nya soppan E10
nya soppan E10
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tror ni på den, eller kommer den vara dålig för våra mopeder?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml
den kommer ersätta 95 oktan. idag är det redan 5% etanol i 95 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml
den kommer ersätta 95 oktan. idag är det redan 5% etanol i 95 <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min åsikt är nog mest att detta med begränsningar och EU-standarder har gått för långt. Problem lär det ju riskera att bli för oss med moppe då tvåtaktsolja som blandar sig med etanol är lite tjurigt, och ju mera etanol dom blandar in i soppan desto värre för den som måste blanda. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Effektökning?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför skulle det bli effektökning? <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Effektökning?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så E10 borde väl palla högre kompression än 95 oktan. Så man kan då således öka kompressionen och/eller öka förtändningen för lite extra.
Jag kan ju såklart ha fel, funderar lite nu bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tänkte på att etanol är ju mindre spikbenäget än bensin?VRM Roffe skrev:Varför skulle det bli effektökning?
Så E10 borde väl palla högre kompression än 95 oktan. Så man kan då således öka kompressionen och/eller öka förtändningen för lite extra.
Jag kan ju såklart ha fel, funderar lite nu bara. <!-- </EdIndex> --></div>
blir jusom en hel kemilektion om man ska hålla på att hälla och ha sig med en massa delar för att få en blandning som redan finns färdig för xx antal kronor litern.
Och menar du så att du inte vill ha någon sprit alls i soppan så blir de ju ett jäkla krångel varja gång man tankar eller så får man ha ett väldigt stort filter. <!-- </EdIndex> --></div>
ja fattade som att du vill sepparera spriten från bensinen?bigge skrev:menar du?Mattias-M skrev:är de inte nog med att man redan glöter med 2-t oljan?bigge skrev:man skulle göra nå filter så mantog vara på all spriten å bara hälde i soppan
blir jusom en hel kemilektion om man ska hålla på att hälla och ha sig med en massa delar för att få en blandning som redan finns färdig för xx antal kronor litern.
Och menar du så att du inte vill ha någon sprit alls i soppan så blir de ju ett jäkla krångel varja gång man tankar eller så får man ha ett väldigt stort filter. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Effektökning?
Det du beskriver nu så :
Trimmar du motorn genom högre kompression eller annan förtändning..
Det har ju inte nån ting med att bränslet har högre energiinnehåll!? <!-- </EdIndex> --></div>
Har du inte lite otur nu när du tänker?Rexxy skrev:Jag tänkte på att etanol är ju mindre spikbenäget än bensin?VRM Roffe skrev:Varför skulle det bli effektökning?
Jag kan ju såklart ha fel, funderar lite nu bara.
Det du beskriver nu så :
Trimmar du motorn genom högre kompression eller annan förtändning..
Det har ju inte nån ting med att bränslet har högre energiinnehåll!? <!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
ja vart så ja tänkt men hade varit gött med ett filter tanka i en ex cola flaska med filter i och 2 kranar i botten en till moppen och en till dunkenMattias-M skrev:ja fattade som att du vill sepparera spriten från bensinen?bigge skrev:menar du?Mattias-M skrev:är de inte nog med att man redan glöter med 2-t oljan?bigge skrev:man skulle göra nå filter så mantog vara på all spriten å bara hälde i soppan
Och menar du så att du inte vill ha någon sprit alls i soppan så blir de ju ett jäkla krångel varja gång man tankar eller så får man ha ett väldigt stort filter.

och som de låter på ditt sätt att tänka verkar du även va något för ung för att dricka.
så ja skulle nog lägga ner verksamheten innan ja ens hade börjat om jag vore du, ett tips. <!-- </EdIndex> --></div>
då skulle ja nog hellre bränna eget och glöta med det..bigge skrev:ja vart så ja tänkt men hade varit gött med ett filter tanka i en ex cola flaska med filter i och 2 kranar i botten en till moppen och en till dunken
och som de låter på ditt sätt att tänka verkar du även va något för ung för att dricka.
så ja skulle nog lägga ner verksamheten innan ja ens hade börjat om jag vore du, ett tips. <!-- </EdIndex> --></div>