S_Compakt skrev:Håller inte med dig där .. var själv skeptisk till Aspensoppan "mest tack vare priset utan någon direkt märkbar vinst" Men efter att ha provat (Zappafan som tjatade om soppan så har jag inte bara fått (blandar själv med Castrol 747 3% ) avgaser som luktar gött.. utan har även märkt en klar minskning av sotet , så jag kommer nog inte att gå tillbaka ... en till fördel är att en av mina Compakter har visat sig vara känslig i lacken emot bensinspill , men med aspen kan jag vara lugn ... påverkar inte färgen alls.
(kunde inte hålla mig..) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->att vissa har råd att köra på aspen elle om de va aspes:O (kanske samma skit:)) men iaf de e svin dyrt:O
själv kör jag på 95 fårn statoil och blandar ca 2 dl(olia från statoil tow stroke low smoke) på 5 liter som ska va 2%:S? blir oftast lite mer men inte mer än någon droppe:D och denna blandning kör jag i en flakmoped som ibland lastas med 1 eller 2 kompisar men bara korta bitar:) annars när jag kör tomt kör man längre bitar ca 1 -5 mil
tycker inte den går dåligt mer detta men mår motorn bra eller ska man blanda 3% ps motorn e orginal <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skönt att vi är tillbaka till ämnet.
vågar man påpeka ett fel i den här tråden??
2dl olja i 5 liter bensin ger väl 4%?
aspensoppan är ju tyvärr svindyr. men på en del platser så kan man köpa den i lösvikt och då kommer man ner lite i pris. tyvärr inte där jag bor.
själv kör jag så lite med finmoppen att det inte är nåt stort problem.
blir lite avis på dom som har tid att köra gammelmoppe så mycket att
bränslekostnaden blir kännbar.
men ni som provar och det inte funkar så kan ni alltid spara det som blir över och tvätta förgasare och liknande med. det påstås nämligen vara välldigt bra på att lösa upp gamla avlagringar i bränslesystem med.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var mycket om oljeblanding.Tanka vanlig 95 oktan och 4% olja till det så blir det bra.Sota en gång per säsong.Bråka om sådana småsaker.Det är väl inte undra på att det är krig på jorden.När det kan bli ett ramaskrik om ett par droppar olja från eller till på en gammal mopedmotor.Nej ryck upp er nu folk.Var glad istället att jorden snurrar så vi får en vår att längta till med fågelsång och lite värme.Så man kan ta ut mopeden och åka lite grann.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med 4% men Stockholmaren (som är lite viktkompenserad) går märkbart bättre med 98 oktan än med 95 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det är vad det handlar om.Du får så klart äta vad du vill?.Jag pratade om bensinblanding.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Mopeden måste vara helt tom på din vanliga bensin, även förgasaren, innan man byter till Aspen 2 takt, annars skär sig bensinen och oljan från din vanliga bensin sjunker tillbotten och hamnar i förgasaren.
Varför? Ingen aning.
Så ni som tankat Aspen och moppen går dåligt, har ni vanlig bensin i tanken innan? På ren Aspen 2 takt går de bra!
Tog mig ett tag att komma på felet, låg en seg blandning i flottörhuset, i princip enbart olja.
Så gör inte samma misstag som min farsa gjorde, att fyll på aspen , när du har vanlig bensin kvar i tanken.
Har inte provat att göra tvärtom, och vill inte pröva heller, själv kör jag på 98 okt och 3% med bra olja på min moppar.
Testade även med Shell V-Power, men spikade för mig, så gick tillbaka till 98.
Orkade inte ställa om tändningen och byta munstycken, helt enkelt. <!-- </EdIndex> --></div>