Novolette som knappt går

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
NRoos

Novolette som knappt går

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejhej! Nu är det dags igen för den beryktade novoletten! Har renoverat motorn med nya lager, packningar och packboxar. Ny tändspole, kondensator och brytare. Tändningen ska vara korrekt inställd. Förgasaren rengjord och bra flöde från tanken.
Remmen är spänd så gott det går.

Nu till symptomen. Moppen startar relativt lätt men har ingen ork i sig. man måste trampa som en galning för att få lite fart. Långt innan renoveringen så gick moppen bra men sen så började den läcka från en packbox.

Det jag som har noterat som är udda är att "kopplingen" inte slungar ut sig när man rullar inte man måste i princip stå still för att den ska få in växeln. Kan detta vara det hemska felet? Vad är det då som spökar till det för växeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Något som jag glömde nämnda är ju det att jag har tagit två motorer och byggt ihop en. Så jag har försökt att välja ut de bättre delarna. kan det vara så att fjädern är dålig till kopplingen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått den att gå lite bättre. Ändrade gapet på tändstiftet så det blev lite större. Kanske betyder att brytarna inte är rätt 100 :roll: . nu har det även börjat bli slask på vägarna och våran skottare är en tattare som inte kan hålla efter.. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du smörjt så kulor och hylsa löper lätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu gör du mig osäker.. Det var ett tag sedan jag hade isär motorn men det kan säkert stämma att jag har smörjt koppen för dåligt. Behövs det något särskilt fett eller duger det lika bra med hjullager/kullager fett? tror nämligen att det var det jag använde. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du använt kullager fett så går det tungt kommer inte ihåg vad det heter som jag använder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja men smörjfett eller vad man ska kalla det borde ju funka bra. Den där röda skiten som man har till allt. Har fått lite fason på moppen nu efter justeringar med tändstiftet. Men man måste varmköra den ett bra tag innan man får den att gå normalt. Den gillar inte kylan precis så jag får nog avvakta med den här moppen tills det blir varmare klimat :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske är lite glest mellan cylinder och kolkv. Tag av cylindern och övre kolvringen, i med den i loppet och öppningen i kolvringsskarven skall vara max 0,10 mm Mät strax under vändkanten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad menar du med öppningen i kolvringsskarven? <!-- </EdIndex> --></div>
Beng-Ha

Inlägg av Beng-Ha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta av en kolvring så du har den lös och sen sätt in den i loppet på
cylindern. Då kan du mäta hur stor glipan på kolvringen blir... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha! Så det kan vara slitna kolvringar alltså. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller cylinderloppet blivit för stort (borra + ny kolv) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu blev det allt jobbigt det här.. att man måste rentav borra om cylindern kändes ju drygt då jag varken kan eller har material till att tillverka en fixtur och sedan svarva cylindern.. huvva.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jahapp då var det ju så att kolvringarna har en glepa på ( om inte ögonmåttet sviker ) gränsen till 0,9-1 mm vilket är för stort. Jag hade ju köpt kolvringar för länge sen och kan ni tänka er att dom var för små och passade till den andra cylindern som är i lite sämre skick mistick_badwords. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan detta vara rätt modell?

http://www.tradera.com/Kolvringar-38-5-X-2-5mm-NOS-auktion_100704_129295052 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar