jag tömde bort den å i med vanlig då funkade dom bra igen. Så om du kör hyffsat original så funkar det bra med 3% samt 95
ride on..
<!-- </EdIndex> --></div>
se så bängligt allt blir när man trimmardessan266 skrev:Hej , har funderingar på hur mycket olja jag skall blanda i soppan , har en flaka 1189 , om jag ex kör på 95 blyfri (kanske fel ? skall det vara mera oktan ?) hur många % olja skall jag hälla i ? 2-4 % ? kör jag på miljöbensin med 2% färdigblandat .. hur mkt olja skall i där? förr var det väl 4 % olja i bensinen som gällde vad gäller idag ? jag har ställbart munstycke och man får vrida som fasen fär att den skall gå bra ! kör väl på ca 3% idag ,är det för lite olja ? ni som vet kan ni ge ett enkelt svar snälla !
Dessan266

vilken djävulsk utsvängning det blev på en stackars enkel fråga ha..ha

ride on..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du provar aspen igen kanske du får en överraskning. du skrev inte hur länge sen det var. men aspenbensinen har blivit bättre och vanliga 95
har blivit sämre.
jag fick klar min Erlan med ilomotor hösten 2009 så jag tankade med
aspen för att minska risken för krångel till våren. gick perfekt med största
munstycket jag hade. när våren kom så tankade jag vanlig 95 med 2%
aspenolja. då fick jag den inte att gå bra förän jag skruvade i ett ställbart
munstycke. och den gick i alla fall inte riktigt klockrent. i höstas när jag skulle ställa undan den för vintern så tömde jag ur sista 95-soppan och
hällde i aspen igen. moppen höll nästan på att kasta av mig i rena glädjen.
nåja lite överdrivet kanske, men den gick märkbart bättre.
för dom som undrar så är det en treväxlad ilo med den ostrypta cylindern
borrad till 40mm, bing 1/15/43, och norskands universal ljuddämpare av
s.k. cigarrmodell.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
har blivit sämre.
jag fick klar min Erlan med ilomotor hösten 2009 så jag tankade med
aspen för att minska risken för krångel till våren. gick perfekt med största
munstycket jag hade. när våren kom så tankade jag vanlig 95 med 2%
aspenolja. då fick jag den inte att gå bra förän jag skruvade i ett ställbart
munstycke. och den gick i alla fall inte riktigt klockrent. i höstas när jag skulle ställa undan den för vintern så tömde jag ur sista 95-soppan och
hällde i aspen igen. moppen höll nästan på att kasta av mig i rena glädjen.
nåja lite överdrivet kanske, men den gick märkbart bättre.
för dom som undrar så är det en treväxlad ilo med den ostrypta cylindern
borrad till 40mm, bing 1/15/43, och norskands universal ljuddämpare av
s.k. cigarrmodell.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja jag har hört så mkt gott om Aspen så jag knallade in i somras å köpte en 5liters dunk färdig tvåtaktarsoppa (dyrt som fan). Tömde tanken på 2-3 98or å en Vespa -57 å fyllde med Aspen alla startade bra å jag körde med dom till mitt garage men när jag skulle starta dom igen efter ngn timme så gormade allihop så jag fick ta andra fordon hem..den ena lyckades jag sen få igång med att jag bytte stift men den började spotta å hosta efter ngn kilometer. Vespan fick jag putta omkring i en halvtimme innan den gick igång. Har aldrig tidigare haft problem med dom. så jag säger no more Aspen..i mina prylar dessutom luktade det djävul om avgaserna.. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Ta ett ex, som jag....jag har inte samma kunskaper som du, så om jag skulle "påpeka" nånting, skulle du bli lika arg om jag säger att oktan är samma som lustgas för att det ligger på 98oktan.... bara undrar.... <!-- </EdIndex> --></div>
Roffe, vad menar du med "klampa in och diskutera något annat"? Messerschmitt...du har inte tänkt på att det kanske blir en trevligare ton om du förklarar vad G-son sa / skrev fel?VRM Roffe skrev:Jag fattar inte varför du ska klampa in här med helt andra saker än det som diskuterades.!!???G-son skrev:Jo, det är ett värde, på en skala över bränslets knackningsbeständighet, och den skalan är i grunden baserad att bränslets knackningsbenägenhet jämförs med olika blandningar av oktan och heptan tills man hittar den blandning som börjar knacka samtidigt. Om det är 50% oktan och 50% heptan i blandningen betyder det att bränslet har oktantalet 50.
Skriv en egen tråd om du snacka med nån...
Ta ett ex, som jag....jag har inte samma kunskaper som du, så om jag skulle "påpeka" nånting, skulle du bli lika arg om jag säger att oktan är samma som lustgas för att det ligger på 98oktan.... bara undrar.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
SPAM
<!-- </EdIndex> --></div>Neifelheim skrev:Roffe, vad menar du med "klampa in och diskutera något annat"?VRM Roffe skrev:Jag fattar inte varför du ska klampa in här med helt andra saker än det som diskuterades.!!???G-son skrev:Jo, det är ett värde, på en skala över bränslets knackningsbeständighet, och den skalan är i grunden baserad att bränslets knackningsbenägenhet jämförs med olika blandningar av oktan och heptan tills man hittar den blandning som börjar knacka samtidigt. Om det är 50% oktan och 50% heptan i blandningen betyder det att bränslet har oktantalet 50.
Skriv en egen tråd om du vill snacka med nån...
Det frågades efter hur man ska förhålla sig till blandning av bensin och 2-taktolja.
Efter några svävande svar så bestämde jag mig för att styra upp det lite så att det fanns
en bra plattform att läsa sig till vad man ska tänka på
och hur man ska förhålla sig till dom olika kriterierna.
Jag skrev då ett inlägg där alla olika scenarion som alla Ni här på sidan kan stöta på.
Då skriver Zappafan och funderar på om oljan ökar oktanhalten på bränslet.
Vilket jag svarar på.
Messerschmitt...du har inte tänkt på att det kanske blir en trevligare ton om du förklarar vad G-son sa / skrev fel?
Då Kliver forumexperten in och ska mästra mig efter som han minsann INTE kan se NÅGONSOMHELST felaktighet utan att mästra med hela handen.
Det som gör mig förbannad dessutom är att det han skriver är felaktigt och irrelevant då vi inte hade det som trådämne.
Jag vet att ni kanske tycker att jag inte visar respekt för att kan mer,
och därför ska vara ödmjukare i mitt sätt att vara.
Javisst det är inga problem överhuvudtaget!
Alla som umgås med mig som finns här på forumet eller ställer en fråga på ett artigt sätt får ett artigt och trevligt svar.
Det handlar om HUR man formulerar sig och var kunskapsnivån är.
Om någon vill ha min sympati och respekt så måste man visa att man kan leva upp till den.
Till exempel Conrad och jag har väldig sympati och respekt för varandra.
Vi kan diskutera vad som helst för vi vet att vi har erfarenhet och kunskap att lösa problem på en nivå som är dokumenterad.
Bjäbbiga skolpoliser i 20 års åldern som nafsar efter våra knäväck göre sig icke besvär..
Det finns flera genom tiderna som har fått skit av mig.
Om man möter mig utan att riktigt torrt på fötterna och gör det för att vinna egna poäng varken har eller får sympati av mig
Har man dessutom meriterat sig på andra tidigare trådar, där man vitt och brett raljerat sin okunskap och trott att man är bäst, så sitter skottet perfekt rakt i foten...
Ta ett ex, som jag....jag har inte samma kunskaper som du, så om jag skulle "påpeka" nånting, skulle du bli lika arg om jag säger att oktan är samma som lustgas för att det ligger på 98oktan.... bara undrar....
Nej !
Jag skulle inte bry mig ett skit om det, bara du inte påstår att det är en sanning som jag skulle ha sagt.
ALLA på det här forumet har tillgång till mina kunskaper om man frågar men håll er till ämnet och fråga vänligt om det är något oklart.
Annars så går det bra att maila mig så kan vi reda ut saker den vägen hälsar en annars glad och trevlig kille ;=)
Vi hörs igen
MVH
Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dags att skriva ett litet svar nu när det finns lite att bemöta.
Att forumdiskussioner glider iväg lite från ursprungsämnet är inget ovanligt. Steget från tvåtaktsolja till oktantal är inte särskilt långt, och att rätta fel där dom skrivs har sällan varit ovälkommet.
Du säger att jag ska mästra, antyder att jag är otrevlig... Om du läser första inlägget om oktanvärde igen ber jag t.o.m. om ursäkt för att jag påpekar ditt fel. Du har en märklig syn på livet om mitt ganska anspråkslösa svar förtjänar en sådan beskrivning.
Du säger "oktanhalt". Halt - ett ord som används för att ange hur stor mängd av ett ämne det finns i en blandning, som alkoholhalt i öl.
Jag påpekar att ett bränsles oktanvärde och dess oktaninnehåll inte har något med varann att göra.
Du kontrar med att jag "snackar skit - oktan är ett värde".
Jo, just det, jag försökte påpeka att oktantal (synonym till oktanvärde, angett i svenska akademiens ordbok) var rätt, medan oktanhalt, som du sa, var fel.
