Autopedkolv
Autopedkolv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har sökt kolvar till Autopedmotorn 40 cc i flera år. Ska finnas i överdimension men aldrig lyckats hitta någon överdimension eller standarddimension. Något tips om var det kan gå att hitta en kolv (NOS)?
Har bra med 31 cc kolvar som fanns i 5 dimensioner men var hitta 40 cc kolv. Någon som löst detta på något bra sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Har bra med 31 cc kolvar som fanns i 5 dimensioner men var hitta 40 cc kolv. Någon som löst detta på något bra sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kommit så långt att jag har köpt en puchkolv 39 med 10mm kolvbult tänker ta upp bussningen till 10 och kapa kolven i underkant fins upp till 40mm.Återkommer i ämnet när jag provat har även en cyll som är 39,5 med kolv men utan ringar men den är inte till salu så dom fans förr. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag vill helst få tag på originalkolvar, alternativt nytillverka kolvar. Någon som har kontakter på detta område? <!-- </EdIndex> --></div>
Då måste du även flytta kolvringslåsningen då autopedkolven har låsningen rakt ovanför kolvbulten. Du får även lägre komp. då kolvtoppen är lägre på Puchen än Autopedkolven. Alternativt kan man plana toppen eller fräsa ner cylindern något. Du får även borra upp för en större kolvbultsbussning för standardbussningen blir mycket tunn med 10 mm bult. Efter uppborrningen till större bussning är det inte mycket material att montera kolvbultsbussningen i. Risken finns för haveri om motorn pressas hårt.HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har kommit så långt att jag har köpt en puchkolv 39 med 10mm kolvbult tänker ta upp bussningen till 10 och kapa kolven i underkant fins upp till 40mm.Återkommer i ämnet när jag provat har även en cyll som är 39,5 med kolv men utan ringar men den är inte till salu så dom fans förr.
Jag vill helst få tag på originalkolvar, alternativt nytillverka kolvar. Någon som har kontakter på detta område? <!-- </EdIndex> --></div>
Autopedkolv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På nätet hittade jag en kille i Malmötrakten som tydligen var ombud för en kolvtillverkare. En originalkolv klyvs för att tillverka en form av insidan av kolven. Efter gjutning svarvas kolven till rätt dimensioner. Bult, ringar, låsningar ska tydligen ingå.
Har inte fått någor svar av killen ännu. Priset 1 000 för en kolv och för några kring 850 kr/st.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur fungerar kolven, formstabil etc.
Om jag får tag på killen och om han verkar seriös ska jag låta tillverka ett par kolvar och även med ö.d.
Om någon har erfarenheter av denna tillverkningsmetod så lägg in en kommentar, positiv eller negativ. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte fått någor svar av killen ännu. Priset 1 000 för en kolv och för några kring 850 kr/st.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur fungerar kolven, formstabil etc.
Om jag får tag på killen och om han verkar seriös ska jag låta tillverka ett par kolvar och även med ö.d.
Om någon har erfarenheter av denna tillverkningsmetod så lägg in en kommentar, positiv eller negativ. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Autopedkolv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Måste du inte flytta kolvringslåsningarna? Går ringarna fria från utblås etc?
Delbar kolvbult? Första gången jag hör talas om detta, hur har du löst det? <!-- </EdIndex> --></div>
Intressant!! Har inte tittat närmare på hondakolvarna. Hur stämmer kolvtoppen med Autopedens?HUSQVARNA SPORT skrev:Jag har nu svarvat av en 39,5 hond kolv så den passar har även tillverkat en delbar kolv bult d12/9 ska bara flytta den nedre kolvbult låsningen. Provar och ser om det håller.
Måste du inte flytta kolvringslåsningarna? Går ringarna fria från utblås etc?
Delbar kolvbult? Första gången jag hör talas om detta, hur har du löst det? <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har svarvat bort 2mm i topp så den följer toppens form,måste flytta en kolvringslåsning väljer att flytta den nedre går ju att köra med en kolvring om det kniper.Kapat bort 7mm i botten,kolv bulten är bara en prototyp blir bara två diametrar 12/9mm.
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->40 cc kolv har diameter 39 mm som standard. Lär finnas 39,5 mm.
31 cc kolv är på 35 mm. Finns överdimension från 35,25 - 35,5 - 35,75 och 36,0 mm.
Karaktäristikt för autopedkolven är att den har kolvringslåsningen rakt ovanför kolvbulten (tror att de nästan är ensamma om detta).
Jag kommer att låta tillverka en 40 cc kolv på 39,5 mm för att testa hur den fungerar.
Kommer även att låta tillverka en vevstake till autopeden om det blir rimlig kostnad. Autopeden har ju haft 2 olika vevpartier, någon som vet om det är likadan vevstake i båda eller?? <!-- </EdIndex> --></div>
31 cc kolv är på 35 mm. Finns överdimension från 35,25 - 35,5 - 35,75 och 36,0 mm.
Karaktäristikt för autopedkolven är att den har kolvringslåsningen rakt ovanför kolvbulten (tror att de nästan är ensamma om detta).
Jag kommer att låta tillverka en 40 cc kolv på 39,5 mm för att testa hur den fungerar.
Kommer även att låta tillverka en vevstake till autopeden om det blir rimlig kostnad. Autopeden har ju haft 2 olika vevpartier, någon som vet om det är likadan vevstake i båda eller?? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev inget då(just då) då jag hoppades att några fler skulle haka på för att få ner kostnaden per kolv/vevstake. Hade andra projekt också på gång då så plånboken var för tunn. Saknar fortfarande 39,5 mm:s kolvar så visst kommer det att tillverkas framåt.
Det optimala är förstås NOS-kolvar men svåra att hitta.
Det går ju att göra om puch-kolvar med 10 mm:s kolvbult i nödfall. Blir någon mm för låg i kolvtoppen men går ju att köra med. Har du tillgång till någon verkstad kan man ju fräsa ner antingen cyl.topp eller cyl.botten för exakt passning.
Kolvbultsbussningen blir ju även den tunn med 10 mm:s kolvbult. Även där kan man ju borra lite större hål i lilländen för att anpassa en ny bussning. <!-- </EdIndex> --></div>
Det optimala är förstås NOS-kolvar men svåra att hitta.
Det går ju att göra om puch-kolvar med 10 mm:s kolvbult i nödfall. Blir någon mm för låg i kolvtoppen men går ju att köra med. Har du tillgång till någon verkstad kan man ju fräsa ner antingen cyl.topp eller cyl.botten för exakt passning.
Kolvbultsbussningen blir ju även den tunn med 10 mm:s kolvbult. Även där kan man ju borra lite större hål i lilländen för att anpassa en ny bussning. <!-- </EdIndex> --></div>
-