Uppfräschning av mattad lack?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
1135
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 dec 2008, 00:00
Ort: Grovsta N-tälje
Kontakt:

Uppfräschning av mattad lack?

Inlägg av 1135 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå i vårsverige!

Är det någon som har en fungerande metod att få tillbaka färg och lyster i mycket nedmattade lacker?

Jag har en Crescent 1135 -58 som har orginalfärgen kvar men den är rackarns matt. Det är den midnattsblå varianten. Jag har provat med några av Sonax produkter, rubbing och polish utan önskat resultat. Det är tank och skärmar som skulle vara trevligt med lite mer puts på.

Glad Påsk! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autosol cromputsmedel är ett alldeles utmärkt medel för att polera upp en matt och repad lack. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autosol är jättebra!
Om du har mycket oxid i lacken (vita fläckar) finns det lackrenöringsmedel, men de är inte lämpliga för alla lacker. Testa först på en undangömd fläck om den funkar på din lack. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, var försiktig. Är lacken tunn är det lätt hänt att man polerar igenom om man har grova polermedel. Har slitit med min 1149 men får ingen lyster :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är lite skeptisk , ty rubbing brukar ju göra jobbet
Men vi får väl hoppas...

Kom ihåg att berätta om resultatet <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Lackrengöring

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har provat modern lackrengöring på min 1149 men tycker mest att lacken blev seg och lite gummiaktig på ytan.

Inte så att den blev mjuk men den blev som inte blank och halkig som det blir när man polerar bilen.

Jätteskumt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har använt biltemas lackrengöring på NV11'an och det blev superbra. Tog bort all oxidering.
Annars brukar ju rubbing göra sitt, men vissa Crescenter har tunn lack. Kan tillägga att våran midnattsblå lack inte är den blankaste heller trotts polering. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
1135
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 dec 2008, 00:00
Ort: Grovsta N-tälje
Kontakt:

Inlägg av 1135 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska göra ett försök med Autosol under valborgshelgen så får man se hur det blir. Annars går jag vidare med Biltemas rengörning.

Har fördärvat en lackyta för många år sedan men då med avfettning. Mitt röda skötebarn till bil skulle tvättas men motorhuven var alldeles för varm för att sprutas ned med avfettning, vilket resulterade i att huv och framskärmar blev för alltid vitflammiga. Tårar och tandgnissel :cry:

Återkommer med resultatredovisning. Tack för tipsen! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->försök få tag på classic motor nr 4 2009 (den näst senaste) sidan 27.

Där har dom testat en matt röd lack med nåt som kallas "polerklot" tillsammans med "Venol polish"

Tillverkas av nån firma "De Masts" i skånska sösdala. Domn har även en variant på autosolen.

Hemsida www.demast.se <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar