Äggmotorn!!!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Snurbo

Äggmotorn!!!

Inlägg av Snurbo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det nån som har sprängskisser på Husqvarna Äggmotorn ?
Börjar fundera på om alla äggmotorer är remdrift ?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Katalog kommer att läggas ut på hemsidan. Kan försöka fixa det snarast... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HVA "äggmotorn" har funnits både med synchroflexrem och rullkedja som primärtransmission. Instruktionsboken till Rouletten har bilder som tydligt visar det.

Har ni tänkt på hur designen påminner om Drömbåge- och sedemera Silverpilsmotorn? Förmodligen samma konstruktörer som ritat båda.

Även E-motorn (Flinta) fanns med rullkedjetransmission. Har själv haft sådana för länge sedan.

Rullkedjetransmission var vanligt på transportmopeder och andra applikationer där större hållfasthet krävdes. Rullkedjetransmission är också ursprunget för tvåhjuliga motorfordon. Allt annat är förbättringar av olika slag. <!-- </EdIndex> --></div>
Snurbo

Inlägg av Snurbo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Katalog kommer att läggas ut på hemsidan. Kan försöka fixa det snarast...
Du är en klippa!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Snurbo

Inlägg av Snurbo »

56:an skrev:HVA "äggmotorn" har funnits både med synchroflexrem och rullkedja som primärtransmission. Instruktionsboken till Rouletten har bilder som tydligt visar det.

Har ni tänkt på hur designen påminner om Drömbåge- och sedemera Silverpilsmotorn? Förmodligen samma konstruktörer som ritat båda.

Även E-motorn (Flinta) fanns med rullkedjetransmission. Har själv haft sådana för länge sedan.

Rullkedjetransmission var vanligt på transportmopeder och andra applikationer där större hållfasthet krävdes. Rullkedjetransmission är också ursprunget för tvåhjuliga motorfordon. Allt annat är förbättringar av olika slag.
'

Jo likheterna finns ju i mellan dessa. Kan man se på nåt smidigt sätt om det är rem eller kedja ? Eller är det bara att plocka bort kåpan & sticka in näsan ?. Svårskruvade motorer ? Så väldans nyfiken på slid matningen hur den funkar =) <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tittat på svänghjulet det går åt motsatt håll när det är rem i alla fall gör det så på Flintan, jag har haft flintor av båda sorterna. Dom med rem har väldigt skön gång tyst och fint..
Har gjort misstaget att montera ett svänghjul till en med rem i en kedje transmission det gick inget vidare :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyft på kopplingskåpan så ser du om det är rem eller kedja. Motorerna är lätt mekade, inga krångligheter alls. Jag har sprängskisser om du behöver, PM:a mig om du vill ha. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu finns katalogen: http://www.raketsport.com/husqvarna_dmotor.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

Raketsport skrev:Nu finns katalogen: http://www.raketsport.com/husqvarna_dmotor.htm
Då är alltså min en äggmotor? :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det stämmer. Den kallas äggmotor, men heter D-motor. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Norman

Inlägg av Norman »

flora skrev:Tittat på svänghjulet det går åt motsatt håll när det är rem i alla fall gör det så på Flintan, jag har haft flintor av båda sorterna. Dom med rem har väldigt skön gång tyst och fint..
Har gjort misstaget att montera ett svänghjul till en med rem i en kedje transmission det gick inget vidare :oops:
Hmm... :hmm: Motorer med rem och kedja borde väl ha samma rotationsriktning på svänghjulet. Det är väl kuggtransmissionen som går åt motsatt håll. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bara funderar lite.... Kan det ha varit så att de första HVA D-motorerna utrustades med rullkedja som transmission? D-motorn borde ha kommit -56 eller däromkring och då kanske inte synchroflexrem hade börjat användas i det här sammanhanget.

Här börjar mina erfarenheter och kunskaper att svikta så jag får lämna frågan vidare till bättre vetande men det skulle vara intressant att få veta mer om bakgrunden till synchroflexremmen i mopedmotorerna. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->D-motorn presenterades tydligen 1957 då den nya modellserien Roulette ersatte den gamla Novoletten som med största säkerhet då ansågs föråldrad.

Här är ett utdrag ur instruktionsboken för Roulette Standard 3752 -57 som visar att primärtransmissionen är av typen rullkedja.

http://mo-ped.se/hq/rou041.htm

Har för mig att i min bok för 1958 års Roulette 3822 visas bild på både rullkedja och synchroflexrem. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

56:an skrev:D-motorn presenterades tydligen 1957 då den nya modellserien Roulette ersatte den gamla Novoletten som med största säkerhet då ansågs föråldrad.

Här är ett utdrag ur instruktionsboken för Roulette Standard 3752 -57 som visar att primärtransmissionen är av typen rullkedja.

http://mo-ped.se/hq/rou041.htm

Har för mig att i min bok för 1958 års Roulette 3822 visas bild på både rullkedja och synchroflexrem.
Det var rem i min iallafall. Husqvarna roulette 3832 -1958 <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen :)

Jag var inte hemma när jag skrev inläggen ovan....

Har nu kollat min instruktionsbok och det är inte samma instruktionsbok som visas i mo-ped.se från länken ovan.

I min bok på sidan 19 visas en bild på en rullkedjetransmission i en motor med kåpan borttagen. På nästa sida (sidan 20) visas en liknande bild på en motor med Synchroflexrem.

Under bilden finns en text där det står så här:

"Kraftöverföringen mellan motor och växellåda sker alternativt medelst kedja eller Synchroflexrem. Remdriften ger den mjukaste gången och användes vid alla motortyper där så är möjligt. Vi eventuell demontering av remmen måste detta ske med stor försiktighet. Man får absolut inte klämma ihop remmen, ty då finns risk för brott på de stålwires, som är ingjutna i densamma."

Notera att Husqvarna använder versalt "S" i ordet synchroflexrem vilket antyder att det är ett namn på en produkt, eller kanske rättare sagt ett varumärke. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar