Spikar motorn månntro?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Spikar motorn månntro?

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Min Skoterett gick som tåget hela förra säsongen, och allt var frid och fröjd. Men mycket vill ha mer som det heter, och jag gjorde ett par förändringar. Jag blåste toppackningar hela tiden (toppen är planad 2,5 mm, och det satt 40 mm kolv i), så när jag hittade en blypackning i en låda på en marknad satte jag i den. Den var aningen tunnare än de vanliga toppackningarna. Jag upplevde att motorn lät lite underligt ibland när jag plockade ihop allt igen. Ett "klirrande"/rasslande ljud hördes då och då. När jag nu ikväll satte dit min nya cylinder som jag låtit borra och satt i en 41 mm kolv i, gick det än sämre. Motorn lät och gick inte speciellt bra, och det vibrerade och liksom slog i den ibland.

Jag har läst runt omkring på nätet för att bli klokare. Kan det vara så att den börjat "spika" för att kompressionen är för hög, nu med planad topp, stor kolv och tunn packning? Kan det vara idé att försöka hitta en tjockare packning? Är det mycket hög komp skall tydligen högre oktantal vara bra?

Hoppas att jag slipper pilla med tändningen, då det är ett helvete på skoteretten. Man måste ju riva ur motorn för att komma åt...

Tacksam för tips / Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan tänkas att kupolen i toppen har mindre diameter än kolven. Kolvkanten slår i toppen. Av med toppen och kolla, fins det märken kan man skava bort lite med en morakniv. <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag mätte nyss kupolen på en topp liggandes bredvid, och den verkar vara 41mm. Jag har för mig att kolven inte tittar upp ovanför cylindern i toppläget? Men det är väl lika bra att kolla efter om det är märken som du beskrev.

Men generellt, hur märker man om kompressionen i en motor är för hög? Vilka skulle de typiska symptomen vara? Och de första åtgärderna man provar?

/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätglas och mäta kompförhållandet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du ett orginal vevparti så skulle ju jag misstänka vevstakslagret.
det är ju lite i klenaste laget på en flinta,
känns lite osannolikt att det skulle bli så häg komp att det spikar.jag antar att det är mera trimmat än toppen.
nyfiken fråga vad har du för kolv? från ett gammalt lager eller?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan även vara kolvbultsbussningen som är sliten. Är det ett glapp där så knäpper eller "klirrar" det när kolven vänder. <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag satte på min gamla oplanade topp i dag, och motorn går mjukare nu. Men den går dåligt när det går lite tungt på låga varv. Spruttar och hackar fram på ett sätt jag inte känner igen. Jag måste ha mer varv när jag släpper kopplingen än förut. Tycker den borde gå bättre än så här med grejorna som sitter på.

Kolven är ett traderafynd. Den var NOS, och troligen från något gammalt lager någonstans. Verkar inte vara så vanliga.

Borde kanske kolla kolvbultsbussningen. Men jag har för mig att de inte går att köpa lösa till flintan... Drar mig för den kollen också, på den här moppen måste jag först lossa 5 skruvar för att dra av bakkåpan, sedan montera loss tanken, sedan fläktkåpan, innan jag kan lyfta av cylindern... Suck:) <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jotack, jag har själv mekat en del skoterett. Inte alltid så njutbart.
Kolvbultsbussning ber du en duktig svarvare att tillverka om du inte kan hitta i butik. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hart haft en skoterett och dom är inte lättmekade gissar på vevstakslagret eller kolvbultslagret. sen är flintan känslig på tänd inställningen.
Kolla med simtus på forumet han kan säkert göra en kolvbults bussning åt dig som du får brotcha efter montering
du få knappast den att passera 53 km (gps) jag har försökt trimmad enligt flintas trimmanual dock ej pipan den blev så jävla ful med den så den ligger i hyllan. Satte på lite större däck ch ett 16kugg fram hempulat <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle vara nöjd om jag kunde få tillbaka den som den gick när det gick som bäst. Tändningen är inte rörd sedan dess. Då var den stark och rapp som bara den, och gjorde 40-45 beroende på väderlek och så. Hade lätt pallat 16 fram. Har 15 / 26 nu. Jag skall sätta tillbaka min 40-cylinder och sätta i en ojackad kolv igen, och hoppas lite botten kommer tillbaka då. Då skall jag passa på att se efter om det ser ok ut vid kolvbulten, eller om bussningen kajkat ur.
Vad menar du med "brotcha"? Nållager vid kolvbulten är det ju inte på de gamla vevarna väl, bulten är bara ikörd.
Hur märker man om de andra lagren kring veven är ok? Bara känna efter om det glappar?

/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Framför allt känna så inte vevstaken glappar upp och ner. absolut vanligaste felet på trimmade flintor. max spel upp och ner 0,03 mm med tvättat lager. en droppe olja i lagret så ska det kännas stumt.

Kolvbultsbussningar och andra glidlager med precision måste brotchas till exakt mått efter att man pressat dom på plats.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar