vilken modell?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

vilken modell?

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en mysko modell den ser ut som vilken 1135a som helst men titta noga...den har den gamla gaffeln med plattjärnen uppe som en 1125a istället för en lackad/lr cromad plåt !
i övrigt är den som en 1135.. trodde min moppe var en HPD tills jag såg denna bild.,har ej sett ngn fler vad heter den modellen månne?

Bild
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en 1135, det kan jag käka grus på.
Gaffeln med kromplåten var en nyhet 1957, så man har garanterat monterat den andra "äldre" gaffeln först som finns på lager. Bilderna jag har på hemsidan på 1135 är från 1958.
Dessutom ser kromplåten inte riktigt bra ut på andra modeller i broschyrbilder fr -57 så det kan ha dröjt lite innan de var klart. Kolla in 1126an på sidan: http://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm

Kan du kolla om du har en -57'a? Första siffran i ramnumret talar om vilket år din tillverkats. N7***** = 1957 (gäller endast på nv o crescent mellan 1953-62) <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min hade ett serienr som börjar med N852...
så det måste ju vara en -58a dom kanske inte såldes i så många ex. eller så hade dom en kopiös mängd med -57a gafflar.. <!-- </EdIndex> --></div>
1135
Kontakt:

Inlägg av 1135 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan

Jag har en 1135 58:a som har samma gaffel.
Jag tycker att man inte ser 1135:an så ofta trots att man lanserade den som bruks/vardagsmoppe. Folk kanske valde att köpa en lyxigare variant?

//Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte den sålde värst bra heller. Däremot ser man betydligt fler utav senare bruksmoped modeller.

Jag inser nu att jag har gjort fel på 1135 beskrivningen och inte kollat all info. Den tillverkades med båda framgafflarna och även med och utan den "vikta plåten" över styret. I reservdelskatalogen från -57 så visas 1135 med "eran" gaffel och och styre med vikt plåt. I broschyr -58 med kromad dekorplåt och vanligt styre. Då kan man också garantera att den finns exemplar med eran framgaffel och både med o utan styrplåten. För det finns inga tydliga övergångar då det gäller "små" kosmetiska förändringar på modellen. Utförandet bör ha ändrats någon gång under 1958, för jag har sett 1135'or i "broschyr utförande.

Bra att du tog upp detta, annars hade det kunnat dröja innan jag upptäckt misstaget. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
patric

Inlägg av patric »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en -59 blå vit ser ut den som på bilden fast min heter 1134 :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
1135
Kontakt:

Inlägg av 1135 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patric skrev:jag har en -59 blå vit ser ut den som på bilden fast min heter 1134 :roll:
Då har du tanken med list runt och dekaler på ramröret under sadeln? Eller?

mvh Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är en 1134'a.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
patric

Inlägg av patric »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Detta är en 1134'a.
Bild
japp jag har en sån helt orginal med pys å allt :P <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar