NSU helvettes motorn
NSU helvettes motorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej! Kompisen har köpt en monarped 27 eller vad dom heter. om det är en 57:a eller hur det var. Den har en nsu motor samma som quicklyn har. Då är det så att pedalaxeln har gått av längs ut på höger sida, detta svetsades i tron om att det skulle hålla då vissa (läs jag) prompt sa emot och tyckte att det vore bättre med helt axelbyte. Detta medelande kom inte fram utan axeln svetsades. Senare dagen efter och även efter 5-7 "kickar" så gick axeln av igen. Då fick jag ett godkännande att ta en annan axel från en reservmotor.
problemet är bara:Axeln vill inte lossna! Det är ju en bussningen eller vad man ska kalla det som troligen är felet. Denna sitter som berget och jag har prövat med en avdragare men är rädd att kickdrevet ska bli skevt om man drar för mycket.
Är det någon som har lösningen på problemet? <!-- </EdIndex> --></div>
problemet är bara:Axeln vill inte lossna! Det är ju en bussningen eller vad man ska kalla det som troligen är felet. Denna sitter som berget och jag har prövat med en avdragare men är rädd att kickdrevet ska bli skevt om man drar för mycket.
Är det någon som har lösningen på problemet? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv har jag inte mekat i NSU och eftersom ingen svarat här skulle jag råda till att fråga moppedoktorn själv, Jim Lundberg på Classic.
http://www.classicmotor.se/kategori/experten/tagg/jim-lundberg#article-start <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.classicmotor.se/kategori/experten/tagg/jim-lundberg#article-start <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det på den sidan axeln var av? Om så slipa bort alla grader så låssnar hylsan.
Jag har mekat mycke med NSU. När man monterat ihop motorn får man inte snurra på kickaxeln!!!! förens pedalvevarna sitter på och muttrarna.
Om man vrider på axeln åker den i sidled och hylsan innuti faller ur läge,
Om man kickar med en pedalvev på går det bitar sönder innuti, axeln åker i sidled. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har mekat mycke med NSU. När man monterat ihop motorn får man inte snurra på kickaxeln!!!! förens pedalvevarna sitter på och muttrarna.
Om man vrider på axeln åker den i sidled och hylsan innuti faller ur läge,
Om man kickar med en pedalvev på går det bitar sönder innuti, axeln åker i sidled. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
har märkt det att man inte får vrida på axeln och att båda tramporna måste sitta fast annars åker hylsan utåt. Men jag tycker ändå att det inte ska vara så hemska grader på axeln. jag menar att om man har en avdragare så borde det ge lite verkan. man kanske måste prova att värma hylsan och sedan försöka pressa ur den. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Var det på den sidan axeln var av? Om så slipa bort alla grader så låssnar hylsan.
Jag har mekat mycke med NSU. När man monterat ihop motorn får man inte snurra på kickaxeln!!!! förens pedalvevarna sitter på och muttrarna.
Om man vrider på axeln åker den i sidled och hylsan innuti faller ur läge,
Om man kickar med en pedalvev på går det bitar sönder innuti, axeln åker i sidled.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla med Rösebäcken, dom brukar ha NSU delar. Köpte själv en likadan axel.. Det är nytillverkade delar som dom tar in från Tyskland.
http://www.nsu-quickly.de/
Jag har även provat att beställa själv från Tyskland med gott resultat! Frakten har jag för mig landade på ca 170:-
/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.nsu-quickly.de/
Jag har även provat att beställa själv från Tyskland med gott resultat! Frakten har jag för mig landade på ca 170:-
/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på tal om rösebäcken går det att maila in frågor samt order till den verkstaden.. 
är dom snabb på support eller softar dom på i veckor innan svar..
Jo Jim är ju kunnig & jag har även varit i kontakt med classic Thomas (ang mitt Svalanåbäke) å har fått svar men det tar några veckor mellan svaren. så du får härda ut
<!-- </EdIndex> --></div>

är dom snabb på support eller softar dom på i veckor innan svar..
Jo Jim är ju kunnig & jag har även varit i kontakt med classic Thomas (ang mitt Svalanåbäke) å har fått svar men det tar några veckor mellan svaren. så du får härda ut

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110322/byta-pedalaxel-pa-nsu-motordr.novolette skrev:på tal om rösebäcken går det att maila in frågor samt order till den verkstaden..
är dom snabb på support eller softar dom på i veckor innan svar..
Jo Jim är ju kunnig & jag har även varit i kontakt med classic Thomas (ang mitt Svalanåbäke) å har fått svar men det tar några veckor mellan svaren. så du får härda ut

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, gängad är den ju inte.. Jag gjorde helt enkelt så att jag plockade fram vinkelslipen och kapade av skiten. Sedan var det bara att ringa rösebäcken för beställning av både axel och bussning..
Tror axeln gick på 200:- och bussningen 50:- eller något sådant..
Det roliga är att det är lika knepigt när den nya ska på..
/A <!-- </EdIndex> --></div>

Det roliga är att det är lika knepigt när den nya ska på..

/A <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du inte ta ett foto så man får se från olika håll.?
Är problemet att du inte får lös hylsan från kickdrevet eller att axeln sitter fast i hylsan? Om grejerna är ligger så du kan komma åt så kan du borra ett 5mm hål i hylsan slipa om en m6 gängtapp så den skär redan från start å sen när du har en gänga i hålet så skruvar du dit en fettnippel å pressar in fett samtidigt som du värmer hylsan så har jag fått bort många fastrostade axlar. Men som sagt det är lite svårt när man inte ser hur det ser ut på bilden å inte vet om axeln sitter kvar i motorn.. <!-- </EdIndex> --></div>
Är problemet att du inte får lös hylsan från kickdrevet eller att axeln sitter fast i hylsan? Om grejerna är ligger så du kan komma åt så kan du borra ett 5mm hål i hylsan slipa om en m6 gängtapp så den skär redan från start å sen när du har en gänga i hålet så skruvar du dit en fettnippel å pressar in fett samtidigt som du värmer hylsan så har jag fått bort många fastrostade axlar. Men som sagt det är lite svårt när man inte ser hur det ser ut på bilden å inte vet om axeln sitter kvar i motorn.. <!-- </EdIndex> --></div>