Trimma sachsonette motor
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
- Ort: Mariestad
Trimma sachsonette motor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med ett moppeprojekt, gör om en crescent 1155 med annan gaffel, tank, skärmar, mm.
Orginal satt en HVA Flinta automat, nu ska det dit en sachs, men frågan är om en sachsonette motor håller för mera än en membrancylinder?
Har även 2 växlad hand som alternativ, med hade varit tufft med en automat som går bra!
Någon som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Orginal satt en HVA Flinta automat, nu ska det dit en sachs, men frågan är om en sachsonette motor håller för mera än en membrancylinder?
Har även 2 växlad hand som alternativ, med hade varit tufft med en automat som går bra!
Någon som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
- Ort: Mariestad
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har svarat ännu....
..
Det jag kommit fram till själv är att motorerna trimmas i Norge, för dem som inte vet är Sachs Sachsonette, en två stegs automat motor som i stort sett ser ut som en vanlig sachs motor.
Ofta sitter motorn i forshaga chopper med elstart, men jag har trampor på mina två motorer.
Vanligast är membrancylindern och en större bing än vad som sitter på en orginal sachs.
Men jag vill trimma mera än så!
<!-- </EdIndex> --></div>

Det jag kommit fram till själv är att motorerna trimmas i Norge, för dem som inte vet är Sachs Sachsonette, en två stegs automat motor som i stort sett ser ut som en vanlig sachs motor.
Ofta sitter motorn i forshaga chopper med elstart, men jag har trampor på mina två motorer.
Vanligast är membrancylindern och en större bing än vad som sitter på en orginal sachs.
Men jag vill trimma mera än så!

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/tysk-import-saxonette-tramp-flackt-2-5ps-start-klar--auktion_302510_127105799
Köp så är det väl så gott som klart
<!-- </EdIndex> --></div>
Köp så är det väl så gott som klart

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
- Ort: Mariestad
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorer har jag redan, har förstått att det är själva automatdelen som börjar slira vid för kraftig trimmning.
Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.
Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.
Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..
Gött med några svar! Bra dessutom! +++++
Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår!
<!-- </EdIndex> --></div>
Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.
Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.
Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..
Gött med några svar! Bra dessutom! +++++
Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du vill ha en lång tråd så gör du rätt i att nämna olja ... brukar vara en svårstoppad diskussion <!-- </EdIndex> --></div>MMonarscoot skrev:Motorer har jag redan, har förstått att det är själva automatdelen som börjar slira vid för kraftig trimmning.
Man kanske får prova sig fram, får la börja med 3,5 hk cylindern och en bing 12 mm.
Med rätt drevning, kanske den gör 40-50 km/h, har dålig koll på vad det är för utväxling på just dessa motorer.
Har upp till 60 cc och kyrkportaren med, men då kanske motorn ger sig..
Gött med några svar! Bra dessutom! +++++
Det med oljan är intressant, viskositeten påverkar ju hur motorn växlar, kanske den klarar mera effekt med en speciell olja, känns som dr novolette är inne på rätt spår!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den ihop med en spacerplatta på ett Sachs KF/S block så har man någe som trycker på dugligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Yamaha DT cylinder av märket Polini med 45mm i borrdeameter.S_Compakt skrev:Vad är det för cylinder eller motor ??Mattias-M skrev:annars kanske de går lika bra med Polini 45mm cylinder på den som de gör på KFS motorerna och då finns de skjut.
Den ihop med en spacerplatta på ett Sachs KF/S block så har man någe som trycker på dugligt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet. (Det var säkert 500m till muggen!) Den kom att baseras på en sån Saxonettemaskin. Det var en klockren gräns vid trehalvan. (Vilket förmodligen var en 50cc cylinder med 12mm förgasaren) När vi provade en kyrkportsuppsättning blev det slir direkt. Givetvis provade vi lite olika oljor och olika teorier på spel, men utan lyckat resultat. Den fick helt enkelt gå med "trehalvan". <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fast den hade visst inte en Saxonettemotor.
Den ser ut att gå skitbra!
<!-- </EdIndex> --></div>
Är det denna? Länkchrister skrev:Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet.
Fast den hade visst inte en Saxonettemotor.
Den ser ut att gå skitbra!