Har jag fel så vill jag veta det, så jag skulle uppskatta om du kunde få ur dig exakt hur du hade rätt när du sa oktanhalt om oktantal/oktanvärde, och hur jag hade fel när jag påpekade felet. Eller tänker du göra "en Roffe" och gorma lite orelaterat mumbojumbo, som du alltid gör när du ifrågasätts? Oavsett hur mycket du kan eller inte kan så har jag aldrig sett en diskussion på nätet där du bidragit med något annat än svavelos efter att någon uttryckt en åsikt som avviker från din... <!-- </EdIndex> --></div>
Att forumdiskussioner glider iväg lite från ursprungsämnet är inget ovanligt. Steget från tvåtaktsolja till oktantal är inte särskilt långt, och att rätta fel där dom skrivs har sällan varit ovälkommet.
Du säger att jag ska mästra, antyder att jag är otrevlig... Om du läser första inlägget om oktanvärde igen ber jag t.o.m. om ursäkt för att jag påpekar ditt fel. Du har en märklig syn på livet om mitt ganska anspråkslösa svar förtjänar en sådan beskrivning.
Du säger "oktanhalt". Halt - ett ord som används för att ange hur stor mängd av ett ämne det finns i en blandning, som alkoholhalt i öl.
Jag påpekar att ett bränsles oktanvärde och dess oktaninnehåll inte har något med varann att göra.
Du kontrar med att jag "snackar skit - oktan är ett värde".
Jo, just det, jag försökte påpeka att oktantal (synonym till oktanvärde, angett i svenska akademiens ordbok) var rätt, medan oktanhalt, som du sa, var fel.
Intressant på sitt sätt, men vad har det med att motbevisa mig att göra? Oktanvärdena, RON och MON, är fortfarande siffror på den oktanbaserade (alltså kolvätet) skalan som hängt med sedan nån gång kring första värdskriget.Jag skiter högaktningsfullt vad du tycker och dessutom så snackar du i nattmössan.
Har jag fel så vill jag veta det, så jag skulle uppskatta om du kunde få ur dig exakt hur du hade rätt när du sa oktanhalt om oktantal/oktanvärde, och hur jag hade fel när jag påpekade felet. Eller tänker du göra "en Roffe" och gorma lite orelaterat mumbojumbo, som du alltid gör när du ifrågasätts? Oavsett hur mycket du kan eller inte kan så har jag aldrig sett en diskussion på nätet där du bidragit med något annat än svavelos efter att någon uttryckt en åsikt som avviker från din... <!-- </EdIndex> --></div>
så har jag inte bara fått (blandar själv med Castrol 747 3% ) avgaser som luktar gött.. utan har även märkt en klar minskning av sotet , så jag kommer nog inte att gå tillbaka ... en till fördel är att en av mina Compakter har visat sig vara känslig i lacken emot bensinspill , men med aspen kan jag vara lugn ... påverkar inte färgen alls. <!-- </EdIndex> --></div>
Håller inte med dig där .. var själv skeptisk till Aspensoppan "mest tack vare priset utan någon direkt märkbar vinst" Men efter att ha provat (Zappafan som tjatade om soppandr.novolette skrev:Nja jag har hört så mkt gott om Aspen så jag knallade in i somras å köpte en 5liters dunk färdig tvåtaktarsoppa (dyrt som fan). Tömde tanken på 2-3 98or å en Vespa -57 å fyllde med Aspen alla startade bra å jag körde med dom till mitt garage men när jag skulle starta dom igen efter ngn timme så gormade allihop så jag fick ta andra fordon hem..den ena lyckades jag sen få igång med att jag bytte stift men den började spotta å hosta efter ngn kilometer. Vespan fick jag putta omkring i en halvtimme innan den gick igång. Har aldrig tidigare haft problem med dom. så jag säger no more Aspen..i mina prylar dessutom luktade det djävul om avgaserna..

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu får det räcka! Det här handlar bara om ordklyveri, attityd och felskrivningar.
Jag uppmanar G-son och Roffe att lösa sin dispyt per pm eller mail fortsättningsvis.
Och till er andra, låt dom lösa diskussionen själva. I den här tråden skulle vi hjälpa Dessan och tala om oljeblandning i bensin. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag uppmanar G-son och Roffe att lösa sin dispyt per pm eller mail fortsättningsvis.
Och till er andra, låt dom lösa diskussionen själva. I den här tråden skulle vi hjälpa Dessan och tala om oljeblandning i bensin. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bara provat den färdigblandade soppan å den luktade skit å fordonen blev svårstartade så det räcker för mig. Men jag kan ju ge den andra modellen en chans å blanda oljan själv 
Jo det där snacket har inget direkt med själva tråden att göra så pm:a
varann ist.. <!-- </EdIndex> --></div>

Jo det där snacket har inget direkt med själva tråden att göra så pm:a
varann ist.. <!-- </EdIndex> --></div>
-