Trimma sachsonette motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Trimma sachsonette motor

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med ett moppeprojekt, gör om en crescent 1155 med annan gaffel, tank, skärmar, mm.

Orginal satt en HVA Flinta automat, nu ska det dit en sachs, men frågan är om en sachsonette motor håller för mera än en membrancylinder?

Har även 2 växlad hand som alternativ, med hade varit tufft med en automat som går bra!

Någon som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har svarat ännu.... :roll: ..

Det jag kommit fram till själv är att motorerna trimmas i Norge, för dem som inte vet är Sachs Sachsonette, en två stegs automat motor som i stort sett ser ut som en vanlig sachs motor.

Ofta sitter motorn i forshaga chopper med elstart, men jag har trampor på mina två motorer.

Vanligast är membrancylindern och en större bing än vad som sitter på en orginal sachs.

Men jag vill trimma mera än så! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/tysk-import-saxonette-tramp-flackt-2-5ps-start-klar--auktion_302510_127105799

Köp så är det väl så gott som klart 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det med saxonetten är väl att kopplingen inte hänger med? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Det med saxonetten är väl att kopplingen inte hänger med?
de fanns lite i baktanken i mitt huvud iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja kopplingen är akilleshälen kanske det går att laborera med oljan (oh hemska tanke glöm att jag nämnde olja det kan bli många långa svar om det ämnet har jag fått erfara..) :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut.
Vad är det för cylinder eller motor ?? <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Mariestad

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorer har jag redan, har förstått att det är själva automatdelen som börjar slira vid för kraftig trimmning.

Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.

Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.

Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..

Gött med några svar! Bra dessutom! +++++

Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Motorer har jag redan, har förstått att det är själva automatdelen som börjar slira vid för kraftig trimmning.

Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.

Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.

Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..

Gött med några svar! Bra dessutom! +++++

Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår! :idea:
Om du vill ha en lång tråd så gör du rätt i att nämna olja ... brukar vara en svårstoppad diskussion <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häng på bigblocken (60cc) öch kyrkportaren (bing17) slirar det när du gasar fullt så får du väl släppa av lite <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
Mattias-M skrev:annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut.
Vad är det för cylinder eller motor ??
Yamaha DT cylinder av märket Polini med 45mm i borrdeameter.
Den ihop med en spacerplatta på ett Sachs KF/S block så har man någe som trycker på dugligt. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok... tänkte väl att det var något sådant <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet. (Det var säkert 500m till muggen!) Den kom att baseras på en sån Saxonettemaskin. Det var en klockren gräns vid trehalvan. (Vilket förmodligen var en 50cc cylinder med 12mm förgasaren) När vi provade en kyrkportsuppsättning blev det slir direkt. Givetvis provade vi lite olika oljor och olika teorier på spel, men utan lyckat resultat. Den fick helt enkelt gå med "trehalvan". <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007
Inlägg: 164
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:00
Ort: Hässelby, Stockholm

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christer skrev:Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet.
Är det denna? Länk
Fast den hade visst inte en Saxonettemotor.
Den ser ut att gå skitbra! staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar