28/10 -2008
Här kommer en liten kort beskrivning av mina projekt:
Det första projektet var/är troligtvis en Monarped M30 från 1954 ned Pilotmotor. Den köptes från början av min bror, men slitna lameller och en felaktig förgasare (Bing med flänsfäste som våldats på original insugsrör) och allmänt dåligt skick fick honom att tröttna ur och mig att förbarma mig över projektet. Den fick sedan stå och mogna några år innan jag äntligen fick ett eget garage.
När sedan polaren Per (Majesty) köpte en Roulette (verkar lite chansartat tycker jag..) så blev suget för stort, så jag följde med honom till Falun för DAK:s marknad nu i somras, i jakt på en förgasare. Väl där så fick jag reda på att det skulle vara en Pallas F 8/9-förgasare, inte en Bing som jag först hade trott. Detta visade sig vara en liten utmaning (för att inte säga ett litet h**vete) att hitta en dylik då alla säljare bara skakade på huvudet när jag frågade.
Så hittade jag en till, som jag trodde, exakt likadan Monarped som jag redan hade, med förgasaren hängande i gasvajern. Febrig av längtan till en korrekt förgasare och långsamma, vibrerande turer kring grannskapet så frågade jag säljaren om jag fick köpa förgasaren. Svaret blev nej, men när jag hörde priset på hela mopeden så slutade det med att vi fick åka till en närbelägen bensinmack för att köpa spännremmar, för nu åkte hela maskinen med i skuffen på Majestys inte helt villiga BMW.
Motorn fick jag med i icke komplett skick i en isärskuren plastdunk, lortig och rostig.
Efter en snabb avsyning så kom jag fram till två saker: Dels var skicket på nyinköpet betydligt bättre än den gamla, dels så kunde jag av okända ( ) skäl inte börja med projektet förrän lägenhetsrenoveringen var klar. Märkligt hur fysikens lagar fungerar. Nåväl, hjullager, styrlager osv var oväntat glappfria och rullade lätt och mjukt. Av den anledningen så beslutades att det fick bli nyinköpet som skulle sättas fart på först.
Nu har jag dock äntligen fått lite tid att sätta igång!
Statusen på projektet just nu:
Alla motordelar från bägge motorerna ligger nu rengjorda och avfettade i verkstaden. Kolv och cylinder från "Gammelmotorn" är i överraskande bra skick (kunde jag så skulle jag kyssa mannen som beslöt att det skulle vara stålfoder istället för krom!), nya ringar så ska det vara OK.
Ramen står och gottar sig i avfettning och ska även dem rengöras innan rundsmörjning och allmän uppfräschning.
Ambitionsnivån är att se till att allt fungerar, byta det som behövs för detta och som inte kostar så mycket. Låta bli andra kosmetiska åtgärder än en ordentlig tvätt och rengöring och åka med patinan.
------------------------------
7/4 2009
Nu är jag igång så smått igen. Pga ordningen i mitt garage så kommer inga bilder riktigt än
Status just nu:
Motorn utvärderad, ett vevlager med tillhörande packbox ska bytas, liksom kolvringarna. Cylindern kärleksfullt honad, alla motordelar är noggrant rengjorda. Blockpackningen är oskadad men ska givetvis bytas. Fungerar "packning på tub" eller måste jag anställa min papperspyssligt lagda flickvän till att skära/klippa ut en ny av packningspapp?
Hjulnav fram och bak isärtagna, rengjorda, nyfettade och ihopdragna igen. Har lite problem med ett lager bak som inte riktigt vill gå in som det ska, men det ska vara fixat nästa gång jag skriver något. Frambromswire är uppsmord. Nytt däck bak har plockats från M30:n. Framdäcket (av märke Trelleborg Moped) var sprickfritt och höll fortfarande luften!
Saknade delar:
Kolvringar, lager, packbox, tändsystem (arkiverades på ett sånt där bra ställe i somras i samband med att mina föräldrar flyttade från sitt hus och jag förbarmade mig över det mesta av garageinnehållet. Finns, krävs bara lite arkeologi.). Vajrar, nipplar, skruvar o dyl för några hundra. En ny drivrem. Lameller.
Absolut deadline är 30/5 då det är mopedrally i Borlänge, är den inte klar innan dess så säljer jag eländet och börjar med knyppling istället