Nollkoll...

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
DIForever
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 feb 2011, 00:00

Nollkoll...

Inlägg av DIForever »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nå'n som har ngn koll på priserna för en Stockholmare?
Har hittat en röd/vit 1279 -71:a som är helt orörd och rullat ca 280 mil.
Nå't speciellt man bör tänka på vid ev köp?

Tacksam för svar!

:? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, de är inte jätteovanliga men det är bra mopeder att köra med. Att den har fotväxel konvertering gör den lite extra rolig.
Det är svårt att säga pris men de brukar sällan överstiga 5000kr, men då handlar det inte om lågmilare. Nu kan ju även lågmilare vara slitna i motor och lack, så kolla att allt funkar om priset är lite högt.

Nu kanske den inte varit i bruk på länge, så den inte kan startas på en gång vid köp. Då kan du ta av sidokåporna på kopplings och svänghjulssidan och rucka på svänghjulet och kopplingskorgen för att få en aning om lagrena är slitna. Kolla även om det är mycket rost i tanken, det kan göra att lacken snart är på väg att ta skada pga angreppet inifrån.

Vill du inte renovera motorn så bör växlarna fungera utan att hugga, det bör inte ryka speciellt mycket ur avgassystemet, lyssna efter rasslade eller knackande ljud. Det brukar alltid innebära renovering.

Om lacken: Pakethållarna brukar alltid vara nötta pga av last samt att "bulorna" på kedje- och svingskydd brukar vara färgskavda pga av att man har nött där med hälarna. Om den skötts väl så bör det inte vara så mycket mer än dessa skavanker. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Öryd
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:00
Ort: västerås

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla om miltalet ser ut att stämma med genom att kolla slitage på gummin o lack, däck, fotpinnsgummin, lacken på utsatta ställen som raketsport nämnde <!-- </EdIndex> --></div>
DIForever
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 feb 2011, 00:00

Inlägg av DIForever »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev: "Att den har fotväxel konvertering gör den lite extra rolig."...?
Eeeeh, vad betyder det? Som sagt nollkoll!

Tack för tipsen!
Nu gäller det ju inte bara en Stockholmare, det gäller även ev köp i Stockholmsområdet så då lär man väl få plussa på lite?
Av ngn outgrundlig anledning så anses tydligen vi vara mer spendersamma här...

:? <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kollar på kopplingsidan som jossan sa se även till att oljan som är i lådan verkligen ser ut som olja och inte är vattenblandad (gråaktig) sachs motorerna har en lustig förmåga att ta in vatten om dom stått fuktigt, byta kopplingslager bruka vara en stor uttgift, lagret i sig är dyrt i inköp och sedan måste du ju kunna klyva motorn och då tillkommer ju lite andra saker säkerligen så som packningar, eventuellt packboxar..
Men som sagt ser olja ut som den ska brukar dom klara det mesta.
Du behöver inte ta bort hela kåpan på kopplingsidan för att kolla kopplingslagret utan du kan ta bort den lilla luckan med ett S på och ta en stor mejsel och känna om kopplingskorgen är glapp och samtidigt kolla olja, den får inte vara grå eller rostig utan honungsfärgad. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oljan i min var lite blandad med vatten och sörjig innan jag bytte den. Sen var det lite rostigt på kopplingsmekanismen. Motorn fungerade ju bra innan jag bytte oljan och fungerar ju bra nu med. Är det någon fara att den ska sluta fungera och gå sönder framöver. Innan jag köpte den har den ju stått inne i ca 5 år. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Oljan i min var lite blandad med vatten och sörjig innan jag bytte den. Sen var det lite rostigt på kopplingsmekanismen. Motorn fungerade ju bra innan jag bytte oljan och fungerar ju bra nu med. Är det någon fara att den ska sluta fungera och gå sönder framöver. Innan jag köpte den har den ju stått inne i ca 5 år.
Nej, det är ingen fara nu när du har bytt. Håll bara koll på oljan och byt så fort den ser trist ut för det är inte ovanligt att Sachs tar in fukt och vatten och det mår inte motorn bra av. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min erfarenhet gällandes dom mopederna är att det är den modellen som ligger bland dom lägre i värde i samlarkretsar som tex. compact 2pet, 1209, 1254 mm. . Den ska vara helsikes fin om man ska punga ut 5papp på en sån är min personligas åsikt.(men det kan ju vara bra att veta rätt som det är vill du sälja å då är det ju kul om du får tillbaka det du betalat..) Hade det varit en Cromstockholmare ja då hade priset varit ett helt annat.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
DIForever skrev:
Raketsport skrev: "Att den har fotväxel konvertering gör den lite extra rolig."...?
Eeeeh, vad betyder det? Som sagt nollkoll!

Tack för tipsen!
Nu gäller det ju inte bara en Stockholmare, det gäller även ev köp i Stockholmsområdet så då lär man väl få plussa på lite?
Av ngn outgrundlig anledning så anses tydligen vi vara mer spendersamma här...

:?
Modell 1279-1 betyder att modellen inte har handväxel utan en vajer från växelarmen på motorn som går till en växelspak på fotbryggan(vid vänster fotpinne). Det är vanligare med 1279'or med handväxel och skulle din ha handväxel så kolla att handtaget är fräscht. Alltså kolla att du inte kan dra runt/byta växel utan att koppla först. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Oljan i min var lite blandad med vatten och sörjig innan jag bytte den. Sen var det lite rostigt på kopplingsmekanismen. Motorn fungerade ju bra innan jag bytte oljan och fungerar ju bra nu med. Är det någon fara att den ska sluta fungera och gå sönder framöver. Innan jag köpte den har den ju stått inne i ca 5 år.
Det är lugnt thumb_up håll lite koll som sagt så den inte blir grå igen
Oljan i min flaka har nog en del vatten i sig för den fryser ju ihop helt när det är minusgrader
Så har det varit dom sista 3-4 åren och den funkar ändå
man kanske ska byta nångång

Nån som vet vad det ska vara för olja i en Sachs 3vxl hand
åååhh nej glöm det man fick ju inte fråga om olja här :hide: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst får du fråga det, men utav någon märklig anledning så brukar oljediskussioner spåra ur totalt. :roll:

Detta passar Sachs:
Mineralolja typ transmission GL1-3 SAE 80W90
Rak Mineralolja SAE 30.

Själv kör jag på "Tompas olja", Castrol ST90.
http://classic-mc.com/shop/?artnr=CAST009 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kallas alla 1279 för Stockholmare?

Jag trodde Stockholmare var den modellen som hade mycket krom och lite högre styre , röd eller vit till färgen beroendes på om det var hva eller sachsmotor.

vi sa alltid stockholmsstyre här i Göteborg när styret var högt ,

Här var 1279 enbart 1279 eller gubbmoppe på slang. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:Kallas alla 1279 för Stockholmare?

Jag trodde Stockholmare var den modellen som hade mycket krom och lite högre styre , röd eller vit till färgen beroendes på om det var hva eller sachsmotor.

vi sa alltid stockholmsstyre här i Göteborg när styret var högt ,

Här var 1279 enbart 1279 eller gubbmoppe på slang.
Stockholmaren med mycket krom kallades väl kromstockholmare? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När dom kom först med HVA och sedan Sachs var namnet i Västerås endast Stockholmare, dom var kromade. Dom målade hade bara gubbar och pratades inte om. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt broschyren
precis som conrad säger

omnämns bara 1969 som stockholmare med hva motor
http://www.raketsport.com/moped_69.htm

1279 kallades 1971 för ekonomi hos Maraton
http://www.raketsport.com/maraton_71.htm

72 hette dom 1289 och 1279 men inte stockholmare
http://www.raketsport.com/mcb_mc_moped_72.htm

spelar ju egentligen ingen roll bara man är nöjd själv
Stockholmare låter ju trevligt i allafall och karosseriet är ju samma. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar