Bygga en Puch flakamotor? FAIL

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bjo
Kontakt:

Bygga en Puch flakamotor? FAIL

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Har skaffat en Norsjö Packy men saknar motor, och den verkar vara svår att få tag på så jag funderar på att bygga en egen.

På Packyn ska det sitta en Puch 3-växlad handväxel med pedaler.

Är det någon kunnig som vet om jag kan ta innanmätet från en tidig Puch Alabamamotor med 3-växlad handväxel+kick, och sätta det i en Floridamotor med pedaler?

Bild

Tacksam for tips och svar :D <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara man vill tillräkligt mö;P <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:bara man vill tillräkligt mö;P
var det vetenskapligt sagt eller tror du?

Min tro och förhoppning är att man inte behöver modifiera om något i motorn mer än att flytta över allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte bara sätta trampaxel på Alabamamotorn? Jag har för mig dom där äldre kickmotorerna är fattigkick, alltså en trampmotor egentligen. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

Amarace skrev:Varför inte bara sätta trampaxel på Alabamamotorn? Jag har för mig dom där äldre kickmotorerna är fattigkick, alltså en trampmotor egentligen.
Jag vill ha som det ska vara på Packyn att bromsvajern"går in i motorn". Och jag tror inte att pann kan kicka helt runt liksom, men har inte testat. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

bjo skrev:
bigge skrev:bara man vill tillräkligt mö;P
var det vetenskapligt sagt eller tror du?

Min tro och förhoppning är att man inte behöver modifiera om något i motorn mer än att flytta över allt.
bara ett utryk:P men tycker det borde gå :P har inte pillat med sånna motorer:( <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DET GÅR INTE!!!

De här motorerna är det jag skulle bygga/ta delar från.
Bild

Detta är en 2-v handväxel, pedal.
Bild

Detta är Alabama motorn, 3-v handväxel, kick.
Bild

Tänkte ju flytta över axeln och yttre kåpan från den två-växlade till Alabama motorn. Axlarna var olika långa, alltså dog min superintelligenta plan :/
Drevet låg på annat ställe, och det går inte flytta över grejerna på axeln heller.
Bild

Har satt ut annons i lite olika dagstidningar, och hoppas folk på öar som bytt till fyrtaktare kan ha en motor liggandes.

Eller någon som har en motor liggandes? <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du letar alltså efter en puch flaka motor? annars har jag en 4taktare om de e de du vill ha <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

bigge skrev:du letar alltså efter en puch flaka motor? annars har jag en 4taktare om de e de du vill ha
Ne Puch motor är det jag söker :)
Tänkte att när gubbarna på öarna byter till fyrtaktsmotorer, så ligger ju Puchmotorerna som satt på original å skräpar i garagen. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aha ja så sant :) att dom äns byter! :O <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åh jag skulle också vilja ha en flakmoppe. min grundskola har en puck packy och jag har frågat vaktmästarna om dom skulle kunna tänka sig att avyttra den men det vill inte ena gubben men den andra vaktisen kan leva utan den. mest kan det bero på att han som är positiv till mitt förslag är både min granne och polare :D <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog ut Köpes annons i lite olika tidningar runt Göteborg, och fick ett svar, en mil från Mellerud :)
Han ville ha 2500 för den, känns lite saftigt :/ ska fråga hur skicket är på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man se på utsidan om det är 2 eller 3 växlad?
Jag kanske kan hitta en åt dig (rep objekt) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade jag vetat om någon hade jag sagt det. bigge, hade du en 4-takts motor och sälja? har nog fått tag på en norsjö flaka med pannkake motor....ursäkta att jag lånar tråden lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
bigge

Inlägg av bigge »

Neifelheim skrev:hade jag vetat om någon hade jag sagt det. bigge, hade du en 4-takts motor och sälja? har nog fått tag på en norsjö flaka med pannkake motor....ursäkta att jag lånar tråden lite.
jadå helt ny sådan med avgas rör helt ny :)
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=163&katid=11
ska vara en likadan om den är köpt där kommer jag inte ihåg som sagt fick med den när jag köpte en flakmoped
motor fästen får nog byggas <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar