Raket 1149

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Agent.007

Raket 1149

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, kanske är dags med en liten tråd för min 1149.
Letade efter min gamla tråd men där var alla bilder borta så det får bli en ny tråd.
Det här var alltså utgångsläget:
Bild

Efter nedmontering och rengöring samt komplettering av saknade delar blev det en testmontering för att se att allt passade.
(Vet inte varför ImageShack vänder på bilden)
Bild

Så här såg det ut när allt kom tillbaka från blästring.
Bild

Tänkte att man kanske får lite mer fart om det är några som tjatar om uppdateringar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här kommer att bli riktigt kul att följa!
Om du får fart så kanske jag får en raket i baken och gör något jag också. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, hur går det här då? Dax att komma med en uppdatering tycker jag :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Jaha, hur går det här då? Dax att komma med en uppdatering tycker jag :lol:
Jajjamän! Nu ska jävlaranamma åkas raketare till sommarn. :bigeyebouns: <!-- </EdIndex> --></div>
ilo krizter

Inlägg av ilo krizter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser väldigt intressant ut.
Men var är bilderna? :hmm:väntat å väntat............. :snooze: <!-- </EdIndex> --></div>
monarped ilo -53 2st
husqvarna 1185
monarped
monarped M38
Cresent 1149 -61
Cresent 1149-61
Cresent 1151-62
Cresent 1151-62
Cresent 1209-75
Rex comet grand prix -77 EKF.
Yamaha dt -89
Chevrolet bel air sport cupe -57.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kul att se dig komma igång agent 007.. 8) klart du ska åka raket till sommaren.. :wink: ska bli kul att följa din tråd.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här viner piskan, perfekt!
Här kommer en bild på plåtdelarna som de ligger idag, och så har det varit ett tag. Det här är den största puckeln att ta sig över. Det är ju nu som slutresultatet avgörs.
Bild
Ett lager med rostskydd och en omgång med tvåkomponentsfiller ligger på. Lite mer spackel så är jag nog nöjd.

Det här är vad som pågår just nu:
Bild

Här är de nästan färdigblästrade delarna som skall skickas för ytbehandling:
Bild

Jag tänkte inte polera delarna utan hoppas att det blir okej med ytbehandling på den blästrade ytan.
Det är lite gammal ytbehandling kvar på vissa delar som måste bort annars kan det bli en flammig yta när de lägger på den nya.
Problemet är bara att det sitter så himla hårt, och jag har bara ett sånt här skämtblästerskåp.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Raketägare ska jag självklart följa denna renovering...
Ser ut att bli riktigt grundligt renoverad! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

Agent.007 skrev:Jag tänkte inte polera delarna utan hoppas att det blir okej med ytbehandling på den blästrade ytan.
Det är lite gammal ytbehandling kvar på vissa delar som måste bort annars kan det bli en flammig yta när de lägger på den nya.
En rekomendation i all välmening om du skall lämna in dom för elförzinkning. Polera upp ytan med en lumptrissa och polervax på en borrmaskin om du vill ha någon yta som är lätt att hantera när det är färdigt. När jag har lämnat in för elförzinkning har jag bara gjort rent från fett och färg, resten har dom fått bort i deras bad. Vid ett tillfälle hade jag skickat med en bromsarm som jag blästrat och resultatet på den (ytan) gjorde att den lämnades in igen året efter då jag polerat den istället för blästrad yta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det verkligen nödvändigt att blästra ram/tank/skärmar? :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

mallgroda skrev:
Agent.007 skrev:Jag tänkte inte polera delarna utan hoppas att det blir okej med ytbehandling på den blästrade ytan.
En rekomendation i all välmening om du skall lämna in dom för elförzinkning. Polera upp ytan med en lumptrissa och polervax på en borrmaskin om du vill ha någon yta som är lätt att hantera när det är färdigt. När jag har lämnat in för elförzinkning har jag bara gjort rent från fett och färg, resten har dom fått bort i deras bad. Vid ett tillfälle hade jag skickat med en bromsarm som jag blästrat och resultatet på den (ytan) gjorde att den lämnades in igen året efter då jag polerat den istället för blästrad yta.
Lyssna på den här kloka snuben! har sett folk som lämnat in ventilkåpor till sin b20 som dom har blästrat. Fick mardrömmar av den synen och ändå såg jag inte det färdiga resultatet. Blästra är absolut det dummaste man kan göra om man ska elförzinka delar. klart att man kan ta bort det värsta men då ska man bannemig som tidigare nämnts polera delarna annars har du kvar dom där groparna och du får en hemskt ful yta. <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som jag ska leta fram en polertrissa.
Skönt att det blev lite mer att göra :lol:
Anledningen att jag inte ville polera var att jag inte vill ha tokblank yta på delarna. Orginal är det ju inte speglar precis. <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite jobbigt när man tittar på datumet för mitt senaste inlägg...
Men nu ser det ut så här:
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför ska man ha bråttom? Man ska renovera när det känns roligt annars blir det ju bara stressigt och trist.

Jag känner igen blåfärgen. Är det en Volvo färg?
Snygg kulör och finish :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

Raketsport skrev:Varför ska man ha bråttom? Man ska renovera när det känns roligt annars blir det ju bara stressigt och trist.
Exakt, har inte haft tid eller lust som det har varit.
Raketsport skrev:Jag känner igen blåfärgen. Är det en Volvo färg?
Vet faktiskt inte, har bläddrat bland alla provkartor och det blev denna till slut. Det är en metalliclack.
Glasurit MB706.03 (Blå) och MA005.60 (Vitgrå).
Jag var helt inne på en riktig orginalrenovering men nu har jag avvikit när det gäller färgvalet.
Raketsport skrev:Snygg kulör och finish :D
Tack men jag kan inte ta åt mig äran. Jobbar granne med en bilverkstad som har lackbox, tyvärr är det inte deras "mästerlackare" som gjort jobbet så jag är inte helt nöjd än.
Jag behöver inte betala något för jobbet så det känns lite drygt att klaga samtidigt som man vill att det ska vara så bra som möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar