Jag börjar bli förvirrad. Kan man alltså helt sonika lyfta cylindern ett par millimeter utan nån annan åtgärd och på det sättet få bättre spolning? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Men man behöver inte våldta en otrimmad cylinder eller topp. lyft cylindern med en aluminiumplåt, allt. Går bra att såga med lövsåg.
Max borr sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
ja spolkanalerna öppnas mer men du förlorar komp! <!-- </EdIndex> --></div>Naeri skrev:Jag börjar bli förvirrad. Kan man alltså helt sonika lyfta cylindern ett par millimeter utan nån annan åtgärd och på det sättet få bättre spolning?Conrad Engström skrev:Men man behöver inte våldta en otrimmad cylinder eller topp. lyft cylindern med en aluminiumplåt, allt. Går bra att såga med lövsåg.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men som Conrad har skrivit så vinner du mycket mer bara genom att höja cylindern jämfört med vad du förlorar i komp.
Ska det bli riktigt bra ska du svarva ner cylindern motsvarande vad du höjer den, men du kommer att märka en markant förbättring utan att göra det.. <!-- </EdIndex> --></div>
Ska det bli riktigt bra ska du svarva ner cylindern motsvarande vad du höjer den, men du kommer att märka en markant förbättring utan att göra det.. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att höja cylindern är en enkel metod att öka spoldurationen även om man inte har slipmaskin (eller kunskap/tålamod) som duger till att slipa spolportarna högre. Det är en fördel om man slipar ner nerkanten av porten som brukar titta upp över kolven vid BDC, men det är betydligt enklare och mindre kritiskt än slipning i portens överkant.
När man höjer cylindern följer ju även resten av portarna med upp, om det är en fördel eller nackdel beror mest på hur grejerna ser ut från början och hurdana portdurationer man vill ha. Med kolvstyrt insug kortar man ju insugsdurationen om man inte kompenserar med portning/kolvjack. <!-- </EdIndex> --></div>
När man höjer cylindern följer ju även resten av portarna med upp, om det är en fördel eller nackdel beror mest på hur grejerna ser ut från början och hurdana portdurationer man vill ha. Med kolvstyrt insug kortar man ju insugsdurationen om man inte kompenserar med portning/kolvjack. <!-- </EdIndex> --></div>
Går nog att ta 1,5mm, blir 2grrr räknat på uppe/ner spolkant i cyllen så ökar spoltiden
motsvarande 3mm. Ger ju också lite lägre komp. Fast enkelt å göra....
PS rätta mig gärna om jag har fel....
<!-- </EdIndex> --></div>
Hmm lyfta cylinder 2mm, är det inte enklare om man filer ner kolvtopen mot kanlerna.Conrad Engström skrev:Lyft av toppen och kolla ner i kanalerna,dom öppnar inte helt. Jo man mister komp men öppna kanaler ger mera.
Går nog att ta 1,5mm, blir 2grrr räknat på uppe/ner spolkant i cyllen så ökar spoltiden
motsvarande 3mm. Ger ju också lite lägre komp. Fast enkelt å göra....

Nej, skillnaden blir densamma om du flyttar upp cylindern 1mm eller flyttar ner kolvkanten 1mm. Oavsett vilken av dom som ändras så öppnas och stängs ju porten vid samma punkt (så länge ändringen är lika stor givetvis). <!-- </EdIndex> --></div>billykid skrev:blir 2grrr räknat på uppe/ner spolkant i cyllen
-
Ungefär hur mycket? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Om man inte vill våldta fina orginaldelar som kanske skall återställas.
Annars ta hit motorn så fixar jag att du åker 80 med en enhästare och orginalpipan. Kostar en del.
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
-
Är ju roligare att skruva och testa själv, men det lär ju bli dyrare med tanke på hur mycket prylar jag skulle sabba. DEssutom otålig och vill att det ska gå fort.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skall övervägas!Conrad Engström skrev:3 lappar, Garderat för renovering av rubbet. Men alla bitar måste vara hela.
Är ju roligare att skruva och testa själv, men det lär ju bli dyrare med tanke på hur mycket prylar jag skulle sabba. DEssutom otålig och vill att det ska gå fort.. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt