VRM Vevparti

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

VRM Vevparti

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Igen !
Här kommer lite nyheter igen och jag börjar med ett vevparti som jag har tagit fram för att ge mina kunder det bästa som går att tillverka.
Hela serien av vevpartier i första skedet kommer att vara rundvevar med Wolframmotvikter och special balansfaktor för att ge minsta vibrationer vid max vridmoment.
Dessutom väger dom avsevärt mer än orginal vilket ger en betydligt stabilare och problemfri gång.
Mer information kommer senare.
Vi hörs
Roffe :wink:

[img][img]http://img703.imageshack.us/img703/8747/vrmvevparti.jpg[/img][/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till Sachs? 42mm slag? :P

Förmodar att du har med 15 och 17mm axel då också. <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vevpartier

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK
Så här kommer jag att börja den här serien av vevpartier.
Sachs 3/4 växlade motorer typ EKF mfl.
44 mm slag Samarin vevstakar med möjlighet att kunna använda 12,13 och 14 mm kolvbult.
Vevtappen kommer att bli massiv med en bredd av 31 mm.

Sachs GS 5 och 6 växlade motorer:
Vevparti 39,7 mm slaglängd med 16 x 40,30mm cylindrisk vevtapp.

Sachs GS 5 och 6 växlade motorer:
Vevparti 44 mm slaglängd med 18 x 40,30 mm cylindrisk vevtapp.

Zündapp 3 och 4 växlade vevpartier med 44 mm i slaglängd.95 mm vevstakslängd.

Zündapp 5 växlade vevpartier 39,7 mm i slag.91 mm vevstakslängd

Zündapp KS-100 med 50 mm i slag.
Vevstakslängd 100 mm.

Zündapp KS-100 Special med 54 mm i slaglängd.
Vevstakslängd 105 mm.

Gilera Touring vev med 44 mm i slag samt extra lång vevstake 97 mm.

Det kommer så småningom att utökas med flera typer.

Priser mellan ca 4500-4800 kronor beroende på modell. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NICE !! .. skönt att veta när det rasar (i sommar) att man kan hitta nya grejjer ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Toppen thumb_up
men priset lär ju få en del att fundera två ggr :close_call: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Crisse
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 feb 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Crisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad menar du med specialbalansfaktor? Förstår inte riktigt vad du menar. :) <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Crisse skrev:Vad menar du med specialbalansfaktor? Förstår inte riktigt vad du menar. :)
Jag tillverkar dessa vevpartier med andra balansfaktorer än orginal <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte så att en encylindrig motor bara är i balans vid ett visst varvtal
och det har du flyttat på (till högre varv än orginal förstås) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Är det inte så att en encylindrig motor bara är i balans vid ett visst varvtal
och det har du flyttat på (till högre varv än orginal förstås)
Njae..

Att man nämner balansfaktor så är det ett värde på förhållandet mellan
vevparti och dom övriga rörliga delarna.
Det är avhängigt av flera faktorer som cylindervinkel motorfästen mm.
Dessutom så tar jag hänsyn till förväntade kolvvikter som florerar på marknaden ;=)
Nej jag vill flytta det ogynnsamma balansläget på lägre varvtal.
Beroende på att ALLA vill flytta upp varvet för högre effekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar