Har hittat en röd/vit 1279 -71:a som är helt orörd och rullat ca 280 mil.
Nå't speciellt man bör tänka på vid ev köp?
Tacksam för svar!

Eeeeh, vad betyder det? Som sagt nollkoll!Raketsport skrev: "Att den har fotväxel konvertering gör den lite extra rolig."...?
Nej, det är ingen fara nu när du har bytt. Håll bara koll på oljan och byt så fort den ser trist ut för det är inte ovanligt att Sachs tar in fukt och vatten och det mår inte motorn bra av. <!-- </EdIndex> --></div>knilsknilsson skrev:Oljan i min var lite blandad med vatten och sörjig innan jag bytte den. Sen var det lite rostigt på kopplingsmekanismen. Motorn fungerade ju bra innan jag bytte oljan och fungerar ju bra nu med. Är det någon fara att den ska sluta fungera och gå sönder framöver. Innan jag köpte den har den ju stått inne i ca 5 år.
Modell 1279-1 betyder att modellen inte har handväxel utan en vajer från växelarmen på motorn som går till en växelspak på fotbryggan(vid vänster fotpinne). Det är vanligare med 1279'or med handväxel och skulle din ha handväxel så kolla att handtaget är fräscht. Alltså kolla att du inte kan dra runt/byta växel utan att koppla först. <!-- </EdIndex> --></div>DIForever skrev:Eeeeh, vad betyder det? Som sagt nollkoll!Raketsport skrev: "Att den har fotväxel konvertering gör den lite extra rolig."...?
Tack för tipsen!
Nu gäller det ju inte bara en Stockholmare, det gäller även ev köp i Stockholmsområdet så då lär man väl få plussa på lite?
Av ngn outgrundlig anledning så anses tydligen vi vara mer spendersamma här...
Det är lugntknilsknilsson skrev:Oljan i min var lite blandad med vatten och sörjig innan jag bytte den. Sen var det lite rostigt på kopplingsmekanismen. Motorn fungerade ju bra innan jag bytte oljan och fungerar ju bra nu med. Är det någon fara att den ska sluta fungera och gå sönder framöver. Innan jag köpte den har den ju stått inne i ca 5 år.
Stockholmaren med mycket krom kallades väl kromstockholmare? <!-- </EdIndex> --></div>Dan L skrev:Kallas alla 1279 för Stockholmare?
Jag trodde Stockholmare var den modellen som hade mycket krom och lite högre styre , röd eller vit till färgen beroendes på om det var hva eller sachsmotor.
vi sa alltid stockholmsstyre här i Göteborg när styret var högt ,
Här var 1279 enbart 1279 eller gubbmoppe på slang.