nya soppan E10

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev: poppis bland punkarna är alkogel på tal om att "dricka" det....
även om jag skulle vilja hävda att det är en myt, så har nog alla punkare gjort det, och dom som gjort det, gör det aldrig mer... så va det i mitt umgänge runt linköping, norrköping, nyköping och stockholm när jag härjade runt. och hävdar någon motsatsen så be den dricka det nästa gång, utan apelsin jucie :wink: (personlig favorit när det mäskades) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Re: Effektökning?

Inlägg av Rexxy »

VRM Roffe skrev:
Rexxy skrev:
VRM Roffe skrev:Varför skulle det bli effektökning?
Jag tänkte på att etanol är ju mindre spikbenäget än bensin?

Så E10 borde väl palla högre kompression än 95 oktan. Så man kan då således öka kompressionen och/eller öka förtändningen för lite extra.

Jag kan ju såklart ha fel, funderar lite nu bara.
Har du inte lite otur nu när du tänker?

Det du beskriver nu så :
Trimmar du motorn genom högre kompression eller annan förtändning..
Det har ju inte nån ting med att bränslet har högre energiinnehåll!?
Inte mer otur än dig oo du allsmäktiga Rolf.

Har det inte slagit dig än att vara trevlig?

Jag syftade på att E10 kanske klarar av högre kompression än 95 oktan. Så du kan öka kompressionen för lite högre komp. Utan att det spikar.

Skjut mig inte nu om jag har fel, du har en tendens att skjuta folk som inte kan lika mycket som dig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprit skall tillföras till lämpligaste kroppsöppning, munnen rättare sagt, för invärtes bruk :wink:

Till andra ändamål är det missbruk :mrgreen:

Bara för sakens skull kommer jag att totalbojkotta den nya E10-soppan. Istället blir det 98 för hela slanten 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir inga problem alls troligtvis, 10% är inget som direkt märks egentligen Marginell ökad förbrukning, marginell ändrad gång på motorn.

Och för den som inbillar sig att det blir sämre så finns det ju fortfarande BF 98 att tanka istället som fortfarande kommer att ha 5% Etanolinblanding bara. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Amarace skrev:Och för den som inbillar sig att det blir sämre så finns det ju fortfarande BF 98 att tanka istället som fortfarande kommer att ha 5% Etanolinblanding bara.
Mja, det är just det... Många mackar har inte 98 längre ens! Ska man behöva åka omvägar för att få tag i en soppa som funkar i vissa fordon så kommer miljövnisten ganska snabbt gå upp i rök. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är det ju bara o köra på E10 helt enkelt :)

Att oljan skulle blanda sig sämre är inget problem, det är ju fortfarande 90% bensin som det blandas i.

Ökningen av förbrukning, att köra helt på E85 beräknas ju öka förbrukningne med drygt 30%, så att köra med 5% mer Etanol lär väl ligga på runt (30*0,05) 1,5%, avrunda till 2%, alltså ytterst marginellt.

Med så lite inblandning lär man inte märka så mycket på motorgången, kanske lite ojämnare gång, då får man byta till ett lite större munstycke tyvärr, kanske ställa tändningen liiite annorlunda.

Men jag tror som sagt att det inte kommer att märkas så mycket.

Har testat en hel del på bilar med olika inblandningar (Förgasarbilar samt K-jetronik), upp till 15-20% inblandning av E85 i BF95 gör inte så stor skillnad, man får lite ojämnare gång, drar inte mer bränsle. 30% inblandning märks mer med dålig gång och lite svagare, 40% märks det mycket, då måste man öka bränsleinblandningen. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stackars jänkebilarna får snart stå i garaget... undrar när det märks på värdet ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skiter i det nya blasket dom ska sälja, tankar alltid upp dunkar med 99oktan V-power när jag ändå tankar bilarna.. 8) Gott gott i gottgott..

(Min Golf drar ca 1dl mindre med V-power kontra 95oktan och Chevan minst 3dl mindre,, :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu går det bra men Shell står knappast över EU: regler <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

S_Compakt skrev:Nu går det bra men Shell står knappast över EU: regler
Nej visst, men nu i första stund så är det bara 95 det ska ändras på, 98 och 99 kommer att finnas kvar många år...... over 70% tankar 95 i dag. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Lasse väss skrev:
S_Compakt skrev:Nu går det bra men Shell står knappast över EU: regler
Nej visst, men nu i första stund så är det bara 95 det ska ändras på, 98 och 99 kommer att finnas kvar många år...... over 70% tankar 95 i dag.
Stämmer bra , men värdet brukar minska långt före ... vem vill sitta med svarte petter som det brukar heta. <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

Rexxy skrev:
VRM Roffe skrev:
Rexxy skrev:
VRM Roffe skrev:Varför skulle det bli effektökning?
Jag tänkte på att etanol är ju mindre spikbenäget än bensin?

Så E10 borde väl palla högre kompression än 95 oktan. Så man kan då således öka kompressionen och/eller öka förtändningen för lite extra.

Jag kan ju såklart ha fel, funderar lite nu bara.
Har du inte lite otur nu när du tänker?

Det du beskriver nu så :
Trimmar du motorn genom högre kompression eller annan förtändning..
Det har ju inte nån ting med att bränslet har högre energiinnehåll!?
Inte mer otur än dig oo du allsmäktiga Rolf.

Har det inte slagit dig än att vara trevlig?

Jag syftade på att E10 kanske klarar av högre kompression än 95 oktan. Så du kan öka kompressionen för lite högre komp. Utan att det spikar.

Skjut mig inte nu om jag har fel, du har en tendens att skjuta folk som inte kan lika mycket som dig.
Rexxy!
Jag ska skicka ett PM till dig ;=)

Men först ett allmänt svar!

Att få tänka högt är stort!
Att tänka rätt är större!

Jag ser ingenstans där jag är otrevlig mot dig?
Händelseförlopp:
Du skriver ett inlägg!
Jag ställer en fråga
Du svarar fel
Jag skriver vad du borde ha beskrivit istället.

Vad du tänker och syftar på, är inget som framgår i din text.
Du framförde ditt budskap som en sanning att om det är alkohol i bränslet så får man mer effekt.

Det är rätt ofta som felaktiga antaganden blir sanningar på den här typen av forum.
Om många läser ditt inlägg i debatten så kan det antas att Rexxy har skrivit att nya soppan ger mer effekt för så skrev han.
Genast är några andra oxå på och för vidare den villfarelsen.
Därför är det viktigt att om man tänker "högt" att man skriver så.;=)

Om du tänker efter, så om du funderar på att E-10 skulle ge mer effekt vad ger då inte E-85??
Inte ett skit!
Däremot får man en kallare motor och en högre bränsleåtgång
=lägre effekt.
Men sen kommer nästa grej och det är som senare skrev att om man anpassar motorn för det aktuella bränslet ! Ja! det är en annan femma!!!
Men det är ju det som är hela grejen!:=)

Rexxy !
Ta med dig och dina polare hem till mig en dag så ska vi ta ett snack här hemma i verkstan,
så kommer du ha en helt annan bild av mig.
Fråga Conrad och Pekka
Dom var här i 4 timmar häromkvällen hos mig och dom var inte alls ledsna för det ..;=)

MVH
Roffe <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja vi hade en fin helkväll hos Roffe, vid fikabordet och i verkstaden. Efter det besöket förstår man att man aldrig blir fullärd, när det gäller motorer.
Roffe bjuder och tar tid för tips och ideer vid motorbyggen.
Stort tack för den kvällen Roffe.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

Amarace skrev:Och för den som inbillar sig att det blir sämre så finns det ju fortfarande BF 98 att tanka istället som fortfarande kommer att ha 5% Etanolinblanding bara.
BF 98 är etanol fri idag enligt av vad jag kan få från OKQ8 och Statoils hemsidor eller har jag fattat det hela helt fel ?

Eller kommer BF 98 bli blandad med 5% etanol när E10 kommer ?

Någon som har fakta i ämnet ?

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

VRM Roffe skrev:
Vad du tänker och syftar på, är inget som framgår i din text.
Du framförde ditt budskap som en sanning att om det är alkohol i bränslet så får man mer effekt.

Det är rätt ofta som felaktiga antaganden blir sanningar på den här typen av forum.
Om många läser ditt inlägg i debatten så kan det antas att Rexxy har skrivit att nya soppan ger mer effekt för så skrev han.
Genast är några andra oxå på och för vidare den villfarelsen.
Därför är det viktigt att om man tänker "högt" att man skriver så.;=)

Om du tänker efter, så om du funderar på att E-10 skulle ge mer effekt vad ger då inte E-85??
Inte ett skit!
Däremot får man en kallare motor och en högre bränsleåtgång
=lägre effekt.
Men sen kommer nästa grej och det är som senare skrev att om man anpassar motorn för det aktuella bränslet ! Ja! det är en annan femma!!!
Men det är ju det som är hela grejen!:=)

MVH
Roffe

Du missade mitt frågetecken? Det var inte ett påstående, det var en fråga!
Det ska nog funka super med E10, kanske t.o.m en liten effektökning?
Så jag påstod aldrig, jag frågade resten av forumet. Och en fråga är varken rätt eller fel.

Säger du att man får lite effekt av E10 om man anpassar motorn efter det? (Det jag sa senare med högre kompression)

Att skriva "Har du otur när du tänker?", ansåg jag vara ett slang av "Är du dum i huvudet?" <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar