vevstake

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sm4mwj
Inlägg: 102
Blev medlem: 02 jan 2011, 00:00
Ort: Borlänge

vevstake

Inlägg av sm4mwj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vet någon hur svårt det är att byta vevstake på en sachs ?. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det svåra är inte att byta. Kan vara lite bökigt att få ihop allt igen om man gör det för första ggn.
För det finns det tips här:
http://www.raketsport.com/mektips_motorhalvor.htm

Notera hur tändplattan sitter innan du tar bort den.

Finns de som vet mer än jag om detta, välkomna att fylla i det jag glömt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska du bara byta staken eller hela veven <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd
Inlägg: 217
Blev medlem: 19 jan 2010, 00:00
Ort: västerås

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara staken som han ska byta. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiQ3 skrev:Bara staken som han ska byta.
OK, då kan vi glömma mitt inlägg... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hade bytt hela veven mycket letare <!-- </EdIndex> --></div>
sm4mwj
Inlägg: 102
Blev medlem: 02 jan 2011, 00:00
Ort: Borlänge

vev

Inlägg av sm4mwj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK det var ingen som viste hur man bytte vevstaken så vad ska man då ha en ny sådan med lager till :( :( :(

tur man fick en som var frisk med till motorn också :D <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att veta hur man gör det är en sak, att anse att det är lönt är en annan... :wink: Det man gör är i enkla drag att pressa loss vevtappen ur vevskinkorna, pressa ihop alltihop med den nya staken/lagret/tappen och givetvis se till att man inte pressar för långt.
Sedan plockar man fram V-blocken och indikatorklockan för att se hur snett man lyckats sätta vevhalvorna mot varann, och med milt våld riktar man upp det så det är inom ett par hundradels millimeter från absolut rakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur svårt det är ?
Ja, hur långt är ett snöre ? :roll:

Allt hänger på kunnandet och maskinparken hur svårt det är.

Det är även värt att tänka på att vevtappen kan vara konisk, så man inte pressar åt fel håll och har ihjäl hela vevpartiet........ <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->desutom fins det olika konisitet och cylindriska vevtappar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar