nya soppan E10
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->uttrycket "otur när man tänker" är väl ett gammalt skämt bland motorfolk. det måste vara 15-20 år sen jag hörde det första gången
och det var gammalt redan då.
det detyder bara att man fått en ide som inte fungerade som tänkt.
jargongen bland motorfolk brukar/brukade vara rå men hjärtlig, men på ett skämtsamt sätt.
jag skulle tro att även roffe lagt ner många timmars arbete på ideer som som bara gett kunska och inte det resultat som tänkt.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
och det var gammalt redan då.
det detyder bara att man fått en ide som inte fungerade som tänkt.
jargongen bland motorfolk brukar/brukade vara rå men hjärtlig, men på ett skämtsamt sätt.
jag skulle tro att även roffe lagt ner många timmars arbete på ideer som som bara gett kunska och inte det resultat som tänkt.
- Lasse väss
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tänker och tänker..... och fattar inte vad du har för argument för det (om vi nu snackar standardbränsle på bensinmackar)
<!-- </EdIndex> --></div>
Nja.....vihan skrev:Det är inte endast oktantalet som påverkar hur väl ett bränsle fungerar, hävdar man det borde man tänka efter lite...
Hmm sen när blev "har du otur när du tänker" = trevligt?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom det är energi i bränslet som vi använder för att få ut motoreffekt är energiinnehållet en ganska viktig detalj, utöver oktanvärdet. Bara för att något uppfyller kraven för att få kallas bensin betyder inte det att det är identiskt med något annat som också uppfyller kraven... <!-- </EdIndex> --></div>
oktantalet anger bara aktiveringstemperauren för den kemiska reaktionen, dvs närensinen självantänder och bildar koldioxid mm som lämnar energi.
Det som verkligen är intressant är vad energiinnehållet i soppan är, hur effektivt allt förrbränns samt under vilken tid det sker.
Man bör inte stirra sig blind på energin som utvecklas vid reaktionen,som många gör, den kemiska energin som frigörs då metanol reagerar med syrgas är lägre än hos etanol, vilket man bör ha i åtanke.
(hoppas att alla vet att en motor går bättre på metanol)
hoppas nu att du får en lite bättre inblick i det. <!-- </EdIndex> --></div>
xD Då får jag förklara.Lasse väss skrev:Nja.....vihan skrev:Det är inte endast oktantalet som påverkar hur väl ett bränsle fungerar, hävdar man det borde man tänka efter lite...
Hmm sen när blev "har du otur när du tänker" = trevligt?Jag tänker och tänker..... och fattar inte vad du har för argument för det (om vi nu snackar standardbränsle på bensinmackar)
oktantalet anger bara aktiveringstemperauren för den kemiska reaktionen, dvs närensinen självantänder och bildar koldioxid mm som lämnar energi.
Det som verkligen är intressant är vad energiinnehållet i soppan är, hur effektivt allt förrbränns samt under vilken tid det sker.
Man bör inte stirra sig blind på energin som utvecklas vid reaktionen,som många gör, den kemiska energin som frigörs då metanol reagerar med syrgas är lägre än hos etanol, vilket man bör ha i åtanke.
hoppas nu att du får en lite bättre inblick i det. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för dom som är nyfikna på etanol i tanken kan jag rekomendera den här sidan: http://www.etanol.nu/
synd bara att dom hade ett forumhaveri för några år sen så många intresanta trådar försvann. däribland en lång discusion om hur man kör tvåtaktare på E85 blandat med frityrolja
deras forumleverantör hade inte den backupservice som utlovat så forumet raderades ut.
synd bara att dom hade ett forumhaveri för några år sen så många intresanta trådar försvann. däribland en lång discusion om hur man kör tvåtaktare på E85 blandat med frityrolja

deras forumleverantör hade inte den backupservice som utlovat så forumet raderades ut.

- Lasse väss
- Forumsponsor
Jo det förstår jag, men det var "djupt" 
Det är nog svårt att ta upp den diskusionen med mack-ägaren och deras
soppa,
Tänkte bara att dagens 98 & 99 får åtminstone mina motorer att fungera bättre än 95 , dels snålare och sedan bättre ork..
Ett exempel : VW Sharan 1,8T tiptronic som drar en 1480kg husvagn
tjänar över 3dl milen på att köra på 98oktan mot 95oktan. (beräknat och testat mellan åren 2001 - 2007 i fyra olika likadana bilar Det är inte lite det
Jag som vanligt dödlig kan ju inte fråga mackföreståndaren om vad energiinnehållet i just deras soppa är och hur fort det förbränns i min motor...
Metanol blir dyrt att åka på
det räcker med det som går åt till RC-flygen
<!-- </EdIndex> --></div>
OKvihan skrev:xD Då får jag förklara.Lasse väss skrev:Nja.....vihan skrev:Det är inte endast oktantalet som påverkar hur väl ett bränsle fungerar, hävdar man det borde man tänka efter lite...
Hmm sen när blev "har du otur när du tänker" = trevligt?Jag tänker och tänker..... och fattar inte vad du har för argument för det (om vi nu snackar standardbränsle på bensinmackar)
hoppas nu att du får en lite bättre inblick i det.

Det är nog svårt att ta upp den diskusionen med mack-ägaren och deras
soppa,

Ett exempel : VW Sharan 1,8T tiptronic som drar en 1480kg husvagn
tjänar över 3dl milen på att köra på 98oktan mot 95oktan. (beräknat och testat mellan åren 2001 - 2007 i fyra olika likadana bilar Det är inte lite det

Jag som vanligt dödlig kan ju inte fråga mackföreståndaren om vad energiinnehållet i just deras soppa är och hur fort det förbränns i min motor...
Metanol blir dyrt att åka på

-
Det citatet brukar låta "är du dum, eller har du bara otur när du tänker?" Det är därför jag undrar varför det måste skrivas sådana kommentarer.... <!-- </EdIndex> --></div>vihan skrev:Det är inte endast oktantalet som påverkar hur väl ett bränsle fungerar, hävdar man det borde man tänka efter lite...
Hmm sen när blev "har du otur när du tänker" = trevligt?
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men som sagts tidigare har det väl varit 5% inblandning av Etanol i bensinen sedan början av 2000 talet så det är väl igen nyhet, och ren etanol ligger väl över 100 oktan, jag har en jobbarkompis som kör Etanol året runt i sin cadillac med V8 utan problem, själv har jag kört Biopower saab 20000 mil på tre och ett halvt år med endast etanol utan några problem.Etanolen späds med 15% bensin därav namnet E85 men efter den första November späder dom ytterligare med 10% bensin och är då egentligen E75 samt att dom höjer priset, jag tjänar ungefär 1,50 milen på att åka Etanol samt att det höjer effekten med 35 hkr, på dom 20000 milen jag åkt har jag alltså tjänat 30000:- mot om jag skulle åkt på bensin.Att det skulle vara svårstartat är bara en skröna man märker ingen som helst skillnad. Visserligen går det inte att jämföra en bilmotor med en liten tvåtaktsmotor men jag tror att ingen kommer att märka någon skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B