Drevposition?
- zappafan
- Forumsponsor
Drevposition?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har säkert avhandlats förut, hur mycket förskjutet är det mellan en två-växlad sachs jämfört med 3 & 4-växlade, alltså hur drevet sitter i sidled? (mätat från mitten av motorn eller nåt sånt..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag trodde du skulle få svar snabbt på det här inlägget. Men ämnet kanske är uttjatat. drevet sitter närmare motorfästet på 2 & 3 handväxlade motorerna, än vad det gör på 3 & 4 fotväxlade motorerna.
Jag kommer inte ihåg hur mycket det skiljer. men det är nånstans runt 8mm. Och jag har aldrig förr hört talas om drev med förskjutning så man kan montera "rätt" motor i "fel" ram.
Om man kan acceptera ett högre kedjeslitage så kan man ställa bakhjulet snett och sikta in kedjan på motordrevet. men kör man i snö så avslölas man av att det blir 2 spår i snön.
Raketare och packmoppar har mellanläggsbrickor mellan motorfäste och motor men jag tror inte dom räcker för att justera kedjelinjen så man får
den exakt.
Jag vet att jag sett exakt mått på hur mycket det skiljer men om det är på det här eller nåt annat forum vet jag ej. Du får nog leta på och lusläsa forumen. speedriders, hallsta moppers, sixten, m.fl.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kommer inte ihåg hur mycket det skiljer. men det är nånstans runt 8mm. Och jag har aldrig förr hört talas om drev med förskjutning så man kan montera "rätt" motor i "fel" ram.
Om man kan acceptera ett högre kedjeslitage så kan man ställa bakhjulet snett och sikta in kedjan på motordrevet. men kör man i snö så avslölas man av att det blir 2 spår i snön.
Raketare och packmoppar har mellanläggsbrickor mellan motorfäste och motor men jag tror inte dom räcker för att justera kedjelinjen så man får
den exakt.
Jag vet att jag sett exakt mått på hur mycket det skiljer men om det är på det här eller nåt annat forum vet jag ej. Du får nog leta på och lusläsa forumen. speedriders, hallsta moppers, sixten, m.fl.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där var mycket intressant tillverkarinformation. Jag tror det är datablad som Sachsfabriken riktat till fordonstillverkare. Bugar en gång extra för effekt- moment- och bränsleförbrukningskurvor. Dylik info är extremt svårhittad. 
<!-- </EdIndex> --></div>

Spionage? (Agent007)Raketsport skrev:Får jag fråga var du hittat dom?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Notera att ritningen på den tvåväxlade visar det tidigare utförandet på kedjedrev. med kuggkransen helt förskjuten till höger på drevet.
jag vet inte när dom ändrade men 1279 och 1248 har ett drev med kedjelinjen förskjuten lite till vänster.
jag vet inte när dom ändrade men 1279 och 1248 har ett drev med kedjelinjen förskjuten lite till vänster.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du hunnit byta ut svingen och bakhjulet på den danske stockholmaren? annars borde det ju gå att kollmäta på den och se hur mycket det skiljer.
måttsätningarna på ritningen av den tvåväxlade är lite märklig
Men måttangivelsen till rammitt känns rimlig.
måttsätningarna på ritningen av den tvåväxlade är lite märklig
Men måttangivelsen till rammitt känns rimlig.
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya bussningar i svingen & bakhjulet har fasta kullager som är flyttat till vänster en aning (hela navet på axeln), spårar inte hundra men tror man provar att köra på det... 
Det lite konstiga är på raketarn tyckte jag det stämmer bättre
(kedje-linjeringen) <!-- </EdIndex> --></div>

Det lite konstiga är på raketarn tyckte jag det stämmer bättre

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har googlat lite och hittat den. Ska fråga om kopior till Raketsport, man kan ju ha tur... <!-- </EdIndex> --></div>Agent.007 skrev:Om jag minns rätt så hittade jag dem på någon tysk site.Raketsport skrev:NICE!
Får jag fråga var du hittat dom?
Jag kan se om jag kan hitta tillbaka, det var ett tag sedan...
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson