<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Har fått för mig att renovera en puchmotor som legat övergiven utomhus i ca 20 år endast för skoj skull.
Igår skulle den monteras ihop men då upptäckte jag att två brickor saknades.
Bifogar därmed en spränkskiss på motorn i fråga med saknade brickor markerade och ställer samtidigt frågan om det är någon som vet var man hittar dessa brickor.
Kanske någon har en skrotad motor som kan tänka sig avyttra dessa två brickor till rätt pris?
Sprängskiss: http://filer.iskall.net/3vxlVSD.jpg
/Hegge <!-- </EdIndex> --></div>
Saknade brickor i puchmotor, var få tag på?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brickorna du frågar efter är shimsbrickor som används för att jämna ut glapp i axlarna. Den mindre (övre) är I dimensionerna 12,5/18/x. och den större (undre) på 17/24/x. Ta kontakt med momentum industrial, dom har det du behöver. Köp i många olika storlekar och inte för få, dom kostar bara någon krona styck. Mät för säkerhets skull på axlarna så du får rätt dimension, det är innermåttet på brickorna som är viktigast. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har sökt efter information om shimsning av puchmotorer på google en hel del utan att finna någon info, det enda som folk verkar shimsa i puchmotorerna är veven vilket juh är självklart.
Jag får uppfattningen att det inte är lika noga med övriga axlar när det gäller dessa motorer.
Det finns förövrigt inte ett enda shims någon stans förutom på vevaxeln i min motor.
Det enda shimslika är de "brickor" som ligger mellan rullarna i rullagrena och dreven eller mellan bussningar och låsringar för att fixera kickaxeln, dessa är ca 2mm tjocka.
Behöver det verkligen shimsas?
EDIT: Ytterligare en anledning att jag TROR att det inte skall shimsas på de markerade ställena är att man på sprängskissen inte ens ser shimsen till vevaxeln. Sedan kanske brickorna skall kompletteras med shims för att minska spelet?! Men känns som attt det måste vara en lite rejälare bricka med i ekvationen <!-- </EdIndex> --></div>
Jag får uppfattningen att det inte är lika noga med övriga axlar när det gäller dessa motorer.
Det finns förövrigt inte ett enda shims någon stans förutom på vevaxeln i min motor.
Det enda shimslika är de "brickor" som ligger mellan rullarna i rullagrena och dreven eller mellan bussningar och låsringar för att fixera kickaxeln, dessa är ca 2mm tjocka.
Behöver det verkligen shimsas?
EDIT: Ytterligare en anledning att jag TROR att det inte skall shimsas på de markerade ställena är att man på sprängskissen inte ens ser shimsen till vevaxeln. Sedan kanske brickorna skall kompletteras med shims för att minska spelet?! Men känns som attt det måste vara en lite rejälare bricka med i ekvationen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du glapp i en axel behöver du shimsa. Vill du strunta i detta och köra med glapp i t.ex växellådan är det upp till dig. Jag utgår aldrig vid en renovering ifrån hur en motor ser ut när jag öppnar den, utan sätter ihop den på ett sätt som jag vill ha den när jag kör med den. Jag föredrar minimala glapp, du får göra som du vill. <!-- </EdIndex> --></div>