pangerva skrev:Trottelfeber skrev:Ang. oljan så är min erfarenhet att de svarta remmarna är de bästa. Jag har kört med flera oljetyper i många år med mina ILO:s med svarta remmar på vanlig tvåtaktsolja (alltså den man blandar i bensin).
Röda remmar är skit. Blir snor på nån sekund med tvåtaktsolja.
De nya vita tål enligt källor heller inte alla oljor, för att vara säker skulle jag köra på antingen rapsolja (poppa inte popcorn på spilloljan sen) alternativt en rak SAE 30 olja utan tillsatser. Tror att castrol gräsklipparolja är en sån... Huvudsaken är att den är "tunnflytande".
Mvh
Fredrik
När jag skulle köpa lite olja till min JLO så frågade den gamle mekgubben på Bloms i Göteborg (de första som sålde mopeder i Göteborg och som fortfarande håller på), "har du den svarta eller den vita remmen?". När jag svarade, den vita Synchroflex, så sa han. "Det var ju bra för den vita tål olika oljor men den svarta är väldigt känslig och måste ha rätt olja." Rätt olja ska ju vara en rak SAE 30 eller 20 enligt gamla papper från Monark. Jag köpte i alla fall en rak SAE 30 till min vita Synchroflexrem. Den gamle mekgubben har sannolikt jobbat med mopeder i ca 50 år så man kan nog tro att han har rätt. Jag litar på honom.

Som jag skrev så har dom Röda remmarna varit skit jämfört med Svart för mig, dock har jag ju int ehållit på mer än drygt 25 år
Med svart så har det funkat ok oavsett om man tog olja till nöds (den olja som fanns), med röd så for remmen alltid efter en liten stund, brukade låta som att man poppade popcorn bakom kåpan.
Remmarna jag höll på med var NOS då (och man var inte rädd om dom, man bytte ju bara eftersom man hade ett lager)
Men alla har vi olika erfarenheter
MEN, med rätt olja, alltså rak SAE 30 så har remmarna hållit väldigt bra oavsett röd eller svart.
Fanns Vit förr? Har aldrig stött på nån sån.