F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vevev har jag kört på en hundradel förrut och det har fungerat bra, jag såg nu i verkstadahandboken att den ska ligga på mellan 5 och 10 hundradelar, det hade jag missat.

däremot uppger dom inget minimimått på julgranen, bara max 5 hundradelar, likaså på huvudaxeln, max 10 hundradelar men inget minimimått.

iallafall i den litteraturen jag har.

Jag tänker dra ihop motorn som jag tänkt, riktigt tight men snurrar lätt.

Skulle det "strula" pga dessa tighta mått blir jag en erfarenhet rikare och kan dela med mig av kunskap, inte bara ställa frågor :)

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har stött på problem när jag shimsat huvudaxeln näst intill nollspel,fick problem att växla när jag hade högt varv på motorn.
Motorn var tvungen att gå ner i varv innan nästa växel gick att få i.
Fick riva och shimsa om den.Veven tror jag det är viktigt med lite mer glapp än det du har om du ska ha en varvilligare cylinder på.Funkar säkert med en orginal cylle på.
Har själv gjort bort mej på det,vevaxel alldeles blå.Då hade jag nollspel,vevaxel snurrade lätt.
Efter att ha gjort dessa missar så har jag alltid kört efter rep boken och har alldrig efter det stött på problem.

Mitt tips,kör efter den :D

ps fint bygge :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagren sätter sig efter ett tag och ger mera spel. Julgransbussningens ända brukar slita in sig mot brickan ganska fort. Packboxen på utgående axeln fjädrar lite och ökar spelet. Julgran borde man justera om efter en tid för att slippa glapp i kopplingskorgen. <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åfasen, nu blev man ju tveksam...

kanske ska öka spelet ett par hundradelar på utgående och veven då, men det blir inte lätt med shims om jämna tiondelar.

förra motorn la jag veven på 8 hundradelar tror jag, och bara efter en säsongs åkande tyckta jag det glappade bra mycket mer när jag rev den igen...

får ta mig en funderare.

tack för informativa svar.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en fråga? det där 120mm leleu-navet med 5-bultat drev som visas tidigare i tråden, vilken moppe kommer det ifrån?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet faktiskt inte.... fanns nog en crescent flaka med ett sådant men jag kan ha fel, säkert någon annan här på forumet som vet.

Jag har ett sådant även på min compact med 16" fälg bak

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:fick problem att växla när jag hade högt varv på motorn.
På en sachs,konstigt fullgasväxlingarnas motor nr1? :lol: shimsa thight, det tror då jag mer på.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Inlägg av musköchrister »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blå flaka hade 120mm men med ryckutjämnare,mustang av nån modell hade 120mm med 5bult <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, slänger in ett par bilder på hur det fortskrider.

Sidokåporna putsade, tänkte göra en lite annorlunda look på motorn.
Eventuellt blir blockhalvorna blanksvarta, tror det kan bli snyggt tillsammans med de blanka sidokåporna. Om det funkar i praktiken får vi se.

Bild

Bild

Tank och sidokåpor lackerade i "Mazda winning blue".
Resten kommer troligen lackeras i svart eller vara krom/polerat.
Dekaler kommer inte vara orginal utan det lutar åt dom ovala monarkdekalerna.

Bild

Bild

Orginal fälgbana putsad och redo för ekring av bakhjul.

Bild

Främre bromssköld som den satt på moppen när jag köpte den.

Bild

Och nu ser den ut så här efter lite puts.
Notera "monark" texten på skölden

Bild

Helhetsbild, snart dags att montera på dom nya däcken :)

Bild

Förhoppningsvis hinner jag få ihop motor och få klart hjulen till påsk, då blir det lite spårningskontroll och troligen distanssvarvning till bakhjulet.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Släkt med tture? :lol:

Ser grymt ut :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanonsnyggt :clapping: mycket snygg lack på den oxå...ska bli kul att se den i färdigt skick..följer nyfiket tråden... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att se och följa ett bygge av din kaliber,jag är grymt impad. :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack!

I morse blev det lite mer puts.

Bakskärmen med enbart autosol, enligt raketsport ska dom vara rostfria men på dessa fastnar en magnet hårt... kan dom vara rostfria ändå?

Bild

Detaljen som håller fast styret innan polering.

Bild

Efter polering.

Bild


//Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock:
Blankt blir de iallafall.
Använder du bara autosol? <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej PipaZ, se tidigare i tråden.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar