Tändningsfel?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
gubbracer

Tändningsfel?

Inlägg av gubbracer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Provkörde min senaste moped en compact 3vxl första gången (aldrig kört den)
Den startade direkt gick perfekt ca 5 min sedan dog den. Startade om den men din gick inte rent och sköt genom avgasröret. Har gjort ren förgasaren provat med annat tändstift. Gnista finns men startar inte. Kan tändplatan ha flyttat sig? (inte skruvat med den), tändspolen defekt, kondensator?
Någon som har någon teori? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det kan vara lite olika orsaker. Den kan vara otät i tex en packbox, men det kan även vara i tändningen. Kolla om det är olja vid tändplattan. Är det det är packboxen där otät och behöver bytas. Kolla cylinderpackningarna. Hittar du inget självklart så byt konding och prova. Startar den fortfarande inte - knacka ihop stiftet till minimal öppning. Startar den nu är tändspolen dålig. Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla om brytaren har rört på sig, om brytaravståndet ligger fel. <!-- </EdIndex> --></div>
gubbracer

Inlägg av gubbracer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Heurka! Jag provade brytarinställning, minskade elektrodavståndet, inget hjälpte. Det blev till att ta av svänghjulet, och vad fann jag där....?
En sockerbit modell 230V för att skarva ihop kablarna! Denna hade givetvis lagt sig mot svänghjulet och orsakade kortslutning med dödar kabeln bl.a.
Raskt fram med skruvmejsel och lödkolv! Sockerbitskoppling är numera ersatt med lödskarvar. Moppen skruvades ihop och gick som en dröm! :D

Det är en 3,5:a på den så det blir nog till att trimma Flintan i alla fall om man skall hänga med hustrun, som skall ha compacten och sonen som kör FS1:a.

Hur trimma Flintan bäst, fila lite på insuget? Jag får kolla i forumet om någon har något bra tips.

mvh Gubbracer <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns timningsrecept till flinta på nätet men jag har inte kvar adressen
men det dröjer nog inte länge innan nån har svarat med en länk dit <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintan är ju inte direkt känd för sina fartresurser, men det går att skrämma upp den lite iallafall. PM:a mailadress så skickar jag trimmanualen. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Torshälla åker dom över 80 med HVA, Den var på Mellsta i sommras. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:I Torshälla åker dom över 80 med HVA, Den var på Mellsta i sommras.
Det var värst! <!-- </EdIndex> --></div>
Vegge

Inlägg av Vegge »

Norman skrev:
Conrad Engström skrev:I Torshälla åker dom över 80 med HVA, Den var på Mellsta i sommras.
Det var värst!
Det kan bli värre :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Vegge skrev:
Norman skrev:
Det var värst!
Det kan bli värre :wink:
och ännu värre... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Skriv svar