<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har länge varit ute efter en 3-växlad Crescent med 26' alt. 27' med breda skärmar och fälgar. Nu har jag köpt en sådan. Endast en ägare sedan ny (1974), två nycklar, mycket fint skick. Cykeln är till ca 1-2% nedplockad pga. att kedja och trampor skall bytas. Annars har jag hunnit att ta isär navet och sätta ihop ett igen. 500:- fick jag pröjsa för den.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en perfekt klassiker!
Kul när en sådan får hamna hos en entusiast. Då de är både robusta och billiga går nog många av de som finns kvar en omild bruksdöd till mötes: De körs ner tills växelmekanismen lägger av och används sedan på trean tills ägaren tröttnar och dumpar "skiten" i en å - där en entusiast (jag) plockar upp den....
Kul då att det fortfarande finns människor som har vett på att vårda saker och inte bara köpa nytt! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst! Varför köpa nytt när det fungerar? Svensk industrihistoria i allra högsta grad. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket längsedan jag skrev i den här tråden. Cykeln fungerade mycket bra fram till november, då jag fick problem med vevpartiet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Veven började glappa, kulringarna gick sönder... Det är en lång historia som jag inte orkar skriva om. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt största mål sedan förra året var att hitta en ny vajer med vitt hölje eftersom originalvajern var ganska så sliten. Jakten på vajern påbörjades i Tyskland, men fick hem en för kort vajer istället.
Men nu har jag hittat en helt ny originalvajer med rätt längd på vajerhöljet. Dock så var själva vajern 5 cm för kort. Nu är frågan: var kan jag få tag på en ny vajer med rätt tjocklek? Vet att cykelhandlarna använder sig av en tjockare typ.