Sitter inte alla växlar neråt på K50? Eller om alla var uppåt. Minns inte riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ()
xD
PipaZ - Suzuki K50 M från 1976. 1/8-13 TILLSALU!!!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kommer en bild på de filtret ja har liggandes snart
Det är väl röret jag funderar på hur jag ska göra med det....
Ok, ska det vara HELT stumt eller ska det vara lite glapp?
Jag blandar ALLTID olja i tanken på alla mopeder jag har.
Ok, då är det inte nå't problem med att tvätta av kolven
Hur ska kolvringarna vara då? ska de vara lite rörliga eller helt stumma?
Skall jag bara låta cylinder ligga i diskmedelsvatten alltså? Inte gnugga eller något sådant? Hur länge bör det ligga?
Hur ska topplocket sitta då?
Okej, då får jag prova dettaRoos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ()
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
JadåSe till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN
Låt kolven sitta kvar du
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara
Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD

Kommer en bild på de filtret ja har liggandes snart

Det är väl röret jag funderar på hur jag ska göra med det....
Ok, ska det vara HELT stumt eller ska det vara lite glapp?
Jag blandar ALLTID olja i tanken på alla mopeder jag har.

Ok, då är det inte nå't problem med att tvätta av kolven

Skall jag bara låta cylinder ligga i diskmedelsvatten alltså? Inte gnugga eller något sådant? Hur länge bör det ligga?
Hur ska topplocket sitta då?

Bra, då kör jag ett hållbarhetstest!ilogurra skrev:Bensin går också bra!Rexxy skrev:Olja? Ja, inga problem. Bensin? Nej, plasten löses upp!ilogurra skrev:DU! det går allt bra att ha olja i en sånRexxy skrev:Är det GB-glasspaket? Isåfall, låt inte bensinen ligga för länge där. Plasten blir som smör efter ett tag.!!!!!1
Hade bensin i en sån burk i flera månader
Det låter vettigare, har för mig det stog på någon sida med såatt.... <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Sitter inte alla växlar neråt på K50? Eller om alla var uppåt. Minns inte riktigt.Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ()
xD
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
min K50 har alla växlar neråt, har inte alla det?? kollade nu på min. Ramnumret är K50D-103489 vad e årsmodellen då exakt? vad tror du Roos?? <!-- </EdIndex> --></div>Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ()
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
JadåSe till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN
Låt kolven sitta kvar du
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara
Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Inte riktigt rätt där, är motorn INTE utbytt ska den ha tre växlar, alla neråt. Gör rent kolven med aceton samt så kan du göra snikvarianten att putsa av den med fin smärgelduk. Cylindern behöver du bara blåsa av med tryckluft och ev. hona cylinderloppet om jag minns rätt då du sa att kolven satt fast. Om det är en treväxlad motor med oljesmörjningen kvar bör du köra med smörjningen då den motorn har en oljespridare på vevaxelns tändsida, kör du utan separatsmörjningen så uteblir smörjning till det vänstra ramlagret.NiklasHögberg skrev:min K50 har alla växlar neråt, har inte alla det?? kollade nu på min. Ramnumret är K50D-103489 vad e årsmodellen då exakt? vad tror du Roos??Roos skrev:Om motorn nu inte är utbytt så är det 4 växlar på den, ettan ligger neråt och resten uppåt ()
Bensinfilter finns att köpa för 10-15 spänn, köp inte ett för litet bara då det isf kommer att fungera som strypning.
JadåSe till att allt utanför som kan ge ljud ifrån sig är någorlunda tyst bara
Ta tag i kolven och ryck uppåt tills det inte går längre (inte så vevstaken rör sig) sedan gör du samma sak fast neråt. Men det borde som sagt inte vara något problem på en K50
Oljepumpen sitter i ena sidokåpan, det går (enligt nästan alla jag har pratat med) att köra utan, MEN GLÖM DÅ FÖR GUDS SKULL INTE ATT HA OLJEBLANDAT I TANKEN
Låt kolven sitta kvar du
Kolven kan du ta en fuktig TYGtrasa och torka av, torka den sedan torr med en annan TYGtrasa.
Cylindern kan du lägga i en behållare med hett (inte kokande) vatten och lite diskmedel, var säker på att den är torr sen bara
Och såklart: Sätt topplocket rätt när du sätter tillbaka det till skillnad från den tidigare ägaren xD

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund skrev:Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar.PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!
Hur många växlar ska en K50 ha?

Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar. <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
du har ju ett friläge också
<!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ skrev:Wiklund skrev:Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar.PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!
Hur många växlar ska en K50 ha?
Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar.
du har ju ett friläge också

Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men 4 drivande växlar finns det.
Förövrigt har jag gjort som i ett av tipsen jag fick, lagt cylindern i Varm vatten med diskmedel i. Vattentemp ca 45grader. Jag kanske borde koka upp vatten och låta det sluta koka, o använda DEN tempen på vattnet? <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, de vet jag medknilsknilsson skrev:PipaZ skrev:Wiklund skrev:Som jag skrev, till den modellen du äger ska det vara tre men motorn eller växellådan kan vara utbytt till en nyare låda med fyra växlar.PipaZ skrev:NiklasHögberg: Min hade alla växlar neråt!
Hur många växlar ska en K50 ha?
Antagligen utbytt, då jag iallafall fick det till 4 växlar.
du har ju ett friläge också

Men 4 drivande växlar finns det.
Förövrigt har jag gjort som i ett av tipsen jag fick, lagt cylindern i Varm vatten med diskmedel i. Vattentemp ca 45grader. Jag kanske borde koka upp vatten och låta det sluta koka, o använda DEN tempen på vattnet? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min K50 som är 4växlad så ligger ettan neråt och övriga uppåt 
Ja det är nog en bra ide att låta det koka upp först och sedan lägga i cylindern, tror att 45 är lite för lågt
Torkar du av den inuti så finns en liten risk att du repar den då grus/"vassa" partiklar kan ligga och gömma sig.
Hona kostar oftast pengar och han vill ju ha det så billigt som möjligt
Det bör vara nästintill helt stummt, men ett litet glapp kan finnas på K50 ibland.
Kolven kan du sam sagt låta sitta kvar och torka av med en (fuktig) TYGtrasa
Topplocket ska sitta "tvärtemot" hur det sitter på de första bilderna du postade
Topplocket kan du såklart också tvätta, sålänge du tar ur tändstiftet först
Till NiklasHögberg:
Har den ramnumret K50D-103489 så ligger den mellan 100001-103645, det berättar att det borde vara/är en K50 DB som gjordes 1977-1978
Och kom ut i ca 3644 exemplar
<!-- </EdIndex> --></div>

Ja det är nog en bra ide att låta det koka upp först och sedan lägga i cylindern, tror att 45 är lite för lågt

Torkar du av den inuti så finns en liten risk att du repar den då grus/"vassa" partiklar kan ligga och gömma sig.
Hona kostar oftast pengar och han vill ju ha det så billigt som möjligt

Det bör vara nästintill helt stummt, men ett litet glapp kan finnas på K50 ibland.
Kolven kan du sam sagt låta sitta kvar och torka av med en (fuktig) TYGtrasa

Topplocket ska sitta "tvärtemot" hur det sitter på de första bilderna du postade

Topplocket kan du såklart också tvätta, sålänge du tar ur tändstiftet först

Till NiklasHögberg:
Har den ramnumret K50D-103489 så ligger den mellan 100001-103645, det berättar att det borde vara/är en K50 DB som gjordes 1977-1978

Och kom ut i ca 3644 exemplar

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Okej, min var alla neråt
Hehe, nu ligger den dock i ca 45gradigt vatten, hur länge skall jag låta den ligga? Och hur ska jag ha den på tork? Finns det risk att den börjar rosta?
Attans oxå, ja lär få klyva motorj*vel.... För jag tycker iallafall att det glappar ALLDELES för mycket
Niklashögberg; Grattis till en ovanlig moped
<!-- </EdIndex> --></div>
Roos skrev:På min K50 som är 4växlad så ligger ettan neråt och övriga uppåt
Ja det är nog en bra ide att låta det koka upp först och sedan lägga i cylindern, tror att 45 är lite för lågt
Torkar du av den inuti så finns en liten risk att du repar den då grus/"vassa" partiklar kan ligga och gömma sig.
Hona kostar oftast pengar och han vill ju ha det så billigt som möjligt
Det bör vara nästintill helt stummt, men ett litet glapp kan finnas på K50 ibland.
Kolven kan du sam sagt låta sitta kvar och torka av med en (fuktig) TYGtrasa
Topplocket ska sitta "tvärtemot" hur det sitter på de första bilderna du postade
Topplocket kan du såklart också tvätta, sålänge du tar ur tändstiftet först
Till NiklasHögberg:
Har den ramnumret K50D-103489 så ligger den mellan 100001-103645, det berättar att det borde vara/är en K50 DB som gjordes 1977-1978
Och kom ut i ca 3644 exemplar
Okej, min var alla neråt

Hehe, nu ligger den dock i ca 45gradigt vatten, hur länge skall jag låta den ligga? Och hur ska jag ha den på tork? Finns det risk att den börjar rosta?

Attans oxå, ja lär få klyva motorj*vel.... För jag tycker iallafall att det glappar ALLDELES för mycket

Niklashögberg; Grattis till en ovanlig moped

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta upp den efter ~2-3 timmar och är du rädd för rost så kan den torkas direkt med en hårtork
(
)
K50motorn kan vara lite besvärlig att klyva första gången, men det finns massor av bra sprängskisser: http://suzukimoped.wordpress.com/category/reparation-av-motor/
Finns sprängskisser till annat också som du kan hitta i "menyn" till vänster
<!-- </EdIndex> --></div>


K50motorn kan vara lite besvärlig att klyva första gången, men det finns massor av bra sprängskisser: http://suzukimoped.wordpress.com/category/reparation-av-motor/

Finns sprängskisser till annat också som du kan hitta i "menyn" till vänster

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tog upp den nu o helt ärligt kan ja inte tycka att de blev så mycket bättre... skulle nog haft varmare vatten...
Är inte det bästa att låta den ligga i diesel i ca 2 dygn?
Vet inte riktigt, det kanske bara är jag som velar lite, glappar i sideld tycker jag...
Någon som vet hur jag på bästa/enklaste sätt kan se om insugsröret är monterat innifrån? <!-- </EdIndex> --></div>
Roos skrev:Ta upp den efter ~2-3 timmar och är du rädd för rost så kan den torkas direkt med en hårtork(
)
K50motorn kan vara lite besvärlig att klyva första gången, men det finns massor av bra sprängskisser: http://suzukimoped.wordpress.com/category/reparation-av-motor/
Finns sprängskisser till annat också som du kan hitta i "menyn" till vänster
Tog upp den nu o helt ärligt kan ja inte tycka att de blev så mycket bättre... skulle nog haft varmare vatten...
Är inte det bästa att låta den ligga i diesel i ca 2 dygn?
Vet inte riktigt, det kanske bara är jag som velar lite, glappar i sideld tycker jag...
Jag tror att veven glappar i sidled...NiQ3 skrev:Vad glappar för mycket?
Någon som vet hur jag på bästa/enklaste sätt kan se om insugsröret är monterat innifrån? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt: näst intill kokande vatten
Diesel kan ju funka men det kan ju gå fel också, vet inte exakt hur, men känner det liksom på mig
Men ett dieselbad kan ju funka jättebra om man har tur 
Glappar LITE i sidled gör de flesta vevstakar.... Det kan ju vara så att du överreagerar eftersom du troligtvis letar efter ett stort glapp och då även hittar ett även om det inte finns där
Men något sådant är egentligen omöjligt för någon att bedöma utan att känna på den själv.
Insugsröret (Det som förgasaren sitter på) sitter fast i kåpan och har i ditt fall borrats/frästs upp ifrån original:
http://www.hondabutiken.se/bilder/k50in.jpg <!-- </EdIndex> --></div>



Glappar LITE i sidled gör de flesta vevstakar.... Det kan ju vara så att du överreagerar eftersom du troligtvis letar efter ett stort glapp och då även hittar ett även om det inte finns där

Insugsröret (Det som förgasaren sitter på) sitter fast i kåpan och har i ditt fall borrats/frästs upp ifrån original:
http://www.hondabutiken.se/bilder/k50in.jpg <!-- </EdIndex> --></div>