Vilket år kom kuggarna på Sachsmotorns högra sida
Vilket år kom kuggarna på Sachsmotorns högra sida
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket år kom kuggarna på Sachsmotorns högra sida dvs kopplingskorgen
tidiga motorer har kedja och svänghjulet roterar då åt andra hållet.
nån som vet ? hade en sån på minibiken. <!-- </EdIndex> --></div>
tidiga motorer har kedja och svänghjulet roterar då åt andra hållet.
nån som vet ? hade en sån på minibiken. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var bara trampmotorer som hade detta , så före 1961
men själv tror jag att det är tidigare , det var även lösa korkar i lamellerna på dessa , mycket litet kugghjul på vevaxelns högra sida. <!-- </EdIndex> --></div>
men själv tror jag att det är tidigare , det var även lösa korkar i lamellerna på dessa , mycket litet kugghjul på vevaxelns högra sida. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det kanske står tillverkningsår på din motor , kanske på min med föresten om blockhalvan finns. <!-- </EdIndex> --></div>
det är inte omöjligt att det finns ett här , har för mig det ligger en demonterad sån motor i en låda nånstans.dr.novolette skrev:ja det måste ha varit i mitten av 50-talet.. Dessa motorer är rätt ovanliga har fortfarande inte hittat ett svänghjul till min motor.
det kanske står tillverkningsår på din motor , kanske på min med föresten om blockhalvan finns. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jättefint då är nästan frågan löst ,
Innan motornummer 2667187 fanns kedjetransmission i kopplingskåpan.
Återstår bara att försöka se vilket år det numret kom. <!-- </EdIndex> --></div>
TackRaketsport skrev:I katalog från 1960 finns båda alternativen upptagna, men kopplingstrumma med kugghjul var monterade från motornummer 2667187.
Jättefint då är nästan frågan löst ,
Innan motornummer 2667187 fanns kedjetransmission i kopplingskåpan.
Återstår bara att försöka se vilket år det numret kom. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kan tillägga att korklamellen byttes ut mot energitlamellen fr.o.m motornummer 2267097 (alltså under kedjetransmisson) även detta finns noterat i ett blad från 1960. Så kedjetransmissionen måste ha funnits kvar under delar av 1960. <!-- </EdIndex> --></div>
Det måste ha kommit 1959-60, troligen 1960 eftersom jag hittar info om ändring av drivningen i katalog som rör modeller från 59-60 men detaljbladet med kopplingen är från 1960. I tidigare kataloger 57-58 finns inte kugghjulsdrivningen med alls.Dan L skrev:TackRaketsport skrev:I katalog från 1960 finns båda alternativen upptagna, men kopplingstrumma med kugghjul var monterade från motornummer 2667187.
Jättefint då är nästan frågan löst ,
Innan motornummer 2667187 fanns kedjetransmission i kopplingskåpan.
Återstår bara att försöka se vilket år det numret kom.
Kan tillägga att korklamellen byttes ut mot energitlamellen fr.o.m motornummer 2267097 (alltså under kedjetransmisson) även detta finns noterat i ett blad från 1960. Så kedjetransmissionen måste ha funnits kvar under delar av 1960. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack , Du var minsann otrolig som kunde hitta så mycket information.
Det är skoj med lite historia om hur mopederna och motorerna uppdaterades år från år , synd att Crescent och Sachs inte görs mer.
Nu är det bara tråkiga plastmoppar från andra sidan jordklotet !! <!-- </EdIndex> --></div>
Raketsport skrev:Det måste ha kommit 1959-60, troligen 1960 eftersom jag hittar info om ändring av drivningen i katalog som rör modeller från 59-60 men detaljbladet med kopplingen är från 1960. I tidigare kataloger 57-58 finns inte kugghjulsdrivningen med alls.Dan L skrev:TackRaketsport skrev:I katalog från 1960 finns båda alternativen upptagna, men kopplingstrumma med kugghjul var monterade från motornummer 2667187.
Jättefint då är nästan frågan löst ,
Innan motornummer 2667187 fanns kedjetransmission i kopplingskåpan.
Återstår bara att försöka se vilket år det numret kom.
Kan tillägga att korklamellen byttes ut mot energitlamellen fr.o.m motornummer 2267097 (alltså under kedjetransmisson) även detta finns noterat i ett blad från 1960. Så kedjetransmissionen måste ha funnits kvar under delar av 1960.
Tack , Du var minsann otrolig som kunde hitta så mycket information.
Det är skoj med lite historia om hur mopederna och motorerna uppdaterades år från år , synd att Crescent och Sachs inte görs mer.
Nu är det bara tråkiga plastmoppar från andra sidan jordklotet !! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568